Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie
Advertentie

Goede zaken doen, ook tijdens de crisis

U wilt een eigen zaak opstarten of een bestaande zaak beter doen draaien? Netto geeft u enkele tips om uw verkoopcijfer, zelfs in tijden van crisis, de hoogte in te stuwen.

 

Dossier: Starters
Lees meer

 

 

 

(netto/investopedia) – Bedrijven en vooral kmo’s die willen overleven en uitbreiden, moeten zich voortdurend aanpassen aan de marktomstandigheden, vooral in deze turbulente tijden. Er zijn heel wat manieren om een bedrijf te doen floreren. Wij geven er u alvast een aantal.

1. Breid uw gamma uit

Dat is een erg goed middel om uw verkoopcijfer te verhogen en nieuwe klanten aan te trekken. Maar hoe beslist u met welke producten en diensten u uw aanbod moet uitbreiden, zonder dat u daarom uw bedrijf in een "supermarkt" dient om te vormen?  U kan altijd starten met het analyseren van de definitie van uw onderneming en van haar doelstellingen, alsook van de sector en de doelgroep. Als u bijvoorbeeld gespecialiseerd bent in gevelrenovatie, kan u misschien ook in de toekomst voorstellen om dakgoten en afvoerbuizen van regenwater te vervangen.

Als u bijkomende producten en diensten wilt leveren, kan u uw klanten ook vragen wat hun wensen en behoeften terzake zijn. Gesprekken met uw klanten, uw team en uw omgeving kunnen, net als een marktstudie, erg nuttig zijn. Vraag hen welke hoeveelheden en hoeveel keer per jaar ze bij zouden kopen. Zo kan u nagaan of de vraag voldoende groot is om de bijkomende kosten die gepaard gaan met een uitbreiding van uw aanbod, te dekken.  

2. Zoek nieuwe niches

Om een nieuwe niche aan te snijden, kan u op zoek gaan naar alternatieve toepassingen voor uw bestaande producten en diensten. Een voorbeeld. De firma Kraft lanceerde smeerkaas als tussendoortje. Maar daar bleef het niet bij. Het product werd daarnaast gecommercialiseerd als een basisproduct dat ook gebruikt kan worden bij allerlei gerechten, zoals broodjes, als dipsaus voor chips en groenten… Zo kon Kraft haar doelgroep vergroten en nieuwe klanten aantrekken die zich aanvankelijk niet aangesproken voelden.

3. Tracht een behoefte in uw sector te vinden

U hebt wellicht al eens iets willen kopen dat niet op de markt beschikbaar is. Wanneer u overlegt met uw klanten of uw omgeving, wees dan vooral aandachtig voor uitspraken als “verkochten ze maar X”. Een product dat werkelijk aan een behoefte beantwoordt, heeft van bij de start veel meer slaagkansen.

4. Doe aan e-commerce

Veel kmo’s verkopen hun producten alleen via een winkel in hun eigen streek. Maar meer en meer is de aanwezigheid op het web vereist. De elektronische handel (e-commerce) kan uw opzoekingen over de sector en de markt vergemakkelijken en kan u helpen uw klantendatabase uit te breiden en uw zakencijfer te vergroten. Beperk u niet tot het verkopen via winkels, maar bied uw producten ook aan via een website, een veilingsite of zelfs een blog.  

5. Laat uw producten ook door anderen verkopen

U kan een deel van de verkoop van uw producten toevertrouwen aan verdelers, franchisers, winkels, enz. Zo vergroot u uw marktaandeel en bereikt u een breder cliënteel in een uitgestrektere regio.  

6. Koppel uw producten en diensten met populaire waarden en evenementen

Door uw producten, merken en diensten te koppelen aan festivals, sportploegen of toeristische plaatsen kan u "onrechtstreeks" profiteren van de daaraan verbonden promotiecampagnes. Als bepaalde waarden belangrijk zijn voor uw bedrijfscultuur (milieu...) kan u ook verenigingen ondersteunen die in dat bepaalde domein actief zijn. Dit soort samenwerking kan een echte boost geven aan uw reputatie en uw verkoopcijfer exponentieel doen groeien. Of het nu gaat om sponsoring of mecenaat, het succes van uw samenwerking zal afhangen van de juiste keuze van het evenement en van het imago en de eigen aanwezigheid op de markt van het evenement.

7. Gebruik beroepsverenigingen, de beurzen en salons

Via beroepsverenigingen als Rotary of Lions Club kan u uw sociaal netwerk uitbreiden. Maar u kan dat bijvoorbeeld ook doen via het internet, bijvoorbeeld via LinkedIn.  

Bied ook uw redenaarstalenten aan voor seminaries die door de Kamer van Koophandel worden georganiseerd. Dat zal uw reputatie alleen maar ten goede komen. Ook het deelnemen aan beurzen en salons kan u helpen uw netwerk uit te breiden.

8. Exporteer uw producten en diensten

Uw producten en diensten in het buitenland verkopen, vereist een langdurige voorbereiding. U zal zich goed moeten informeren over de financiële en gerechtelijke reglementeringen en over import en export, u zal partners of verdelers moeten vinden, de gebruiken leren kennen,... Het kan erg aanlokkelijk zijn uw verkoop uit te breiden tot een nieuw land, maar dat is niet zo gemakkelijk en eenvoudig als u wel zou denken. U zal sommige producten en diensten wellicht moeten aanpassen willen ze beantwoorden aan de vraag en aan de behoeften van het nieuwe cliënteel.

 

 

 

 

Hoe een 'dom' idee u miljonair maakt

Bepaalde ideeën die op het eerste gezicht 'belachelijk' lijken, hebben hun bedenkers rijk gemaakt. Waarom u niet? Enkele praktische tips om een idee om te zetten in een succesproduct.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud