Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Hoeveel duurder is bio?

Belgen besteden steeds meer aan biologische producten. Dat blijkt uit een onderzoek van GfK in opdracht van VLAM. Zijn de prijzen intussen gedaald? En hoe groot is de kloof met niet-biologische alternatieven?

(netto, vlam) – 350 miljoen euro. Dat hebben wij Belgen gezamenlijk aan biologische producten gespendeerd in 2009. Deze stijging van 12 procent ten opzichte van 2008 kan op verschillende manieren worden verklaard. Het uitgebreidere bioassortiment weet niet alleen steeds meer gezinnen aan te trekken (+6,9%), ook de aankoopfrequentie stijgt met 6,4 procent. Het bestede bedrag per aankoop daalde wel lichtjes, met 2,4 procent.

Bij Delhaize bevestigt men die stijgende trend. "Het is al het derde jaar op rij dat Delhaize een groei kent van meer dan 15 procent", licht communication manager Roel Dekelver toe. "Dat is voor ons een teken dat de biologische markt nog steeds in haar groeifase zit. Bioproducten zijn intussen te vinden in alle types sectoren, van verzorgingsproducten tot schoonmaakproducten. Toch is 80 procent van de verkochte biologische producten vers: groenten en fruit, zuivel en vlees zijn het meest succesvol."

Meer groenten en fruit

Ook in het onderzoek is plantaardige voeding de sterkste stijger en meteen ook de grootste categorie. De besteding klom met 20 procent tot 163 miljoen euro. De zuivelcategorie groeide met 13 procent tot 45 miljoen euro. Biologische dierlijke voeding (inclusief vleesvervangers) steeg vorig jaar het minst, met een toename van 5 procent eindigde de teller op 69 miljoen euro.

Nochtans is de beenhouwerij met vlees- en kaastoog bij Bio-Planet, dochteronderneming van Colruyt, goed voor 20 procent van de omzet. De keten heeft volgens verantwoordelijke Philip Sterck niet geleden onder de crisis. “Velen veronderstellen dat mensen bespaard hebben op biologische producten, maar wij hebben vorig jaar een pure omzetgroei van 18,67 procent gekend. Onze klanten gaven gemiddeld zo’n 40 tot 65 euro uit per aankoop. Rond bio zijn er veel misverstanden. Een voorbeeld is het cliché dat biofruit en -groenten een beetje geblutst moeten zijn, nog wat zand of een wormpje moeten bevatten. Wij werken daarom bewust met een zo laag mogelijke drempel. In onze winkels laten we permanent producten proeven, zodat klanten vol verwondering nieuwigheden kunnen ontdekken. In totaal hebben we zo’n 8.500 artikelen, maar we zijn ons eigen huismerk Bio-Time nog verder aan het ontwikkelen. Mogelijk zullen ook in sommige Colruyt-winkels in de toekomst meer Bio-Time-producten beschikbaar zijn dan de 300 op dit moment.”

Wie koopt?

De tijd dat enkel dragers van geitenwollensokken en wereldverbeteraars aangetrokken werden tot bio is allang achter de rug. In absolute cijfers zijn de welgestelde gezinnen met kinderen en de welgestelde gepensioneerden de belangrijkste groep biokopers. Samen zijn ze verantwoordelijk voor bijna de helft van de biobestedingen en dat aandeel groeit nog.

Uit een studie die Carrefour vorig jaar zelf heeft gedaan, blijkt dat er geen onderscheid is tussen de verschillende sociale klassen. Dat zegt Brand PR Communications Manager Julie Stordiau. “Een op de vijf klanten koopt bij ons wel eens bio, maar het is een vooroordeel dat het enkel gegoede mensen zijn die betere producten willen. We hebben het voordeel dat we een grote groep zijn en zo onze prijzen democratisch houden. Hoe kleiner het aanbod, hoe duurder. Wat het minder goed doet in één land, wordt bij ons rechtgetrokken door een ander. Wat we ook merken is de tendens naar een combinatie van bio met fairtrade. Dergelijke producten zijn echte toppers.”

Een derde duurder

De biologische producten haalden in 2009 een marktaandeel van 1,5 procent binnen de totale gezinsbestedingen aan voedingsproducten in België. Het marktaandeel verschilt wel sterk van product tot product. De vleesvervangers (23,8%), eieren (7,5%), groenten (4,2%) en brood (2,6%) kennen het hoogste bioaandeel. Ter vergelijking, bij vleeswaren is dat slechts 0,4 procent.

Ook wat de prijzen betreft, zijn de verschillen afhankelijk van product tot product. De grafiek hiernaast leert ons bijvoorbeeld dat de prijs van bio-eieren, geitenkaas en yoghurt de voorbije jaren zo goed als stabiel is gebleven. Sommige producten zijn goedkoper geworden, terwijl andere nu net duurder zijn dan vorig jaar. Ook het prijsverschil met een niet-biologisch alternatief varieert enorm. Met 19 procent duurder ligt de prijs van de biologische groenteburger het dichtst bij die van de gangbare groenteburger. Biologische aardappelen zijn dan weer 82 procent duurder dan niet-biologische. Algemeen geldt dat bio gemiddeld een derde duurder is dan niet-bio.

Klik om te vergroten

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud