Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Crisis zorgt voor kortingfestijn

Rond de eindejaarsperiode kan je traditiegetrouw heel wat koopjes op de kop tikken. Dit jaar is het niet anders. Meer nog: nog nooit waren de kortingen zo groot en zo talrijk.
In Amerika is de koopjesdag bij uitstek, Black Friday, net achter de rug. Ook daar leverde de economische crisis fikse kortingen op.

(netto/hln) – Wie regelmatig de reclamefolders uitpluist, is het ongetwijfeld niet ontgaan: veel winkels en bedrijven strooien kwistig rond met tal van kortingen en promotie-acties. Dat is ook niet zo uitzonderlijk. Voor veel producten, zoals bijvoorbeeld sterke drank, is dit de goedkoopste periode van het jaar.

Waarom je best op maandag...
een nieuwe auto koopt
Lees meer

Maar dit jaar is er meer aan de hand en het lijstje met producten die fors goedkoper zijn, wordt steeds langer. Zo geeft Renault 24 procent korting op wagens in stock en Cardoen gooit zelfs een tweede gratis wagen in de weegschaal. Dat de autosector dit jaar zware klappen heeft gekregen, is daar niet vreemd aan. In veel andere sectoren gebeurt net hetzelfde. Veel winkels en bedrijven kochten te veel voorraad waar ze nu niet meer van afraken en proberen daarom zo veel mogelijk consumenten te verleiden met liquidatiekortingen. Voor veel bedrijven is dat zowat de enige kans om het verlies van het voorbije jaar nog goed te maken.

Welke producten?

Een overzicht geven van de producten en winkels die producten in uitverkoop zetten, is onbegonnen werk. Om nu gouden zaken te doen, volstaat het eigenlijk om de reclamefolders uit te pluizen. Dat is precies wat Het Laatste Nieuws deed. We zetten de opmerkelijkste kortingen op een rijtje:

En wat als alles
té goedkoop wordt?
Lees meer

Goed nieuws?

De koopjes zijn zonder twijfel goed nieuws voor wie voordelige kerst- en nieuwjaarscadeautjes op de kop wil tikken. Maar op langere termijn zou de consument het huidige kortingfestijn wel eens als een boemerang terug in het gezicht kunnen krijgen. Veel bedrijven zijn nu immers al hun productie aan het afbouwen waardoor tal van banen moeten sneuvelen. Steeds meer gezinnen moeten dan ook hun aankopen uitstellen met nog meer economische groeivertraging tot gevolg. Zo kan een vicieuze cirkel ontstaan waarbij gezinnen steeds minder kopen en waardoor steeds meer bedrijven in de problemen komen.

Hoelang nog?

Voorlopig ziet het er niet naar uit dat het einde van de forse kortingen meteen in zicht is. Marketingprofessor Gino Van Ossel voorspelt in Het Laatste Nieuws dan ook dat de solden in januari vanaf dag 1 heel diep zullen gaan. Pas als de consument meer vertrouwen krijgt en zijn aankopen niet meer kan uitstellen, zullen de prijzen van veel producten opnieuw op gang komen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud