Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Nieuwe ombudsdienst voor geschil met uw winkelier

Consumenten kunnen met onopgeloste klachten voortaan terecht bij Ombudsman voor de Handel.
Advertentie
De Ombudsdienst voor de Handel behandelt geschillen met meer dan 40 ketens. ©Lieven Van Assche

De handelssector lanceert woensdag de Ombudsman voor de Handel, waar u terecht kan met een klacht als u er met de handelaar zelf niet uitgeraakt.

De verzoeningsprocedure verloopt online. Een onafhankelijke verzoener kan het dossier inkijken en een neutraal advies formuleren. Als de klant en de handelaar dit advies aanvaarden, is het geschil opgelost.

Gratis

Meer dan 40 ketens, goed voor ruim 4.000 winkels in Belgiƫ, hebben zich al achter het nieuwe initiatief geschaard. Aan de verzoening zijn voor de consument geen kosten verbonden.

'We nemen als sector onze verantwoordelijkheid op', zegt Dominique Michel, CEO van distributiefederatie Comeos. 'De consument moet er alle vertrouwen in hebben dat hij perfect geholpen wordt, dat hij kan rekenen op de best mogelijke service voor en na de aankoop. Maar de klant moet ook de garantie hebben dat in het uitzonderlijke geval dat het toch zou mislopen, er dan ook naar een oplossing gezocht wordt. Daarom lanceren we de ombudsdienst.'

Winkelketens

Bij de ketens die al hebben toegezegd om mee te werken aan de nieuwe ombudsdienst, zijn onder meer Colruyt, Carrefour, Delhaize, Aldi, Lidl, Makro, Media Markt, Brico en Standaard Boekhandel. Volgens Boudewijn van de Brand, CEO van Lidl, kunnen 'in 99,99 pct van de gevallen' klachten met de eigen klantendienst worden opgelost.

'Maar wij streven naar 100 procent klantvriendelijkheid. Daarom moet ook die resterende 0,01 procent uitzonderingsgevallen worden aangepakt', zei hij woensdag in het programma 'De Inspecteur' op Radio 2.

Website

Op www.ombudsmanvoordehandel.be krijgt u een duidelijk overzicht van al zijn rechten bij de aankoop in een winkel of webshop.

U krijgt er objectieve en correcte informatie. Het platform zal u ook de mogelijkheid bieden een klacht in te dienen als hij, ondanks alle inspanningen van de handelaar, toch niet tevreden is. De nieuwe ombudsdienst is een vzw die beantwoordt aan alle wettelijke eisen op het vlak van onafhankelijkheid en onpartijdigheid.

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) zei in 'De Inspecteur' te hopen dat er vrij snel nog meer winkels/ketens op de kar springen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud