Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie
Advertentie

Mobiele vikings kunnen telefoneren voor 0 euro

Mobile Vikings, de Hasseltse luis in de pels van de Belgische telecomsector, lanceert een project waarmee het alle gebruikers gratis wil laten telefoneren.
Via de applicatie van Mobile Vikings houden gebruikers hun puntenaantal voor hun korting bij. ©RV DOC

De telecomsector staat voor heel wat uitdagingen. De ontwikkeling van de telefonie verloopt in een rotvaart en er komen steeds nieuwe technologieën bij. Om die uit te rollen is geld nodig. Tegelijk lopen de inkomsten uit telefoneren en sms’en terug. Geld waar veel businessmodellen in de telecomsector nog op steunen. ‘De inkomsten uit voice en sms worden marginaal en dat zal het hedendaagse businessmodel in moeilijkheden brengen’, zegt Hans Similon, de algemeen directeur van Mobile Vikings. ‘De roamingkosten in Europa zullen verdwijnen, al gaat die ontwikkeling minder snel dan we hadden verwacht’, zegt Frank Bekkers, de CEO van Vikingco, het bedrijf boven het merk Mobile Vikings.

Anderen verklaren ons zot, maar wij verdienen niets aan die samenwerkingen.
Hans Similon
algemeen directeur Mobile vikings

Volgens Similon en Bekkers zijn de modellen die de meeste operatoren nu hanteren, niet langer houdbaar. ‘Het bundelen van producten lijkt misschien een veilige haven, maar dat duurt hoogstens nog vier jaar. Wij proberen anders te denken en de problemen voor te zijn’, zegt Bekkers.

Mobile Vikings wil die nieuwe wind in de sector vol in de zeilen nemen met zijn project Viking+. ‘Dat is onze manier om uit de moeilijke wateren van de telecom te geraken’, zegt Bekkers. Viking+ steunt op de samenwerking met online en offline partners om zijn gebruikers, ook wel vikings genoemd, op diverse manieren punten ter waarde van 1 euro te laten verdienen.

Het puntensysteem op zich is niet nieuw. Gebruikers konden al punten verdienen door mensen te doen overschakelen naar Mobile Vikings. Dat concept trekt het nu open via samenwerkingen met een resem partners. Door te shoppen bij die partners kunnen gebruikers punten sparen. Als ze er voldoende hebben, kan dat hun telefoonrekening terugdringen naar 0 euro. ‘Eigenlijk betalen onze partners de telefoonrekening van die gebruikers’, vat Similon het idee samen.

5,2 miljoen
Mobile Vikings besteedt in 2015 5,2 miljoen euro aan innovatie.

De online partners waarmee Mobile Vikings in zee gaat, zijn niet van de minste. Er zijn contracten met onder andere Zalando, Uber en Coolblue. ‘En er zitten nog heel wat grote namen in de pijplijn’, zegt Similon.

‘Anderen verklaren ons zot, maar wij verdienen niets aan die samenwerkingen. Het procentje dat we bij de partners krijgen, schuiven we meteen door naar onze community’, zegt Similon. ‘Het veranderen van het businessmodel als enorme drive is op zich genoeg voor nu’, voegt Bekkers eraan toe.

Via hun zusterbedrijf Citylife, dat ze in een joint venture met KBC oprichtten, kunnen gebruikers ook bij plaatselijke handelaars zoals een koffiebar of sushitent terecht voor vikingpunten. ‘Dat is nog maar enkel in Leuven mogelijk. Binnenkort gaan we naar Genk en Hasselt. Vikings in andere steden wachten vol ongeduld, maar we kunnen ze geruststellen: volgend jaar zitten we overal’, zegt Bekkers.

Community is het toverwoord voor de Hasseltse MVNO, Mobile Virtual Network Operator. Zonder de groep gebruikers, die het bedrijf sinds 2009 opbouwde, was er geen sprake van Viking+. ‘We hebben nu 230.000 vikings, die bijzonder trouw blijven. En hoe meer gebruikers we hebben, hoe meer gewicht we in de schaal kunnen leggen bij onderhandelingen’, zegt Bekkers.

Die gemeenschap wordt ook actief ingezet om mee te denken. ‘We hebben in de community al oproepen gelanceerd om voor het Viking Lab pioniers te vinden die meedenken over innovaties’, zegt Similon.

Sinds de start heeft Mobile Vikings zich geprofileerd als de luis in de pels van de telecomsector. ‘We willen nu een grotere luis worden die harder jeukt’, besluit Similon.

Mobile Vikings schudt graag aan de boom in de telecomsector. Met succes, gelet op de 232.000 klanten die de virtuele mobiele operator al wist te verzamelen sinds 2009. Die waren vorig jaar goed voor 27,9 miljoen euro omzet. Maar rendabiliteit staat nog niet meteen op de agenda bij Vikingco, het Hasseltse bedrijf achter het mobiele merk.

Niet dat Mobile Vikings niet rendabel zou kunnen zijn, onderstreept financieel directeur Koen Desmedt. ‘Maar voorlopig kiezen we ervoor om wat binnenkomt volop te investeren in innovatie en nieuwe concepten. Als we dat niet zouden doen, was Mobile Vikings wel meteen rendabel.’ CEO Frank Bekkers zei gisteren in de marge van de persconferentie over Viking+ dat het bedrijf 5,2 miljoen euro van de bedrijfskasstroom (ebitda) van 7,2 miljoen euro in innovatie pompt.

Pas in 2018 denkt Bekkers de vruchten te plukken van die investeringen. Zonder dat daarmee de grote vetpotten worden aangeboord. ‘Dat zullen geen miljoenen zijn.’

Mobile Vikings maakt als virtuele operator gebruik van het netwerk van BASE, de onlangs door Telenet overgenomen provider. Een overname waar toch enige onrust over leeft, bleek gisteren. Directeur Hans Similon gaf aan een duopolie Telenet-Proximus te vrezen, in die zin dat in zo’n markt virtuele spelers het leven zuur kan worden gemaakt. Similon pleit voor wettelijke maximumtarieven.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud