Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie
Advertentie

Laat je niet rollen tijdens een 'home party'

Directe verkoop en demonstratiesessies bij mensen thuis zijn aan een forse opmars bezig. Maar hoe kan je ervan profiteren zonder achteraf in de problemen te komen?

(netto) – De befaamde ‘Tupperware-avonden’ zijn al sinds jaar en dag een begrip. De formule lijkt ondertussen al afkomstig uit een ander tijdperk, maar staat voor veel huisvrouwen nog steeds garant voor een hilarische avond. En na afloop lijkt de vlotte verkoopsbabbel meestal ook aan te slaan en gaan tal van dozen vlot over de ‘toonbank’.

Directe verkoop is al lang niet meer uitsluitend het terrein van Tupperware-verkopers. De formule is zelfs uitgegroeid tot het derde belangrijkste distributiekanaal in ons land, na de winkelverkoop en verkoop op afstand. Het lijstje met producten die via directe verkoop aan de man worden gebracht, wordt ook steeds langer. Ondertussen heeft al 66 procent van de Belgen al eens een product gekocht via directe verkoop, 79 procent was daarover ook heel tevreden. Dat blijkt alvast uit een studie van D&K Vision.

Welke producten?

Bij directe verkoop worden producten zonder omwegen aan de consument voorgesteld: thuis in de woonkamer, op het werk, bij vrienden, in de plaatselijke sportclub,… Dat kan van deur tot deur of meteen voor grote groepen.

Het meest beproefde concept is de ‘home party’, naar het concept van de alom bekende Tupperware-avonden. Samen met het succes van dergelijke feestjes, neemt ook het aantal producten toe die zo aan de man worden gebracht: kledij, lingerie, juwelen, parfum, schoonheidsproducten. Voor andere producten worden dan weer 'demo-avonden' georganiseerd. Dat is zo voor multimedia, huishoudtoestellen, wijn- en alcoholdegustaties,…

Zelfs meer ‘serieuze’ producten vinden via de huiskamer een afnemer. Denk maar aan contracten voor leveringen van gas, mazout, elektriciteit, abonnementen voor internet en telefonie,… De laatste jaren zijn het zelfs deze producten die zorgden voor de toename van de directe verkoop in ons land.

Gevaren

Aan directe verkoop zijn ook nadelen verbonden. De verkoop in de huiskamer zorgt in de eerste plaats voor een gemoedelijke sfeer. Combineer dat met uitgebreide demonstraties en een gedetailleerd verkoopspraatje, en de consument heeft al heel snel het gevoel dat hij geen kat in een zak koopt. Net daardoor laat je je makkelijker verleiden tot een aankoop. Bovendien krijg je vaak ‘supercadeaus’ vanaf een bepaald bedrag dat je aankoopt. Daardoor eindig je al gauw met tal van producten die je niet nodig had… en een torenhoge rekening.

Daarom is het ook belangrijk goed op de hoogte te zijn van je rechten en de voorwaarden die gelden voor directe verkoop. Waar moet je rekening mee houden?

  • Als consument moet je op het moment van de verkoop of demonstratie een kopie ontvangen van de bestelbon. Daarop moet de naam en het adres van de verkoper vermeld staan met de plaats en de datum van verkoop. Ook het product of de dienst, leveringstermijn en betalingsmogelijkheden moeten in dat document worden vermeld.
  • Tot zeven dagen na het ondertekenen van de bestelbon heb je het recht je te bedenken en de bestelling te annuleren.
  • Dat je het recht hebt de aankoop te annuleren, moet ook duidelijk vermeld zijn op de bestelbon: op de voorzijde, in het vet en met een opvallende kader er rond.
  • De verkoper mag geen betaling aanvaarden vooraleer de afkoelingsperiode van zeven dagen is verstreken. Van die regel mag enkel worden afgeweken als de consument heel expliciet heeft gevraagd naar een bezoek van de verkoper.
  • Net zoals bij producten die je in de winkel koopt, heb je recht op een garantie en dienst na verkoop. Bij directe verkoop overschrijden overschrijdt die garantie vaak de wettelijke minimumgarantie en krijgt de consument een garantie die overeenkomt met de levendsduur van het product.
Zelf verkopen?

Alleen al in ons land leggen duizenden verkopers en demonstratrices zich toe op directe verkoop en hun aantal gaat nog steeds de hoogte in. Misschien voel jij je wel geroepen om net hetzelfde te doen. Dat kan. Een specifiek diploma of ervaring is niet nodig. De meeste bedrijven investeren ook in opleidingen voor hun verkopers. Voor meer informatie, klik hier.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud