netto

Champagne, prosecco of cava?

Producenten en distributeurs bieden dit jaar schuimwijnen aan in alle mogelijke prijsklasses. Ook champagnes. Netto brengt een overzicht van dingen waar u best op let bij het inslaan van uw eindejaarsbubbels.

(netto ) - De verkoop van champagne is de voorbije jaren voortdurend gestegen. Maar door de economische crisis daalden de verkoopcijfers tijdens de eerste zes maanden van dit jaar met 19 procent. Sommige schuimwijnen kennen dan weer een spectaculaire groei. De Spaanse cava blijft aan populariteit winnen. Vandaag worden er zo’n 140 miljoen flessen cava in ons land verkocht. Daarmee ligt de verkoop van de Spaanse schuimwijn ongeveer even hoog als die van champagne.

Twee grote families

Het ontstaan van de ‘sprankelende’ versie van de champagnewijn dateert uit de 17de eeuw. Voordien was het een ‘stille’ en dus geen mousserende wijn. De eerste manier om een mousserende wijn te verkrijgen, is de ‘méthode champenoise’. Die naam mag enkel gebruikt worden voor wijnen die in de Champagnestreek gemaakt worden. Alternatieve benamingen zijn ‘méthode traditionnelle’ of traditionele methode in het Nederlands, ‘metodo classico’ in Italië of ‘cava’ in Spanje. De méthode champenoise is het resultaat van een gisting op fles, waardoor zich koolzuur of ‘mousse’ vormt. De gebruikte methode is overal ter wereld dezelfde. Enkel de druivensoorten, het klimaat en de bodem verschillen.

De tweede manier is de ‘cuve close’ of de ‘méthode Charmat’. De wijnen krijgen suiker en gist toegediend en worden dan nog eens tot gisting gebracht in een hermetisch afgesloten tank onder druk. Het procedé is sneller en goedkoper. Maar die schuimwijnen zijn meestal minder fijn dan die die gemaakt zijn met de traditionele methode.

Brut, demi-sec…

Voordat de definitieve kurk op de fles geplaatst wordt, krijgen alle schuimwijnen een ‘liqueur d’expédition’ toegevoegd. Dat is een mengsel van suiker en oude wijnen. De dosering daarvan is bepalend voor het type schuimwijn.

● brut nature: geen toevoeging van suiker

● extra brut: maximaal 6 gram/liter

● brut (veruit de meest verkochte): maximaal 15 g/l

● extra sec: 12 tot 20 g/l

● sec: 17 tot 35 g/l

● demi-sec: 35 tot 50 g/l

Het fenomeen cava

“Ik sta nu al 27 jaar in het vak en heb nooit eerder een wijn zo populair zien worden als cava. Sinds 2007 verdubbelt onze verkoop van de Spaanse schuimwijn elk jaar”, zegt Eric Van Rysselberghe, wijnaankoper bij Colruyt. “En er is geen sprake van een verschuiving van de consumptie. Cava heeft champagne niet vervangen. Er zijn nieuwe consumenten bijgekomen die nu de kans zien om schuimwijnen te kopen met een goede prijs-kwaliteitverhouding.” In Vlaanderen wordt meer cava gedronken dan in Wallonië of Brussel. En dat zowel thuis als op restaurant. Dat komt omdat heel wat Vlaamse restauranthouders een redelijke prijs vragen voor een glaasje cava. Verwacht wordt dat er dit jaar in België 150 miljoen flessen cava verkocht worden. Dat is een derde meer dan voor champagne. Maar daarbij wordt geen rekening gehouden met de flessen champagne die volstrekt legaal (!) in de koffers van auto’s worden geïmporteerd.

Prosecco ligt op de loer

In Italië is deze schuimwijn bijzonder populair. De prosecco wordt ook in fluitglazen geserveerd en maakt ook deel uit van de ‘dolce vita’, waar onze Italiaanse vrienden zo dol op zijn. De Belgische distributeurs bieden tegenwoordig verschillende prosecco’s aan. Daaruit blijkt een toenemende belangstelling voor deze Venetiaanse schuimwijn.

Champagnes < 10 euro

De trend van goedkope champagnes werd deze zomer al door twee distributeurs ingezet. Zo bood Champion-Mestdagh twee flessen champagne aan voor 22 euro. Delhaize reageerde daarop met zijn merk Meiter voor 9,99 euro. In zijn wekelijkse folder van begin november maakte ook Carrefour reclame voor 3 champagnes voor diezelfde prijs. De concurrentie reageerde prompt. Delhaize verlaagde de prijs van zijn (opnieuw gelanceerde) merk Louis Delder tot 9,99 euro. En Colruyt liet de prijs van zijn Marquis de Marmontel zakken van 14,15 euro tot 9,79 euro. De stock van Carrefour is uitgeput. Bij Delhaize blijft de prijs tot het einde van het jaar behouden.

Prijzenoorlog?

De feestfolder van Delhaize stak al op 23 november 2009 in alle brievenbussen. Het merk Demoiselle (groep Vranken-Pommery) wordt aangeboden voor een prijs van 18,67 euro in plaats van 24,89 euro. Dat is een korting van liefst 25 procent. Carrefour begint met acties van het type 2 + 1. Begin november kreeg u zelfs 2 flessen Charles Heidsieck voor de prijs van één. Colruyt zet zijn politiek verder en laat in geval van concurrentie bij een bepaalde soort eenzelfde product in prijs dalen. In de Colruyt-winkels die dicht bij een Delhaize liggen, wordt het champagnemerk Contet verkocht voor 9,94 euro. Dat is 5 cent minder dan de Louis Delder van Delhaize.

In de champagnekelders ligt nu het equivalent van 1,2 miljard flessen. Dat is een erg indrukwekkend cijfer. De grote champagnehuizen stockeren gewoonlijk zowat 960 miljoen flessen, wat overeenkomt met de hoeveelheid die ze op 3 jaar verkopen. Maar sommige merken hebben een grote nood aan liquiditeiten en zien zich dus verplicht hun voorraad af te bouwen. Daardoor worden op websites, zoals ‘Silence, ça cuit.com’ elke maand 2.200 flessen champagne voor erg interessante prijzen te koop aangeboden. Zo werd de Charles Heidsieck brut reserve onlangs geafficheerd voor een prijs van 20,47 euro en de Pommery brut royal en de Moët et Chandon brut impérial voor respectievelijk 22,50 en 28,20 euro (normaal circa 26 en 32 euro).

Nog een grote familie

De 7 crémants van Frankrijk en die van Luxemburg (zonder daarbij de recente ‘Crémant de Wallonie’ te vergeten) blijven voor velen een waardige challenger van champagne. Met stip noteren we die van de Elzas. Bijna de helft van de verkochte crémants draagt de naam Crémant d’Alsace en is gemaakt van druivensoorten uit de Elzas (pinot blanc, riesling, pinot gris en pinot noir voor de rosé).

Klik om te vergroten

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect