Vindt u de cadeautjes waarnaar u op zoek bent niet in de winkel? Dan is de kans groot dat u ze via het internet kunt kopen. En vaak tegen een lagere prijs (zeker als de leveringskosten gratis zijn)! Soms zijn ze zelfs een pak goedkoper. Maar in dat geval kunt u beter op uw hoede zijn en een paar zaken controleren voor u bestelt.
1. Ga na of de site betrouwbaar is
Op sites zoals amazon.fr, coolblue.be, zalando.be, vandenborre.be, dreamland.be, pixmania.be, bol.com, enzovoort kunt u met een gerust hart bestellen. Maar komt u tijdens uw zoektocht naar cadeautjes terecht op een site die u niet kent, controleer dan:
- de volledige gegevens (naam, adres, registratienummer);
- de oprichtingsdatum. U kunt daarvoor gebruikmaken van Howard, de persoonlijke shopping assistant van het European Consumer Center;
- de commentaren en getuigenissen van andere surfers;
Ga nooit af op de ranking van een site. Net zoals echte handelaars kunnen ook oplichters zoekmotoren betalen om hun website te optimaliseren.
Vertrouw ook niet blindelings op een website die eindigt op ‘.be’. Want zelfs dan kan het gaan om een website van een handelaar die buiten de EU gevestigd is. En in dat geval geldt de Europese wetgeving ter bescherming van de consument niet (zie kader).
2. Betaal via een beveiligde site
Volgens een enquête van Test-Aankoop (TA) betaalt 68 procent van de 1.500 respondenten pas na gecontroleerd te hebben of de website beveiligd is. Hoe weet u of een website effectief beveiligd is?
Wanneer u overgaat tot de betaling van uw bestelling, blijft u ofwel op de site in kwestie, ofwel wordt u naar een andere site doorverwezen. In beide gevallen moet het adres beginnen met ‘https’ in plaats van ‘http’ en moet er onderaan rechts op uw scherm een hangslotje verschijnen. Alleen dan is de site beveiligd en mag u de gegevens van uw kredietkaart invullen.
De consumentenorganisatie betreurt dat 19 procent van de respondenten nog altijd via overschrijving betaalt. ‘Betaal slechts via overschrijving na ontvangst van uw bestelling. U doet er beter aan – en dat is trouwens ook veiliger – om uw online aankopen met uw kredietkaart te betalen.’
Want als u uw kredietkaart gebruikt, kunt u bij problemen terugbetaling vragen aan de uitgever van uw kaart. Dat kan niet wanneer u cash betaalt of geld overschrijft via Western Union of MoneyGram.
Uw rechten
Koopt u online, dan hebt u het recht om binnen 7 werkdagen af te zien van uw aankoop. De periode van 7 werkdagen gaat in op de dag volgend op de levering (en op de dag volgend op het afsluiten van een contract als het om een dienst gaat).
Voor Belgische sites werd dat herroepingsrecht uitgebreid tot 14 dagen. Vanaf 13 juni 2014 bedraagt de bedenktijd 14 dagen in de hele EU.
Als het recht om af te zien van uw aankoop niet duidelijk vermeld staat op de site van de handelaar of op de bevestigingsmail van uw aankoop, wordt dat recht automatisch met 3 maanden verlengd.
Maakt u bij een verkoop op afstand gebruik van uw wettelijk herroepingsrecht, dan hebt u recht op de terugbetaling van het volledig betaald bedrag, inclusief verzendingskosten.
- Meer info over uw rechten? Download de brochure ‘Kopen op het internet. Laat je niet vangen!’ uitgegeven door het European Consumer Center.
- Loopt uw aankoop verkeerd af, klik dan hier. U leest er wat u moet doen wanneer uw pakje te laat of niet geleverd wordt, beschadigd is, niet voldoet aan de beschrijving op de site, enzovoort.
- Waar klacht indienen? Een betwisting van een onlineaankoop geldt als een ‘consumentengeschil’ en daarvoor raadt de FOD Economie aan deze stappen te volgen. Zit er geen minnelijke schikking in, dan vindt u op Infoshopping.be verschillende mogelijkheden om klacht neer te leggen. Hebt u te maken met een verkoper in de EU, dan richt u zich het best tot het European Consumer Center. Dankzij de Europese richtlijn over de consumentenrechten geniet u bijna dezelfde bescherming als in België. Moeilijker is het om verhaal te halen bij een bedrijf buiten de EU. Maar u kunt altijd proberen uw grieven over te maken aan Econsumer.gov.