Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Hoe duur is de pleziervaart?

Zeilen of met de motorboot gaan varen is voor veel mensen dé absolute vrijheid. Maar wat kost dat? Netto zet ter gelegenheid van de Belgian Boat Show de kosten van de pleziervaart op een rij.
Advertentie

(netto) - Elk zeiljacht of elke motorboot heeft zijn prijs, die afhangt van de lengte en de afwerkingsgraad van het vaartuig. Toch mag men ervan uitgaan dat de boten die in de Belgische plezierhavens liggen, gemiddeld 100.000 euro kosten. Voor een superluxueus jacht van 18 of 21 meter gaat de prijs al vlot richting 1 miljoen euro. Er bestaat een grote tweedehandsmarkt voor boten dankzij de levensduur en het waardebehoud van een boot. Na 30 jaar is een zeiljacht van 9 meter bijvoorbeeld nog altijd 25.000 euro waard. En motorboten van 8 meter wisselen voor 60 à 65.000 euro van eigenaar. De waardevermindering vindt alleen in het eerste jaar plaats.

Welke crisis?...

Zowat 5 jaar geleden werden boten dankzij nieuwe productieprocedés 6 tot 8 procent goedkoper. Door de wereldwijde economische crisis zijn er de laatste 2 jaar aardige zaakjes te doen. Allereerst omdat de producenten hun productiekosten nog meer terugdrongen om hun producten aantrekkelijker te kunnen prijzen, maar ook door kortingen van 20 tot 30% op stockmodellen. De tweedehandsmarkt volgde die evolutie, want ook daar kelderden de prijzen met zowat 15%. Het feit dat die prijsdalingen ook nu nog altijd gelden, geeft aan dat de pleziervaartsector de crisis nog altijd niet helemaal heeft verteerd. Dat de internationale beurs 'Boot Düsseldorf' vorige maand 10.000 extra bezoekers en ook meer kopers aantrok dan bij de vorige editie, zou kunnen betekenen dat er betere tijden zitten aan te komen voor de sector en dat de koopjesperiode ten einde is.

Wat kost een opleiding?

Voor een boot van minder dan 15 meter, die niet sneller dan 20 km/u vaart, is geen stuurbrevet nodig op de binnenwateren. Wie op zee wil varen of er met een boot langer dan 15 meter en sneller dan 20 km/u op uit wil, moet wel over een stuurbrevet te beschikken.

Die brevetten kunt u behalen door een theoretisch examen af te leggen. Het praktijkgedeelte bestaat uit 12 uur meevaren met een houder van een stuurbrevet of 6 uur meevaren met een lesgever. Omdat in België iedereen een vaarschool kan beginnen, lopen de prijzen van stuurbrevetten aardig uiteen. Voor 100 euro behaalt men een stuurbrevet, zonder dat men echt kan varen. Een opleiding bij een erkende vaarschool op Engelse leest valt duurder uit, maar is wel echt nodig om veilig te kunnen gaan varen. Het gaat hier om 5 dagen theorie en 2 dagen praktijk. Theorie en praktijk samen kosten ongeveer 1.000 euro. Wie later nog cursussen voor professioneel stuurman of voor varen met een groter jacht wil volgen, betaalt al snel 5.000 euro.

Wat kost het varen?

Varen zelf kost uiteraard ook geld. Allereerst moet u uw nieuwe jacht inschrijven en moet u, zoals bij een auto, de belasting op de inverkeerstelling (BIV) betalen. Die bedraagt 2.478 euro voor schepen langer dan 7,5 meter. Voor een tweedehandsboot vermindert de BIV met 10% per jaar. Wanneer de boot 10 jaar oud is, moet u alleen nog administratieve kosten betalen van 61,50 euro, bij de in verkeerstelling.
Daarnaast hebt u ook nog een vaarvignet van 50 euro nodig, dat u wel het recht geeft om kosteloos aan bruggen en sluizen te passeren. Wie geen trailerbare boot heeft, moet ook een vaste ligplaats hebben. Die kost voor een boot van 12 meter voor een volledig vaarseizoen rond 2.000 euro. Buiten seizoen betaalt u 1.000 euro, tenzij u uw boot op het droge legt, wat circa 600 euro kost. Wanneer u er met de boot gaat varen, betaalt u voor een boot van 9 meter 20 euro per dag voor een bezoekersligplaats. In het buitenland moet u ook liggeld betalen. Op sommige mondaine plekken kan dat erg duur uitvallen. Het nautische kostenplaatje wordt ten slotte afgerond met jaarlijkse onderhoudskosten die voor een boot van 12 meter met een verbruik van 40 liter per uur ongeveer 2.500 euro bedraagt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud