Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Belgen klagen minder over telecomdiensten

Het aantal klachten bij de ombudsdienst voor telecommunicatie neemt af. De klachten worden ook sneller afgehandeld.
Advertentie
©Bloomberg

De ombudsdienst voor telecommunicatie heeft vorig jaar 14.879 schriftelijke klachten ontvangen, een daling van 16 procent. Het was de vierde daling op rij.

Naast de algemene daling van het aantal klachten stelt de ombudsdienst in zijn jaarverslag vooral een terugval vast bij het aantal geschillen over telefonische belaging: 4.790 klachten over kwaadwillige oproepen tegenover 7.071 in 2015.

Een aanzienlijk deel van de klachten ging over promotionele acties en garanties. Toch blijven ook de kosten van mobiel internet, aanmaningskosten en ongevraagde premium-sms-berichten en M-Commerce diensten nog steeds pijnpunten.

Op basis van de verzuchtingen van veel telecomgebruikers stelt de ombudsdienst aan de operatoren voor om hun klanten de mogelijkheid te bieden een verbruikslimiet in te stellen, zodat de factuurbedragen onder controle kunnen worden gehouden.

Minnelijke schikking

De ombudsdienst heeft vorig jaar 14.601 klachten behandeld en afgesloten. 'In 95,2 procent van de gevallen kon een minnelijke schikking bereikt worden', luidt het. 'Als we daarbij de aanbevelingen rekenen waarop de operator positief heeft gereageerd, dan is 96,6 procent van de dossiers tot een goed einde gebracht.'

 De daling van het aantal klachten komt vooral op conto van Proximus (-17%), Telenet (-19,3%), Base Company (-34,1%) en M7Group (-37,6%). Bij Orange Belgium (-8,6%), Scarlet (-4,2%) en Voo (-10,6%) is de daling iets minder uitgesproken.

Enkele kleinere, alternatieve operatoren lieten dan weer een stijging van het aantal klachten optekenen: SFR (+77,17 pct), Mobile Viking (+11,84 pct), Lycatel-Lycamobile (+137,50 pct), FCR Media Belgium (+42,42 pct) en Join Experience (+128,57 pct).

De gemiddelde duur van de klachtbehandeling bij bemiddelingsdossiers daalde naar 34 kalenderdagen (52 in 2015). 97,9 procent van de bemiddelingsklachten (89,1% in 2015) kon behandeld in minder dan drie maanden, conform de nieuwe wetsbepalingen.


 

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud