Tot voor kort was het in Vlaanderen niet mogelijk om een ticket voor de bus of de tram met een smartphone te kopen. Daar komt nu verandering in. De Vlaamse openbaarvervoersmaatschappij De Lijn stelde maandag het nieuwe 'm-ticket' voor, de opvolger van de populaire sms-tickets.
Met een prijs van 1,80 euro is een m-ticket 1,20 euro goedkoper dan een ticket bij de chauffeur. Het kost ook 15 cent minder dan een sms-ticket, omdat reizigers daarbij nog 15 cent sms-kosten aan hun telecomoperator moeten betalen. Met het m-ticket wil De Lijn vooral jonge reizigers (18-30 jaar) lokken, die vaak geen abonnement hebben maar wel intensief hun smartphone gebruiken.
De Lijn biedt de m-ticket-apps niet zelf aan. Het vervoersbedrijf besliste onlangs om zijn ticketdata vrij te geven, waardoor vanaf vandaag drie externe bedrijven tickets van De Lijn kunnen verkopen. Ze krijgen daarvoor 6 eurocent per verkocht ticket van De Lijn. Reizigers die een m-ticket willen kopen, moeten wel de app van een van de aanbieders downloaden.
De Lijn in zee met PayPal
De bekendste naam onder de aanbieders is de Amerikaanse onlinebetaaldienst PayPal. Wie een account bij PayPal heeft voor betalingen, kan op de app 'Ticket Touch' met 1 klik een ticket voor de bus of de tram kopen. ‘Als je naar de bus loopt, wil je geen code of allerlei betalingsgegevens ingeven’, verklaart directeur Joachim Goyvaerts het gebruiksgemak van de Paypal-app.
Een tweede aanbieder is Be-Mobile, een dochter van Proximus die al veel ervaring heeft met de verkoop van parkeertickets per SMS. Reizigers kunnen hun ticket kopen via al bestaande app 4411 van Be-Mobile, waarna de afrekening via hun telecomfactuur volgt.
De voorlopig laatste aanbieder, Olympus, is het enige platform dat ook tickets van de NMBS aanbiedt, maar die dienst is enkel voor bedrijven beschikbaar.
De sms-tickets die De Lijn in 2007 lanceerde, zijn een erg belangrijk verkoopskanaal voor het bedrijf geworden. De Lijn verkocht vorig jaar 11.160.593 sms-tickets, dubbel zoveel als drie jaar voordien. Hoewel de openbaarvervoersmaatschappij niet kwijt wil hoeveel m-tickets ze wil verkopen, viel te horen dat de m-tickets de sms-tickets kunnen voorbije steken in populariteit.
'Met het m-ticket willen we het eenvoudiger maken om de bus of de tram te nemen', zei Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn. 'Het m-ticket is ook makkelijker dan het sms-ticket want je moet geen code of aanvraagnummer meer onthouden. Bovendien schakelen meer en meer mensen over op de smartphone, en vallen de telecomkosten voor de reiziger bij het m-ticket weg. Er zit dus een daling van het aantal verkochte sms-tickets aan te komen.'