Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Forse stijging fraude met internetbankieren

Het aantal gevallen van fraude met internetbankieren is vorig jaar in ons land fors gestegen. Het kwam uit op 1.003, ruim een vertienvoudiging tegenover de 94 gevallen van 2011. Dat is vooral te wijten aan phishing, meldt de bankenfederatie Febelfin.
Febelfin lanceerde vorig jaar een opvallend filmpje, met 'waarzegger' Dave, om te wijzen op de gevaren van internetfraude. ©Duval Guillaume/Youtube

Ook het bedrag dat met de fraude gepaard gaat, ging sterk de hoogte in. Het klokte af op bijna 3 miljoen euro, tegenover slechts een goede 175.000 euro in 2011. Al zijn beide cijfers niet goed te vergelijken: dat van 2012 is een nettobedrag. Dat wil zeggen dat het geld dat nog kon worden gerecupereerd niet wordt meegerekend, wat voor 2011 wel het geval is. 

Toch wijst Febelfin erop dat het aantal fraudegevallen nog steeds miniem is in vergelijking met de 8,1 miljoen abonnementen voor internetbankieren en de 460 miljoen sessies die per jaar worden genoteerd (cijfers van eind 2011). De vergelijking leert dat het aantal neerkomt op ongeveer twee fraudegevallen per 1 miljoen sessies.

De stijging in 2012 is hoofdzakelijk te wijten aann phishing. Daarbij sturen de fraudeurs de klanten eerst mails – zogezegd in naam van de bank – en vragen ze hen om een aantal gegevens, waaronder hun telefoonnummer, in te vullen op een website of in een bijlage.

Vervolgens nemen de fraudeurs telefonisch contact op, geven ze zich uit voor een medewerker van de bank en vragen om de 'response code' door te geven die op het scherm van de kaartlezer verschijnt. Met die informatie die vaak wordt opgevraagd zogezegd om veiligheidsredenen, zal de fraudeur onrechtmatig geld overschrijven van de rekening van de klant.

Febelfin raadt aan nooit in te gaan op telefonische of mailcontacten waarbij gevraagd wordt naar codes of persoonlijke gegevens, omdat banken niet op die manier te werk gaan.

Daarnaast blijft ook fraude via malware bestaan. Dat zijn kwaadaardige virussen die zich installeren op computers van klanten die onvoldoende beveiligd zijn. 'Daarom is het belangrijk dat klanten hun computers afdoende beschermen', aldus Febelfin.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud