Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Nieuwe iPhone moet vooral vrouwen verleiden

Maandag stelde Steve Jobs, CEO van Apple met veel poeha de nieuwe iPhone voor: sneller, goedkoper, met GPS én gericht naar vrouwen.
De nieuwe iPhone: sneller, goedkoper en sexier.

Video: Steve Jobs stelt de nieuwe iPhone voor

(m24/tijd) - Met de nieuwe iPhone mikt Apple resoluut op de massa. De hippe GSM wordt immers gehalveerd in prijs. Daarvoor krijg je wel een telefoon die twee maal zo snel is als het vorige model. In de VS zal het 8 GB-model 199 $ kosten, de 16 GB iPhone heb je voor 299 $. Prijzen voor Europa zijn nog niet bekend, maar Apple hanteert gewoonlijk dezelfde prijzen in dollar en euro. Het nieuwe model zal draaien vanaf het 3G-netwerk voor ultrasnel dataverkeer, komt met GPS, en een batterij met extra lange levensduur.

Sexy

Bovenal ziet de iPhone er sexier uit dan zijn voorganger en dat is niet toevallig. Recent onderzoek wijst uit dat vrouwen aan een opmars bezig zijn wat betreft smartphones (gsm's met extra functies). Volgens het studiebureau Nielsen Mobile, groeit het aantal vrouwen met een smartphone veel sneller dan het aantal mannen. In september was 1 op 4 iPhone-eigenaars vrouw, tegen maart was dat al 1 op 3.

TomTom?

Dat de iPhone nu met navigatiesysteem komt, zal heel wat GPS-fabrikanten doen bibberen. Apple heeft immers een reputatie hoog te houden wat betreft het veroveren van onontgonnen markten: de iPod en iTunes schudde de muziekindustrie dooreen, de iPhone begon aan een verovering van de GSM-markt en de iPhone 2.0 richt nu zijn vizier op de GPS-gebruiker. Volgens analist Martijn den Drijver van SNS Securities hebben 'verschillende bronnen' verklaard dat de navigatiesoftware op de nieuwe iPhone zal geleverd worden door TomTom, maar de Nederlandse GPS-fabrinkant wil een licentie-overeenkomst niet bevestigen.

Slecht ontvangen

De voorstelling van de nieuwe iPhone belette niet dat het aandeel Apple op Wall Street lager sloot met een verlies van 2,2 procent. Dat is opmerkelijk, aangezien een snellere én goedkopere iPhone in principe in het voordeel moet spelen van Apple. Het lijkt er echter op dat Apple toegevingen heeft moeten doen aan telecomoperator AT&T om de prijs zo laag te krijgen. AT&T springt bij om de prijs van het nieuwe toestel te drukken, en moet in ruil geen percentage meer afstaan van de abonnementsopbrengsten. Dat zorgt bij beide bedrijven op korte termijn voor druk op de resultaten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud