Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

De grootste prijsstijgingen sinds vorige zomer

Welke producten werden fors duurder in vergelijking met vorige zomer? En wat zijn de koopjes van het moment? Een overzicht.
Advertentie

(netto) – Sinds augustus 2008 houdt het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) een 'korf van de huisvrouw' bij. Dat is een consumentenindex die een schatting geeft van de uitgaven van een gemiddeld gezin per week. "Dankzij het mechanisme van de automatische loonindexering is de koopkracht van de gezinnen niet gedaald. De prijsstijgingen werden gecompenseerd door de stijgingen van de lonen", klinkt het bij het OIVO. Al voegt de consumentenorganisatie daar meteen aan toe dat die redenering enkel opgaat voor wie werk heeft. Wie zijn baan verloor, zag meteen ook zijn inkomen afnemen.

Spectaculairste stijgers…

Terwijl de waarde van de 'korf van de huisvrouw' sinds augustus 2008 met 3,34 procent is gedaald, zijn er een aantal producten en diensten die fors duurder (en goedkoper) werden. In het lijstje met spectaculairste prijsstijgingen scoren voedingsproducten heel hoog. Sla werd sinds augustus vorig jaar bijna 160 procent duurder, voor tomaten is dat 130 procent en paprika's werden circa 30 procent duurder. Die prijsstijgingen zijn vooral te verklaren omdat het allemaal groenten zijn die buiten het seizoen werden verkocht. Een deel van de prei-oogst werd dan weer vernield door de vrieskou waardoor de prijzen met 88 procent de hoogte in gingen.

Andere sterke stijgers zijn droge groenten, olie, conserven, mosterd, graanproducten (en ook ontbijtgranen), snoepgoed en diervoeding. Die werden in enkele maanden meer dan 10 procent duurder.

Ook minder seizoensgebonden producten werden duurder. Dat is het geval voor onderhoudsproducten en cosmetica: aftershave (+6,51 procent), tandpasta (+6,33 procent), zeep (+8,64 procent) en afwasproducten (+5,56 procent). Ook openbare diensten werden duurder. Voor een Go Pass van de NMBS moet u ondertussen bijna 9 procent meer betalen, net zoals voor postdiensten.

…en grote dalers

De dalende olieprijzen zijn ook verantwoordelijk voor enkele sterke dalers. Zo werd stookolie (voor leveringen van meer dan 2.000 liter) bijna 50 procent goedkoper en de prijs van vloeibare brandstoffen daalde met bijna 49 procent.

Ook technologische producten werden goedkoper. “Dat heeft vooral te maken met de evolutie van de levenscyclus van de producten. Bij elke technologische stap vooruit verliezen de oudere producten een deel van hun waarde en dalen de prijzen. Gelijktijdig neemt het aantal verkopers toe en stijgen de verkoopcijfers”, aldus het OIVO. Zo werd een geheugenkaart ruim 32 procent goedkoper, een mp3- of mp4-speler ruim 12 procent en een pc werd 10 procent goedkoper.

De ene prijs is de andere niet

Vooral de zogenoemde 'eerste prijs'-producten kenden sinds vorige zomer de grootste prijsstijging. Dat zijn producten die worden aangeboden tegen de laagste prijs van die categorie in de winkels. Ongeveer een derde van die producten kende grote prijsstijgingen. Bij de nationale merken of productmerken was er sprake van een prijsstijging die meer bedroeg dan de stijging van de prijzenindex. De helft van de producten van de distributeurmerken kende een prijsstijging.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud