Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Koop nu nog een nieuwe auto

Wie zijn oog laten vallen heeft op een nieuwe wagen, kan maar beter snel beslissen. Binnen dit en 12 maanden worden auto’s een stuk duurder.
Advertentie

(netto/auto motor und sport) – Aan de basis van die prijsverhogingen ligt de staalreus ArcelorMittal. Die laat verstaan dat autofabrikanten binnenkort meer zullen moeten betalen voor hun staal, volgens bronnen "om en bij de 60 procent". Een opslag die uiteraard zal doorgerekend worden aan de consument.

ArcelorMittal kan zich zo'n prijsstijgingen permitteren, want het bedrijf is een erg grote speler in de sector. Alleen al in Duitsland heeft de groep een marktaandeel van 23 procent, in Europa zou het zelfs gaan om 50 procent.

India en China zorgen voor schaarste

Dat het staal voor auto's straks veel duurder wordt, heeft echter vooral te maken met India en China. Die twee groeimarkten zullen er volgens Jean-Luc Maurange, vice president automotive van ArcelorMittal, voor zorgen dat er tegen 2050 2,9 miljard wagens op deze planeet rondrijden. Vandaag zijn dat er 'slechts' 600 miljoen.

Die te verwachten schaarste heeft er nu al toe geleid dat de staalprijs op de internationale markten het laatste jaar verdubbeld is. De industrie betaalt vandaag 1.200 euro voor één ton.

Je volgende auto: 7,2 procent duurder

Maurange geeft aan dat contracten met autofabrikanten steeds voor 12 maanden worden onderhandeld maar dat ArcelorMittal uitzonderlijk nu al onderhandelingen over de nieuwe prijzen is opgestart. De prijsverhoging van 60 procent gaat met andere woorden voor elke fabrikant op een ander moment in, maar laat zich hoe dan ook binnen de 12 maanden in de hele autosector voelen.

Hoeveel duurder wordt je volgende auto? Als we Maurange mogen geloven maakt staal als grondstof zo'n 10 tot 12 procent van de verkoopsprijs uit. Het eindproduct zou volgens die berekening tussen de 6 en de 7,2 procent opslaan. Voor goedkope auto's met weinig tierlantijntjes kan het percentage nog een stukje hoger liggen, omdat staal daar een groter deel van de productiekost uitmaakt. Waar geen enkele wagen aan ontsnapt zijn de vele veiligheidssystemen die de komende jaren verplicht worden en in totaal zo'n 2.000 euro aan de prijs zouden toevoegen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud