Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Is taxfree shoppen echt goedkoper?

Sinds 1999 heeft de EU-reiziger geen recht meer op 'duty free'. Hij moet het stellen met 'travel value', een schimmig neologisme voor allerlei waar die goedkoper worden aangeboden dan in de winkel. Doet u echt voordeel met taxfree shoppen?

(netto) - Binnen de EU bestaat niet langer de mogelijkheid om taksvrij te shoppen. Alleen als u terugkeert uit de Canarische Eilanden, Åland of Livigno kunt u de btw die u betaald heeft, achteraf terugvorderen (zoals dat gebruikelijk is bij taksvrije aankopen in niet-EU-gebied). Op de hoeveelheden die u uit andere EU-landen invoert, staat wel nog een limiet. U komt beter niet de grens over met meer dan 800 sigaretten, 10 liter whisky of 90 liter wijn, waarschuwt de douane in haar jaarlijkse reisbrochure. Maar is het echt de moeite om die vracht in onze bagage mee te zeulen? We zetten enkele producten op een rij.

Johnny Walker Black-label

Bij wijze van promotiestunt garanderen de Brusselse Skyshops de laagste prijs voor sommige cosmeticaproducten, chocolade, zonnebrillen, juwelen en horloges. Ook de whisky staat scherp geprijsd. Een literfles Johnny Walker Black-label kost op de luchthaven 28,15 euro (voor niet-EU-reizigers gaat daar bijna 2 euro af). Dat is een mooie korting vergeleken met uw gewone drankenzaak, waar u 31 euro betaalt voor 75 centiliter. Maar op sites die zichzelf aanprijzen als 'goedkoop', kost een liter 33,95 euro.

Canon Ixus- en CK-dameshorloge

De acht (!) elektroshops op Amsterdam Schiphol zijn gul met hun etiketten ‘gegarandeerd de laagste prijs’. Een snelle vergelijking toont dat zoiets alvast voor de Canon Ixus 105 niet gelogen is. Het digitale fototoestel (12 megapixel) kost in Amsterdam 139 euro. Bij Vanden Borre betaalt u 189 euro en bij Fnac 179 euro. Maar lang niet alle producten die zich als koopjes voordoen, zijn dat ook. Een CK Classic dameshorloge met verzilverde band kost in Amsterdam 89 euro, terwijl u hetzelfde model op Amazon.com vindt voor 81 dollar of 62 euro.

Ray Ban Aviator

Wie dezer dagen toevallig langs London Heathrow moet, kan zich een Ray Ban Aviator (het model dat de neus van Tom Cruise sierde in Top Gun) aanschaffen voor 90,21 pond of 108 euro. Maar voor u zich naar London rept, vergelijkt u beter nog hier en daar een paar prijzen. Op Pixmania.com wordt hetzelfde model voor 93 euro aangeboden. En zelfs op sommige zoekertjessites vindt u hem goedkoper (100 euro, voor een tweedehands model).

Goedkoper of niet?

De conclusie is niet eenduidig. Soms zijn de luchthavenshops beduidend goedkoper, soms zitten ze pal op de winkelprijs of er zelfs een eind boven. Als u op voorhand weet wat u wilt kopen, kunt u beter even tijd uittrekken om de prijzen te vergelijken. Maar die rationele houding staat haaks op het idee van luchthavenshoppen.

De skyshops en aanverwanten leven van dat uurtje wachten voor de gate opengaat. Nog snel een cadeautje kopen en misschien is dat fototoestel wel echt goedkoper, en natuurlijk een boek voor onderweg. Uitrekenen hoeveel u precies betaalt, is vaak geen prioriteit. Want ach, we zijn toch op vakantie? Dat gevoel wordt vandaag uitstekend geëxploiteerd door de grote luchthavens. Allemaal hebben ze uitgebreide winkelzones, zowel voor als na de paspoortcontrole. Sommige luchthavens (zoals Amsterdam of Londen) prijzen de goederen gewoon aan op hun site.

'Shop till you drop'

In vergelijking met de winkelparadijzen in de terminals is de verkoop van taksvrij of 'travel value' aan boord nog steeds een mager beestje. Een zuchtende stewardess die haar trolley door het gangetje duwt en de parfum en horlogemerken in sneltempo herhaalt. Meer heeft het niet om het lijf. Maar ook daarin lijkt verandering te komen, vreemd genoeg dankzij lage kostenmaatschappij Ryanair.

In haar nooit aflatende zoektocht naar extra inkomsten sloot de maatschappij in 2008 een akkoord met het Canadese GuestLogix, een bedrijf dat software en kaartlezers maakt die betalingen aan boord vergemakkelijken. Uit statistieken van dat bedrijf blijkt dat Ryanair de verkoop al aardig heeft kunnen opdrijven. Passagiers spenderen gemiddeld 12 euro aan de aankoop van hun ticket, terwijl dat gemiddelde bij andere maatschappijen op nauwelijks 1 euro ligt.

Ryanair-model

Die andere maatschappijen hebben nu begrepen dat ze het Ryanair-model moeten kopiëren en extra inkomsten genereren willen ze rendabel blijven. Zo liet de vliegmaatschappij British Airways in juni weten dat ze, naar het voorbeeld van de Ierse lage kostenmaatschappij, alle verkoop aan boord zal uitbesteden. Het idee is snoeien in kosten voor stockering en personeel, terwijl het boordpersoneel met hogere commissies (en lagere basissalarissen) wordt verplicht om zich tot verkoper te ontpoppen.

Sommige maatschapijen, zoals Air Canada, bieden al de mogelijkheid om taksvrije goederen op voorhand via hun site te bestellen. Daarbij gaat het meestal om de klassieke producten, zoals parfum, juwelen en drank. Maar andere, zoals American Airlines, willen aan boord een volwaardig shoppingaanbod aanbieden. Het vliegtuig moet steeds meer gaan dienen als een verkooppunt bij uitstek. Of zoals de brochure van GuestLogix het enthousiast formuleert: "Het is alsof je de deuren van een winkel sluit met alle klanten erin."

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud