Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Belg ligt wakker van energieprijzen

De stijgende energieprijzen baren de Belgen zorgen, meer dan eender welk ander economisch thema. Dat blijkt uit de vragen die dagelijks toekomen op de informatielijn van de Federale Overheidsdienst Economie.
Advertentie

(netto/belga) - In 2007 ontving die consumentenlijn 39.483 oproepen. Maar liefst 44 procent van die telefoontjes ging over energie. Zeker tegen het einde van het jaar stonden de stijgende energieprijzen centraal. Ook over de opmaak van de elektriciteits- en gasfactuur ontving de FOD Economie vorig jaar veel vragen. Het is een trend die zich volgens de eerste cijfers van 2008 ook dit jaar voortzet.

De consumentenlijn werd op 19 juli 2006 opgestart door minister van Consumentenzaken Freya Van den Bossche. De lijn, die is ondergebracht in het contact center van de FOD Economie, beantwoordt vragen over de vrijgemaakte elektriciteits- en gasmarkt, de stookolieproblematiek en energiebesparende maatregelen, maar ook over onder meer de consumentenbescherming, het opstarten van een KMO en de veiligheid van producten.

Drie golven

In 2007 waren in de telefoontjes over energie drie golven te onderscheiden, legt woordvoerster Chantal De Pauw uit. "Tijdens de eerste periode kwamen er vooral klachten binnen over de agressieve verkoopstechnieken van de nieuwe spelers op de energiemarkt die klanten wilden winnen. Daarna kwamen de vragen over problemen met de facturatie, ten slotte ging de meerderheid van de vragen over de fel gestegen energieprijzen en over de opmaak van de energiefactuur. En dat is een trend die zich in 2008 doorzet."

Bij de FOD Economie wordt verwacht dat de stroom aan vragen over energie zal verminderen, nu er zowel in Vlaanderen als Wallonië een bemiddelingsdienst voor energievragen bestaat.

Nieuwe thema's

Over de veiligheid van producten liepen in 2007 1.475 oproepen binnen, zegt De Pauw. Over andere categorieën vragen, zoals over de Kruispuntbank van Ondernemingen of over de wettelijke regeling rond consumentenbescherming, zijn geen precieze cijfers voorhanden.

Eens het contact center op volle toeren draait, zal het aantal thema's waarvoor klanten bij de consumentenlijn terecht kunnen, worden uitgebreid. "Het is de bedoeling dat we kunnen antwoorden op alle onderwerpen die betrekking hebben op de wet op de handelspraktijken", aldus De Pauw.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud