Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie
Advertentie

Kan u zich een boot permitteren?

Een zeilboot of een motorjacht is de stille droom van heel wat Belgen. Is pleziervaart enkel weggelegd voor wie echt goed boert of kan ook de modale Belg zijn vaardroom waarmaken?

(netto) - België is een zeilland, zowat 75 procent van alle Belgische pleziervaartuigen zijn zeilboten. België telt 8.000 ligplaatsen en 34.000 pleziervaartuigen, gaande van surfplanken tot mega-kajuitjachten. Dat blijkt uit een studie van Vlerick Leuven Gent Management School in opdracht van Nautibel uit 2003. Xavier Royaux van het Marina Yachting Center in Oostende schat dat er zo'n 200 nieuwe boten zijn van meer dan 30 voet die elk jaar afgeleverd worden in België. "Doe daar nog eens tussen 250 en 300 boten bij van minder dan 9 meter zoals Zodiaks, RIB's (Rigid Inflatable Boats), zwaardboten, catamarans en polyester motorboten en je hebt de volledige nieuwmarkt", stelt Royaux.

Meer waar voor uw geld

De laatste 3 jaar zijn boten dankzij nieuwe productieprocedés 6 tot 8 procent goedkoper geworden. Grote jachten zijn de afgelopen jaren op hun beurt eveneens goedkoper geworden, omdat voortaan tot 60 voet in serie wordt gebouwd. Vroeger betaalde men voor een zeiljacht van 50 voet 650.000 euro. Vandaag heeft men al voor 375.000 euro een zeer goed uitgerust jacht", zegt Royaux. Niet alleen die financiële evolutie heeft die pleziervaart met grote boten toegankelijker gemaakt. Vandaag laten grote motorboten zich bedienen met een joystick in plaats van met twee mechanische gashendels, wat het manoeuvreren een stuk gemakkelijker maakt. "De meerprijs van 8.000 euro van zo'n systeem nemen veel eigenaars er graag bij", zegt Royaux.

Interessante formules

Er bestaan vandaag tal van formules die pleziervaart toegankelijker maken. Zo kan men een boot leasen met een koopoptie. "Daardoor kunnen mensen al op jongere leeftijd van een boot genieten", verduidelijkt Royaux. Voor een contract op 5 jaar betaalt u momenteel, afhankelijk van de Euribor-rentevoet, maar 2 procent meer dan wanneer u de boot bij aankoop met cash betaalt. Die financieringswijze wordt toegepast voor boten van 60.000 euro of meer en 77 procent van alle boten in die prijsklasse worden op die manier aangekocht. 'Timesharing' bestaat ook, maar is meer iets voor de streek rond de Middellandse Zee. De verhuurmarkt zit in België wel in de lift, waarbij zowel boten met als zonder bemanning ingehuurd kunnen worden.

Kranige oudjes

Er bestaat een grote tweedehandsmarkt voor boten dankzij de levensduur en het waardebehoud van een boot. "Na 30 jaar is een zeiljacht van 30 voet nog altijd 25.000 euro waard. En motorboten van 8 meter wisselen voor 60.000 à 65.000 euro van eigenaar. De waardevermindering vindt enkel in het eerste jaar plaats", vertelt Royaux. "Mensen zullen sneller iets vervangen op een wat ouder schip, maar in jaarlijks onderhoud is er buiten de gebruikelijke 2 jaar garantie op een nieuwe boot nauwelijks verschil tussen tweedehands en nieuw", zegt hij.

En de crisis?

Klik om te vergroten

De laatste 3 jaar beleefde de botenmarkt een hoogconjunctuur, maar nu laat ook hier de crisis zich voelen. De verkoop van boten daalt. Toch zijn er fabrikanten die actief inspelen op de crisis door een breed gamma aan te bieden, dat meer mogelijkheden biedt voor potentiële kopers, ook in tijden van crisis. De tweedehandsmarkt zakte de laatste 2 jaar ook naar een lager niveau door het grote aanbod en door de prijsverlaging van nieuwe boten. Wie nu zijn boot wil verkopen, wacht niet langer op een goed bod en verlaagt de prijs. "Wie goed uitkijkt, kan bij een nieuwe boot of bij een tweedehandsboot goede zaken doen. Dat komt door de lage stand van het Engelse pond en door de grote kortingen op stockboten", zegt Coenen. "Het is het moment om te investeren in een boot, maar een boot is pas een goede investering als u ook de passie voor het water deelt", besluit Royaux.

En wat zijn de kosten?

Na de begininvestering in een nieuwe boot krijgt een booteigenaar af te rekenen met nog een aantal kosten.

Belasting

Allereerst moet u uw nieuwe jacht inschrijven en moet u Belasting op Inverkeerstelling (BIV) betalen. Die bedraagt 2.748 euro voor een nieuwe boot met een waterlengte langer dan 7,50 meter. Voor een tweedehandsboot vermindert de BIV met 10 procent per jaar. Wanneer de boot 10 jaar oud is, moet u enkel nog administratieve kosten van 67 euro betalen bij de inverkeerstelling.

Onderhoud en gebruik

Het onderhoud van een pleziervaartuig is relatief eenvoudig. De boot moet één keer per jaar uit het water gehaald worden om de romp te reinigen en een nieuwe antifoulinglaag aan te brengen. Dat voorkomt de aangroei van allerlei organismen op de onderkant van het schip. Ook de zinkanodes, die gebruikt worden om corrosie tegen te gaan, moeten dan vervangen worden en roest moet eventueel bijgewerkt worden. Uiteraard krijgt ook de motor een onderhoudsbeurt. Een boot met 40 voet met twee motoren heeft een jaarlijkse onderhoudskostprijs van 2.500 euro per jaar. Ook het brandstofverbruik bij een motorboot moet u incalculeren. Voor een boot van 40 voet mag u rekenen op een verbruik van 40 liter diesel per uur.

Ligplaats

Wie een trailerbare boot heeft, hoeft geen vaste ligplaats te hebben. Wie zijn boot niet uit het water kan halen na gebruik, moet liggeld betalen. Een vaste ligplaats is echter niet verplicht. Op veel plaatsen zijn bezoekersligplaatsen te huur per dag, week of maand. De prijs van een ligplaats wordt bepaald aan de hand van de lengte van de boot. Voor een boot van 40 voet mag u 1.500 euro voor een volledig vaarseizoen rekenen. Buiten het vaarseizoen kost zo’n ligplaats ongeveer 850 euro. Wie zijn boot tijdens die periode op het droge legt, betaalt 700 euro.

In het buitenland

Veel booteigenaars brengen de vakantieperiode in het buitenland door op hun boot. Hier moet u ook liggeld betalen. In het Zuiden van Frankrijk hanteert iedere jachthaven haar eigen regels op dat vlak. Soms kan u er een ligplaats kopen, soms moet u een vergunning van 30 jaar nemen, die voor de resterende tijd nog doorverkocht kan worden, en soms moet u naast het liggeld een aandeel in de club kopen. De prijs van die aandelen staat nu onder druk door de economische crisis.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud