netto

Klanten grootbanken klagen vooral over kosten

©BELGA

De vier grote klassieke banken scoren slecht in een ­bevraging van Test-Aankoop, vooral over de kosten. Toch spelen ze maar weinig klanten kwijt.

De consumentenorganisatie Test-Aankoop peilde bij 8.100 abonnees naar hun tevredenheid over hun bank. De gemiddelde score was nog aanvaardbaar: 71 procent van de klanten zei tevreden te zijn over de dienstverlening. Dat lag in de lijn met eerdere enquêtes.

Opvallend was wel dat de grote traditionele banken onder dat gemiddelde bleven: 62 procent voor ING en BNP Paribas Fortis, 67 procent voor Belfius en 70 procent voor KBC. Dat is beduidend minder dan banken als Argenta (83%), VDK Bank (81%) en Keytrade Bank (80%).

Vooral over de kosten bij de grote banken loopt de ontevredenheid hoog op. Dat levert een buis op voor BNP Paribas Fortis (43%), ING (46%) en Belfius (47%). Voor KBC (52%) is het met de hakken over de sloot. Ter vergelijking: Argenta en Keytrade Bank halen een resultaat van respectievelijk 89 en 97 procent.

Bankoverstapdienst

Ondanks die ontevredenheid stappen weinig mensen over naar een andere bank. Volgens cijfers van Febelfin veranderden vorig jaar maar zo'n 70.000 Belgen van bank, ook al is de procedure simpeler geworden sinds de invoering van de zogenaamde bankoverstapdienst. 

Test-Aankoop roept daarom de volgende regering op om werk te maken van een eenvoudigere procedure om van bank te veranderen, 'waarbij je je rekeningnummer kan behouden, zoals je ook je gsm-nummer behoudt wanneer je van telefoonoperator verandert', zegt woordvoerder ­Simon November.

'De vergelijking met een gsm-nummer gaat niet helemaal op, omdat voor een rekeningnummer veel meer zaken spelen', reageert minister van Consumentenzaken Wouter Beke (CD&V). Hij moedigt consumenten wel aan om de vergelijking te maken en desnoods van bank te veranderen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect