Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Dieselrijden, drinken en roken gaan u meer kosten

In hoeverre maakt de taxshift zijn naam waar en voelt u de belastingen verschuiven van uw arbeidsinkomen naar uw dagelijkse bestedingen? De regering hoopt miljarden te halen uit de verhoging van de accijnzen op motorbrandstoffen, alcohol en tabak, en in mindere mate frisdrank. Komt een deel daarvan ook uit uw portemonnee, of overweegt u uw gewoonten te veranderen?
©Photo News

Van het schijfje extra nettoloon dat u straks overhoudt, zult u wellicht minstens een deel opnieuw zien verdwijnen als u uw wagen voltankt, een flesje wijn kraakt of een sigaret opsteekt. En als u aardig wat kilometers moet rijden of een behoorlijk verstokte roker bent, vloeit er op die manier meer naar de staatskas dan wat u aan de belastingverlaging op uw loon ‘verdient’.

Tanken

Voor veel Belgen zal de accijnsverhoging op diesel, zeker tegen 2018, het sterkst voelbaar zijn in het huishoudbudget. De regering heeft ervoor geopteerd de accijnzen op diesel te laten toenemen en die op benzine te laten dalen, om tegengas te geven aan de verdieseling van het Belgische wagenpark.

Concreet verhogen de accijnzen op een volle tank diesel (50 liter) volgend jaar met 2 euro, in 2017 nogmaals met 2 euro en in 2018 met 3 euro. In totaal betaalt u in 2017 dus per tankbeurt 7 euro accijnzen meer dan nu. Bij benzine gaat er in de komende drie jaren jaarlijks 1,30 euro af voor 50 liter, of een kleine 4 euro in totaal.

Momenteel omvat een dieselprijs van 1,15 euro per liter voor 0,4288 euro aan accijnzen. 7 euro accijnzen extra per 50 liter tegen 2018, betekent dus 0,14 euro extra per liter. Voor benzine (95 octaan) is dat 0,6152 euro aan accijnzen op een prijs van 1,369 euro (maximumprijs). Daar gaat tegen 2018 0,078 euro per liter aan accijnzen af.

Wie met een benzinewagen rondrijdt, ziet de rekening aan accijnzen dus een beetje afnemen. Maar wie met een dieselwagen 20.000 à 25.000 kilometer afmaalt in een jaar, ziet de teller snel richting 150 euro extra accijnzen gaan.

We hebben onze voorbeeldgezinnen wat verschillende verplaatsingsbehoeften aangemeten, in de tabel kunt u aflezen hoeveel extra of minder ze volgend jaar betalen voor hun wagenbrandstof (aan accijnzen, los van eventuele schommelingen van de olieprijs) en in welke mate het verschil tegenover de huidige situatie aantikt in 2018.

©mediafin

Drank

U laat het niet aan uw hart komen en ontkurkt bij een lekkere maaltijd naar goede gewoonte een flesje wijn? Volgens cijfers van de sectorfederatie werd in 2014 350 miljoen liter wijn (al dan niet met bubbels), sterkedrank en aanverwanten zoals cider verkocht in ons land, samen goed voor 4 miljard euro omzet. Zowat 250 miljoen liter daarvan was ‘stille’ wijn, dus zonder bubbels.

Op dat geliefde glas heft de regering voortaan ook extra accijnzen. De sector pleit ervoor de invoering van die verhoging, die de regering liefst al op 1 november zou laten ingaan, op zijn minst wat achteruit te duwen, al was het maar omdat er al eindejaarspromofolders gedrukt zijn en al veel offertes en contracten opgemaakt zijn. Dat de verhoging van de accijnzen nog afgezwakt zou worden, is echter een illusie.

Op uw fles wijn zit straks voor 68 cent aan accijnzen, op een fles bubbels wordt dat 2,32 euro.

Per fles wijn (met een alcoholgehalte boven 8,5%) stijgen de accijnzen (inclusief btw) met ruim 16 cent, van 52 naar 68 cent. Overigens minder belicht, maar door de stijgende populariteit niet onbelangrijk: de accijnzen op een fles mousserende wijn (champagne, cava, crémant, sekt,...) gaan van 1,78 euro per fles (incl. btw) naar 2,32 euro per fles.

En als u al eens graag een glas van een of andere gedestilleerde drank nuttigt, dan bent u de staatskas nog meer aan het spekken. De accijnzen op sterkedrank gaan door de taxshift 2,6 euro per fles (meestal 70 cl) hoger. Het alcoholvolume van de drank is meebepalend voor het niveau van de accijnzen. De accijns op een fles whisky met een alcoholvolume van 40% komt op 8,38 euro, op een fles gin met een alcoholvolume van 37,5% wordt dat 7,86 euro. De btw van 21 procent wordt ook op de accijnzen geheven.

Onze voorbeeldgezinnen geven van consternatie het ‘bodempje whisky om te bekomen van de werkweek’ dan maar helemaal op... Een pintje dan maar? Daarop verhogen de accijnzen met 1 cent. De Belgische Brouwers stelden vooraf al dat dat een verhoging van 16 procent op de accijnzen is, wat betekent dat nu per pint gemiddeld 6,25 cent aan accijnzen wordt betaald.

Frisdrank

Tot nader order een pak lager, maar goed voor de grootste commotie eerder deze week: de accijnsverhoging op frisdranken. Per liter frisdrank komt er 3 cent bij, wat dus 1 cent per blikje van 33 cl betekent. Gezondheidseconomen betogen dat die bedragen veel te laag liggen om tot een gedragswijziging te leiden, lees: om ons dan toch maar naar water te doen grijpen. Er was ook felle kritiek op het feit dat voorlopig geen onderscheid kan worden gemaakt tussen frisdranken met gewone suiker en varianten met suikervervangers zoals aspartaam of stevia. Twee argumenten die voor tegenstanders aantonen dat dit bezwaarlijk een ‘gezondheidstaks’ kan worden genoemd, en dat het ‘een platte belasting’ is.

In haar reactie verstopte minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) niet dat de taks er sneller is gekomen dan gepland, en dat ze hem liever ingebed had gezien in het ruimere Voedselplan waarmee ze over enkele maanden wil komen. Tegelijk liet ze verstaan dat de taks dan misschien nog hoger gaat. Om te kunnen differentiëren op basis van de zoetstof moeten nieuwe categorieën worden gedefinieerd in de regelgeving voor accijnzen. Zodra dat is gebeurd, kan de taks op dranken met suikervervangers eventueel lager, en die op dranken met echte suiker hoger.

Roken

Ook de rokers krijgen een bijkomende accijnsverhoging voorgeschoteld. De regering verhoogt met name de accijnzen op roltabak. Die was in ons land tot nu toe uitgesproken goedkoper dan sigaretten, in die mate zelfs dat jongeren de jongste jaren massaal naar roltabak overstapten.

Volgend jaar komt er al 0,13 euro bij op een pakje sigaretten en 0,70 euro op een pak roltabak. In 2018 loopt het op naar 0,32 euro extra (tegenover nu) voor een pakje sigaretten en 2,88 euro voor een pak roltabak.

Momenteel belopen de accijnzen en btw op een pakje van 19 sigaretten van 5,50 euro al 4,18 euro (76%). Dat ligt in lijn met het advies dat de Wereldgezondheidsorganisatie geeft aan overheden die het tabaksgebruik willen terugdringen. Ze suggereert de belasting op sigaretten op zowat 75 procent van de prijs te leggen.

Het is geen nieuwe truc die de regering-Michel heeft verzonnen, ook voorgangers grepen al eens naar accijnsverhogingen om gaten te dichten, al dan niet met een pleidooi voor een gedragsverandering erbij. De bedragen per pakje sigaretten, per liter diesel of glas wijn ogen meestal niet zo spectaculair, maar gecumuleerd over enkele verhogingen heen kan het wel oplopen.

En ook voor de staatskas loopt het op. Accijnzen waren in 2014 goed voor meer dan 7 miljard euro aan ontvangsten. Alcoholhoudende dranken leverden in 2014 bijna 740 miljoen euro aan accijnzen op. De ontvangsten aan accijnzen uit tabaksproducten liepen in 2014 op tot 2,2 miljard euro. Diesel levert ruim 3,4 miljard aan accijnzen op, en benzine goed 1 miljard.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud