Netto Het antwoord op al uw geldvragen

De populairste verzamelobjecten onder de hamer

Hoeveel zou het waard zijn? De vraag borrelt niet alleen op als u een ‘schat’ op zolder ontdekt. Ook de meest gepassioneerde verzamelaar stelt zich de vraag. Verzamelobjecten doen het goed op veilingen, maar het is zaak de juiste objecten te kiezen.

Eind juni werd op een veiling in Brussel 24.800 euro neergeteld voor een originele zwart-wituitgave van het album ‘L’Oreille Cassée’ van Kuifje. En dat is lang geen recordprijs voor de stripheld van de hand van Hergé: eind mei haalde een Kuifje-plank die in 1937 werd getekend, een veilingprijs van 2,518 miljoen euro. ‘De voorbije decennia is het lang niet alleen de traditionele kunst die hoge prijzen haalt op veilingen’, zegt Patrick Van der Vorst, kunstexpert en oprichter van de schattingsite Value My Stuff. ‘Een hele variëteit aan verzamelobjecten doet het bijzonder goed.’

De markt voor de verzamelobjecten ontstond in de late jaren zestig. Mensen begonnen speelgoed, sportmemorabilia en andere herinneringen uit hun kindertijd te verzamelen. ‘Maar niet alle verzamelobjecten die vroeger populair waren, liggen nu nog goed in de markt’, zegt Van der Vorst. Zo zijn bijvoorbeeld oude poppen en baseballkaarten uit de gratie gevallen.

Met de zomer voor de deur zijn er her en der rommelmarkten. Of misschien ruimt u de zolder van uw grootouders op. De kans dat u daar iets vindt dat een echte schat blijkt, is bijzonder klein. ‘Maar wie objecten verzamelt die hem of haar werkelijk interesseren, kan een waardevolle verzameling opbouwen. Op termijn kan het ook een goede investering zijn’, zegt Van der Vorst. ‘Verzamel alleen zaken waarvan u houdt en volg niet gewoon de kudde. Een goede verzameling vloeit voort uit een voorliefde, ongeacht of u nu verzamelt als investering of puur om het plezier’, adviseert Van der Vorst.

Een overzicht van objecten die het momenteel goed doen op veilingen.

Strips

Niet alleen de objecten van Kuifje doen het goed op veilingen, ook andere stripfiguren liggen veel verzamelaars na het aan hart. En meer specifiek de ‘comics’ stripverhalen op Amerikaanse wijze. Het belangrijkste verschil met de Europese strips is dat ze meestal verschijnen in vervolgverhalen, doorgaans één keer per maand. ‘Comics zijn visuele media en zetten vooral jongeren aan om graag te lezen. Die voorliefde in combinatie met verfilmingen doet veel mensen comics verzamelen’, zegt Van der Vorst. Voorbeelden van die verfilmingen zijn Superman, Batman, Spiderman en X-Men.

Vooraleer u veel geld uitgeeft aan een comic, vraagt u het best advies aan een verzamelaar met ervaring of een dealer die vertrouwd is met de waardering van strips. Er zijn een aantal waarderingssystemen gangbaar. Zo is voor Amerikaanse strips The Overstreet Price Guide for Comics een goede graadmeter. De jaarlijkse editie geeft een score op een graad van 25, rekening houdend met de staat van het boek, de binding, de druk, de gebruikte inkt, de snijding van de hoeken, de rug, nietjes, papier,… Een ander beoordelingssysteem is Comic Guaranty LLC.

De recordprijs staat op naam van de allereerste Action Comics. Een exemplaar in nagenoeg perfecte staat werd in november 2011 geveild voor 2,16 miljoen dollar. De strip introduceerde Superman. In juni 2013 werd een ander exemplaar verkocht voor 175.000 dollar. Een Amerikaan vond het bij toeval toen hij een huis in Minnesota verbouwde. Achter een muur die geïsoleerd was met kranten, vond hij een exemplaar van Action Comics No. 1 uit 1938 het bouwjaar van het huis.

Filmposters

‘Steeds meer verzamelaars zien in filmposters een alternatieve investering’, zegt Van der Vorst. In 2012 werd de internationale versie van de Metropolis-poster verkocht voor 1,2 miljoen dollar. Metropolis is een van origine Duitse sciencefictionfilm uit 1927. De geveilde poster maakte deel uit van een lot met een poster voor King Kong (1933), The Invisible Man (1933) en popmemorabilia van Elvis Presley. De Metropolis-poster zelf tekent voor het record van duurst geveilde filmposter: 690.000 dollar.

‘Dergelijke topprijzen hebben ervoor gezorgd dat verzamelaars denken dat eender welke vintage poster veel waard kan zijn’, zegt Van der Vorst. ‘Het klopt dat memorabilia uit de entertainmentsector het jongste decennium fors in waarde zijn gestegen - met prijzen van boven 100.000 dollar. Maar de belangrijkste redenen voor die hoge marktwaarde zijn echter subtieler dan ze op het eerste gezicht lijken.’

Vandaag worden films gepromoot met trailers van drie minuten. Maar vroeger schakelde de filmindustrie andere artiesten in: kunst op papier. De filmposters hadden niet alleen een praktische marketingfunctie, maar met het beeld creëerde de kunstenaar een iconische sfeer rond de film.

Vintage skiposters

Vintage reisposters, samen met sport- en kunstposters, zijn een van de grootste verzameldomeinen. ‘Hun artistieke stijl, historisch belang en het feit dat ze mooi staan aan de muur, zijn maar drie van de vele redenen voor de voortdurende aandacht ervoor. Maar weinigen verzamelen posters vanuit een puur beleggingsstandpunt, vooral de appreciatie van het werk telt’, zegt Van der Vorst.

De vraag naar reisposters wordt gevoed door de nostalgie naar de tijd toen reizen nog synoniem stond voor opwinding en glamour. ‘Skiposters zijn het jongste decennium uitgegroeid tot een stevig verzameldomein, omdat ze de thema’s reizen en sport combineren’, zegt Van der Vorst.

De traditionele mondaine skioorden - doorgaans in Frankrijk en Zwitserland - hebben een streepje voor. ‘De stijl en schaarste van de poster en de naam van de artiest zijn in deze verzamelmarkt maar van secundair belang’, zegt Van der Vorst. Al doet de combinatie van een glamoureus resort met een topartiest - zoals het Zwitserse Sankt Moritz en Emil Cardinaux - de prijzen aanzienlijk oplopen. Maar verzamelaars moeten waakzaam zijn, want de markt volgt die formule niet altijd en de prijzen kunnen heel volatiel zijn. Een voorbeeld is een poster uit 1952 met een skiër die de berg afkomt als publiciteit voor Russische skigebieden. De poster was zeer in trek bij een aantal Russische bieders en werd in 2008 afgehamerd op 30.000 pond, terwijl hij bij Christie’s South Kensington slechts op 600 tot 800 pond werd geschat. Het is meteen ook de duurst geveilde poster ooit. Een identieke poster bracht in 2011 amper 1.300 pond op.

Postzegels

9,5 miljoen dollar. Dat duizelingwekkende bedrag werd vorige maand op een veiling in New York neergeteld voor de ‘One-Cent Magenta’, een postzegel uit 1856. Daarmee is de postzegel uit Brits-Guyana de duurste ter wereld. Het vorige record voor een postzegel werd verpulverd. In 1996 wisselde een Zweedse zegel uit 1855, de ‘Tre Skilling’, voor 2,2 miljoen dollar van eigenaar.

Kan postzegels verzamelen ook voor de modale filatelist een winstgevende bezigheid zijn? ‘Dan kan, op voorwaarde dat je de juiste dingen koopt. De postzegelmarkt is complex. Het zijn vooral zeldzame zegels die waardevol worden’, zegt Van der Vorst. Hoe kan een postzegel zeldzaam worden? Door beperkte oplage, omdat het aantal door de jaren heen significant is gedaald, omdat de aantrekkingskracht leidt tot een hoge vraag bij beleggers of een combinatie van die drie factoren.

Foute prints zijn heel vaak extreem zeldzaam, gewoonweg omdat ze niet in grote hoeveelheden werden geproduceerd en niet in circulatie worden gebracht. Ze zijn doorgaans zeer in trek bij nieuwsgierige verzamelaars. De bekendste misprint is de ‘Inverted Jenny’: een Amerikaanse postzegel waarop een vliegtuig ondersteboven staat afgebeeld. Slechts één vel met 100 zegels werd verkocht in het postkantoor van Washington D.C. De zegel heeft een nominale waarde van amper 24 cent, maar Robert A. Siegel Auction Galleries verkocht een exemplaar in 2007 voor 977.500 dollar.

Sportmemorabilia

De markt van de sportmemorabilia is een van de meest diverse domeinen op de antiekmarkt. Dat is niet alleen te danken aan de brede waaier aan sporten- van boks tot bowling maar ook door het uitgebreide aanbod aan objecten van vishengels tot voetbaltrofeeën.

Bijna elk tijdverdrijf is vertegenwoordigd in de memorabiliamarkt en talrijke sectoren in de antiekindustrie hebben hun eigen subsportsector: zilver, keramiek, schilderijen, kunstwerk en boeken… ‘De items die het best in de markt liggen, houden verband met ofwel de vroege geschiedenis van die sporttak of een legendarische speler, een speciale match of competitie. Verzamelaars die zeker willen zijn dat hun aankoop zijn waarde behoudt of zelfs duurder wordt, moeten kwaliteit kopen. De economische crisis heeft het belang van die selectiviteit nog maar eens in de verf gezet’, zegt Van der Vorst. Door het internet is de verzamelmarkt verbreed en hebben ook jongeren hun weg naar de sportmemorabilia gevonden.

De recordprijs voor dat verzamelsegment dateert van december 2010, het hoogtepunt van de markt voor sportmemorabilia. Bij Sotheby’s NY werd een originele kopie met de spelregels van basketbal geveild voor 4,3 miljoen dollar. En met de wereldbeker nog vers in het geheugen: de medaille van Nobby Stiles de voormalige middenvelder van Manchester United - van de Wereldbeker van 1966 werd geveild voor 160.000 pond, terwijl de waarde geschat was tussen 100.000 en 150.000 pond.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud