(netto) – Sinds 1 september zijn bij telecomoperator VOO nieuwe tarieven van toepassing. De prijs van de teledistributie stijgt met 45 eurocent (van 12,50 naar 12,95 euro/maand). De prijsstijging geldt voor iedereen die geabonneerd is op klassieke digitale televisie. Bovendien worden de verplichte installatiekosten 10 euro duurder (van 50 naar 60 euro) en ook de maandelijkse huur van de VOOcorder stijgt van 6 naar 7 euro per maand.
Anderzijds doet VOO wel inspanningen op het vlak van zijn internetaanbod. Zo daalt de huurprijs van de modem van 6 naar 4 euro/maand. Bovendien verhogen de downloadsnelheid en downloadvolumes voor alle internetverbindingen. Dat past volledig in de door VOO in juli aangekondigde strategie om voortaan 'meer' te bieden dan zijn grootste concurrent, en dat tegen een goedkopere prijs.
Verandering internetaanbod VOO
*prijs exclusief aankoop of huur van de modem
Antwoord van Belgacom
VOO kondigde zijn nieuwe internetaanbod deze zomer aan. Dat gaf historische operator Belgacom de tijd om in de tegenaanval te gaan. Belgacom past zijn internetaanbod dan ook aan vanaf vandaag. Net zoals VOO, verhoogt Belgacom de snelheid en de volumes van zijn internetproducten… maar daar staat geen prijsverhoging tegenover.
In tegendeel, voor Internet Start zonder vaste lijn daalt de prijs zelfs van 32,32 naar 24,95 euro. Bovendien betaalt u voor de optie onbeperkt internet in de formules Internet Star en Internet Comfort (Volume Pack Unlimited), nog slechts 7,5 euro/maand in plaats van 10 euro/maand. Cliënten van Internet Favorite zullen die optie dus niet meer moeten nemen, aangezien hun volume onbeperkt wordt. Een deel van de klanten die op die dienst geabonneerd zijn, zullen dus 10 euro besparen.
Wijzigingen bij Belgacom
*prijs exclusief ‘Connection Kit’: kabels en modem worden ter beschikking gesteld voor 50 euro
Opzeggen zonder kosten
Op 16 augustus heeft ook Telenet een deel van zijn internettarieven aangepast. De operator wijt dat aan de stijging van de consumptieprijsindex. Daardoor zag circa 40 procent van de Telenet-klanten zijn factuur met 1,19 euro/maand stijgen. Telenet vermeldt wel uitdrukkelijk op zijn site dat klanten bij een tariefverhoging hun abonnement kosteloos kunnen opzeggen. Dat kan tot het einde van de maand die volgt op de eerste afrekening.
Hetzelfde geldt voor de klanten van de Waalse operator VOO. "Op 01/09/2011 wijzigt VOO zijn algemene voorwaarden en tarieven. Indien u dat wenst, kunt u daarom uw contract opzeggen zonder verbrekingsvergoeding. Dat kan van 1 september tot 31 oktober 2011 of tot de laatste dag van de maand die volgt op de ontvangst van de eerste factuur waarop de tariefwijzigingen van toepassing zijn, afhankelijk van welke datum het laatst valt ", luidt het in de algemene voorwaarden.
Onwettige tariefverhogingen?
Ondanks die goede voornemens, heeft Test-Aankoop Voo onlangs toch in gebreke gesteld wegens illegale tariefverhogingen. "De wet op de marktpraktijken verbiedt, voor contracten voor bepaalde duur, om de prijs te verhogen of de voorwaarden te wijzigen, zelfs als de consument de mogelijkheid heeft om zijn contract gratis op te zeggen", zegt de consumentenorganisatie. "Daarmee wil de wetgever een einde stellen aan de prijsverhogingen waarmee de consumenten worden geconfronteerd."
Vorige maand werd ook Telenet in gebreke gesteld. "De algemene voorwaarden van Telenet voorzien niet in de mogelijkheid van een aan de index der consumptieprijzen gerelateerde tariefverhoging. Daarmee handelt Telenet in strijd met artikel 74 van de wet van 6 april 2010 betreffende de marktpraktijken en consumentenbescherming. De algemene voorwaarden vermelden immers niet expliciet de wijze van prijsindexering, terwijl het wetsartikel die uitdrukkelijk vraagt". Beide operatoren menen echter aan hun wettelijke verplichtingen te voldoen.
Reactie van het BIPT
Test-Aankoop betreurt bovendien "het gebrek aan reactie van de bevoegde instanties", het BIPT en de Algemene Directie Controle en Bemiddeling van de FOD Economie. De consumentenorganisatie had immers al een jaar geleden klacht ingediend in een gelijkaardig dossier. Het BIPT heeft donderdag aangegeven dat het de prijsevoluties van nabij opvolgt en geen enkele klacht ontvangen heeft. Wat het laatste dossier betreft, waarin ook Telenet wordt geviseerd, verklaart het BIPT dat het zich niet kan uitspreken over een lopende zaak. Intussen zijn het onderzoek en de raadplegingen echter achter de rug en loopt de procedure dus ten einde.
Gemakkelijker opzeggen in 2012
Tegen 2012 kunt u gratis eender welk gsm-, tv- of internetcontract opzeggen na slechts 6 maanden abonnement. En in tegenstelling tot vandaag, moet u geen aangetekende brief meer versturen naar uw operator wanneer u uw abonnement verbreekt. Vanaf 2012 klaart u de klus via e-mail. Meer weten? Lees ons artikel.
Intussen leest u hier hoe u goedkoop van gsm-provider kunt veranderen. Wilt u uw contract opzeggen, gebruik dan onze modelbrief.