Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Grotere verpakking niet altijd goedkoper

In tegenstelling tot wat de meeste consumenten denken, zijn producten in grotere verpakkingen niet altijd goedkoper. Daarmee blijft er voor de prijsbewuste consument slechts één houvast over: de prijzen per kilo of per liter.

(netto/hln) – Het was het Franse 60 Millions de Consommateurs die de kat de bel aanbond. De consumentenorganisatie onderzocht de prijzen van de zogeheten 'familieverpakkingen'. Veel consumenten kopen die omdat ze ervan overtuigd zijn dat die goedkoper zijn dan de kleinere tegenhangers. Maar wat bleek in de Franse supermarkten? Op enkele uitzonderingen na waren alle producten in een grote verpakking duurder.

Laat u niet pluimen
in de supermarkt
Lees meer

En hoe zit het bij ons? De krant Het Laatste Nieuws nam de proef op de som en deed zelf een steekproef. De conclusie: "Ook bij ons is het soms interessanter om kleine hoeveelheden te kopen." Zo kost een halve kilo gezeefde tomaten van Elvea bij Carrefour 1,11 euro. En in tegenstelling tot wat u zou verwachten, kost 1 kilo geen 2,22 euro, maar wel 2,79 euro… meer dan een halve euro duurder dus. Of nog: twee potten mayonaise van Carrefour kosten samen 1,98 euro. Voor een pot van 1 liter moet u 2,19 euro op tafel leggen.

'Foutjes'

Uit de steekproef van Het Laatste Nieuws blijkt dat de meest opmerkelijke prijsverschillen werden vastgesteld in Carrefour. Volgens Carrefour gaat het om fouten. "De klant gaat er – terecht – van uit dat de prijs lager is naarmate de verpakking groter is. Dat is de normale gang van zaken. Maar er kunnen altijd foutjes in sluipen. In een hypermarkt hebben we gemiddeld 60.000 producten. Het is normaal dat daar enkele onregelmatigheden kunnen tussenzitten", zegt Julie Stordiau van Carrefour.

Hoe merken
u bedriegen
Lees meer

Prijs per kilo of liter

Daarmee wordt meteen duidelijk dat prijsbewuste consumenten beter niet enkel op de verpakking afgaan. Het enige houvast dat daarmee overblijft, is de prijs per kilo of per liter. Supermarkten zijn immers verplicht de prijzen per meeteenheid aan te duiden. Alleen zo kan u de prijzen op een correcte manier met elkaar vergelijken.

Dat is voor consumenten eveneens de enige manier om verborgen prijsstijgingen aan het licht te brengen. Verschillende grote merken stonden niet echt te springen de afgelopen maanden om opvallende prijsstijgingen door te voeren. In plaats daarvan werd vaak teruggegrepen naar enkele 'trucs'. Zo werden sommige producten kleiner of lichter, maar bleef de prijs wel onveranderd. Ook in dat geval is de prijs per kilo of liter het enige instrument waarmee de consument zulke praktijken kan opsporen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud