Mijn geld Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Hoe merken je bedriegen

Wie zijn winkelkarretje prijsbewust door de supermarkt loodst, denkt vaak fors te besparen. Maar dat is buiten de voedingsproducenten gerekend die hun prijsstijgingen goed camoufleren.

(netto/afp) – De afgelopen maanden hadden voedingsproducenten fors te lijden onder de stijgende energieprijzen en dan dringen prijsstijgingen zich op. Alleen ligt dat bij de consument nogal gevoelig. Daarom gebruiken de fabrikanten van voedingswaren die hun winstmarges willen behouden steeds vaker verschillende trucs om te prijsstijgingen weg te moffelen.

Ook in België

Het zou naïef zijn te denken dat ons land aan die verborgen prijsstijgingen kan ontsnappen. In een interview met La Dernière Heure beklaagt een consument zich over de scheermousse van Nivea. Volgens hem is de verpakking sinds juli 50 ml lichter, maar hij betaalt nog steeds 2,49 euro.

Verborgen inflatie

Volgens consumentenblad ’60 millions de consommateurs’ zijn dergelijke praktijken niets minder dan ‘verborgen inflatie’. Vooral met het gewicht wordt vaak creatief omgesprongen. Het tijdschrift vermeldt de "Prince"-koeken van LU die nu 300 gram wegen tegenover 330 voor de zomer. Ook Jockey van Danone heeft de hoeveelheden geminderd: 850 gram platte kaas tegenover een kilo of in de kleine potjes 90 gram tegenover 100 gram voordien. Ook de chocoladerepen van Mars wegen nu minder, onthult het maandblad.

Nieuwe verpakking

Een andere strategie bestaat erin de verpakking te veranderen, een procedure die "de deur opent voor prijsstijgingen", benadrukt het maandblad. De kauwgum die bij Aldi verkocht wordt onder het merk Feel Free, is zo gestegen van 13,75 euro naar 20,73 euro in de nieuwe verpakking.

Nieuw recept

De derde methode, "waarschijnlijk de meest verderfelijke", is de verandering van het recept. Hierbij worden de dure ingrediënten vervangen door minder dure of wordt de samenstelling veranderd om de kosten te verlagen. Het maandblad preciseert dat de verandering van de recepten vooral "het voorrecht zijn van hard discount of de goedkope producten".

“Gereserveerd”

Merkte jij al iets op?
Uiteraard zullen er in de realiteit wel meerdere merken deze camouflage-techniek gebruiken. Ben je zelf ook al dingen op het spoor gekomen? Reageer op het artikel en maak andere surfers attent van de praktijken.
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.