Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Op reis (of niet) in coronatijd

Het vaccinnieuws doet ons weer dromen van reizen. Maar is het een goed idee er al een te boeken? Wat met de voucher die u meesleept sinds uw geannuleerde reis in 2020? En wat met de skivakantie nu de skipistes dicht zijn?
©Â© Roland Zihlmann

Loopt uw mailbox ook over met aanbiedingen van reisorganisaties die u warm willen maken om nog voor het jaareinde een reis voor 2021 te boeken? Het vaccinnieuws doet dromen dat reizen in 2021 weer kan. Omdat in 2020 de meeste reisplannen in het water vielen, zitten heel wat reizigers ook met ongebruikte vouchers. Kiest u voor een omboeking of toch maar beter voor een terugbetaling van die voucher? We zetten de mogelijkheden op een rij.

1. U hebt een voucher die u nog niet gebruikt heeft

Bij de annulering van een pakketreis hebben reizigers wettelijk recht op een omboeking - naar een andere bestemming of naar een later tijdstip - of op een cash terugbetaling binnen 14 dagen. Omboeken lag echter moeilijk bij het uitbreken van de coronacrisis midden maart. En massaal cash terugbetalen zou een aantal reisorganisatoren kopje-onder geduwd hebben.

Daarom lanceerde voormalig minister van Economie Nathalie Muylle (CD&V) een tijdelijke coronavoucherregeling. Tussen 20 maart en 19 juni werden meer dan 200.000 ‘coronavouchers’ voor 350 miljoen euro uitgekeerd. Reizigers konden die vouchers niet weigeren. Ze zijn twaalf maanden geldig. In die periode kunt u een nieuwe reis boeken, de vertrekdatum daarvan mag na de vervaldag van de voucher liggen. Of u kunt op de vervaldag uw geld terugvragen. De organisator heeft dan zes maanden om u terug te betalen.

Sinds 20 juni worden geen coronavouchers meer uitgegeven. Toch blijven organisatoren volop vouchers aanbieden. ‘Die waardebonnen zijn een puur commercieel aanbod zonder wettelijke omkadering. De aanbieder bepaalt zelf de voorwaarden zoals de looptijd of de terugbetalingsmodaliteiten. Die bekijkt u dus het best in detail’, waarschuwt Simon November, de woordvoerder van Test-Aankoop.

Reizigers zijn niet verplicht waardebonnen uitgegeven na 20 juni te aanvaarden. ‘Deed u dat toch, dan boekt u het best zo snel mogelijk een nieuwe reis’, adviseert de federale overheidsdienst Economie. Woordvoerster Chantal De Pauw: ‘Een geboekte reis is beschermd tegen insolventie van de organisator, maar die waardebonnen niet. Zonder nieuwe boeking loopt u het risico uw geld te verliezen als de organisator failliet gaat.’ U kunt dan wel een aangifte van schuldvordering indienen bij de curator van de failliete onderneming, maar u wordt pas terugbetaald als na de vereffening voldoende financiële middelen overblijven.

‘Hebt u een coronavoucher die is uitgegeven tussen 20 maart en 19 juni, dan is niet alleen de nieuwe reis maar ook de voucher gedekt tegen een faillissement’, zegt November. De overheid staat met het Garantiefonds borg voor een gegarandeerde terugbetaling bij een faillissement van een reisorganisator. Voor alle duidelijkheid: tot nu is geen enkele reisorganisatie vanwege corona over de kop gegaan.

Mark De Vriendt, de directeur van het Garantiefonds, stelt gerust. ‘Het faillissement van Thomas Cook in september vorig jaar bewijst dat we grote dossiers aankunnen. 43.500 gedupeerden ontvingen al 27 miljoen euro aan compensaties, zonder dat we onze reserves moesten aanspreken. Met 20 miljoen euro waren die reserves nooit eerder zo hoog.’

Organisatoren zullen zo lang mogelijk wachten om te annuleren. Reizigers kunnen zelf kosteloos annuleren als vaststaat dat de reis niet zoals gepland kan doorgaan.
Chantal De Pauw
Woordvoerster FOD Economie

Van de waarde van de coronavouchers werd nog maar 13 procent omgezet in nieuwe boekingen. In de sector leeft de hoop dat het coronavaccin reizen in 2021 opnieuw vergemakkelijkt, waardoor de meeste reizigers hun voucher zullen herbestemmen. Toch bereidt de sector zich voor op een scenario waarin het gros van de reizigers hun voucher wil inruilen voor geld vanaf het eerste kwartaal van 2021.

De Vriendt: ‘De wet verplicht ons de integrale reissom van alle reizigers te dekken, zelfs in de extreme situatie waarin alle spelers gelijktijdig over de kop zouden gaan. We overleggen met de minister over hoe we deze, naar mijn aanvoelen, constructiefout in de wet kunnen aanpassen. Die mate van bescherming is er in geen enkele andere sector. De spaardersbescherming is toch ook beperkt tot 100.000 euro per spaarder.’

2. U herboekte uw reis uit 2020 naar 2021. Wat als die ook niet kan doorgaan?

In plaats van een voucher te aanvaarden herboekte u uw zomerreis van 2020 meteen naar de zomer van 2021, of benutte u de voucher al voor een nieuwe reis komend (voor)jaar. De Pauw: ‘Op dit moment valt niet in te schatten of die toekomstige reizen kunnen doorgaan en wanneer daarover zekerheid is. De reisomstandigheden veranderen constant tijdens deze crisis.’

Annuleert de organisator ook uw herboekte pakketreis, dan geldt opnieuw de Europese basisbescherming: de organisator moet een andere reisbestemming of dezelfde reis op een ander tijdstip aanbieden. Of uw reissom cash terugbetalen. Stelt hij u als alternatief een waardebon voor, dan bent u niet verplicht die te aanvaarden.

De Pauw: ‘Organisatoren zullen zo lang mogelijk wachten om te annuleren. Reizigers kunnen zelf kosteloos annuleren zodra vaststaat dat de reis niet (volledig) zoals gepland kan doorgaan, vanwege onvermijdbare en buitengewone omstandigheden op de plaats van bestemming of in de onmiddellijke omgeving. Dat laatste moet kunnen worden aangetoond, de loutere vrees van de reiziger telt niet.’

3. Wat nu uw skireis geannuleerd is?

Boekte u een skivakantie, dan bent u eraan voor de moeite. In Frankrijk, Italië en Duitsland blijven de skiliften bewegingsloos tot na Nieuwjaar. In Oostenrijk mogen alleen de Oostenrijkers de skipistes op. Zwitserland houdt voorlopig zijn pistes open, en hanteert een aantal afstandsregels. Weet wel dat Zwitserland net als de meeste andere Europese landen rood ingekleurd is op de website van de FOD Buitenlandse Zaken. Wie uit een rood gebied terugkeert, moet vanaf 18 december opnieuw verplicht tien dagen in quarantaine.

Aanvaardde u na 20 juni een reisvoucher, dan boekt u het best zo snel mogelijk een nieuwe reis.
Chantal De Pauw
Woordvoerster FOD Economie

Omdat het de voorbije maanden, in volle boekingsperiode voor het skiseizoen, niet duidelijk was welke kant het op zou gaan in de Europese skistations, heeft een aantal organisatoren zich meteen soepel opgesteld. Ze boden gratis annulering aan en stelden betaalde bedragen volledig terug te betalen. Andere hebben dan weer de omboekingsvoorwaarden versoepeld, maar geven niet meteen cash terug.

Intussen zijn alle skireizen geannuleerd. ‘Klanten kunnen kiezen tussen meteen omboeken en een voucher die ze later kunnen gebruiken’, zegt Jeannette ten Kate-Winter, pr-manager van de vakantieparkuitbater Landas. ‘Pas na een jaar kan de gast zijn voucher in cash omzetten.’

‘Elke reiziger krijgt a priori een voucher,’ zegt Piet Demeyere, woordvoerder van TUI Belgium. ‘Die kan hij sparen voor een latere boeking of hij kan er meteen een nieuwe reis mee boeken. Wil hij een terugbetaling, dan kan hij die via een eenvoudige procedure meteen via onze website aanvragen. Voor de overgrote meerderheid wordt dat binnen twee tot drie weken geregeld. We organiseren het op die manier omdat we niet van alle reizigers over het rekeningnummer beschikken.’

Snowtravel verkiest niet te werken met een vouchersysteem. ‘Wij voorzien in een onmiddellijke terugbetaling, mits inhouding van beperkte werkingskosten’, zegt Wim Crommen. ‘Onze klanten voor de kerst- en nieuwjaarsperiode kregen de keuze: kosteloos omboeken naar een reis later dit seizoen of een terugbetaling.’

4. Boeken voor het voorjaar of (nog) niet?

De meeste reisorganisaties hebben alle boekingen stopgezet tot een eind in januari. Boekingen voor een vakantie in het voorjaar zijn wel mogelijk. ‘Maar heel weinig mensen doen dat omdat er zo veel onzekerheid is of ze wel kunnen reizen’, zegt Ten Kate-Winter.

Wie al een boeking heeft voor bijvoorbeeld de krokusvakantie leeft nog enige tijd in onzekerheid. Reisorganisatoren wachten de beslissingen over reizen af en houden de boeking tot nader order open. Mocht u, zonder dat er al een negatief reisadvies is, op eigen initiatief de reis willen annuleren of overboeken, dan valt u niet onder de automatische terugbetalingsregel.

In dat geval zult u de normale annuleringsprocedure moeten volgen en betaalt u daarop kosten. ‘U wacht het best tot er drie weken voor de afreis een annulering door de reisorganisator komt op basis van code rood of een regeling in het land van bestemming’, zegt Demeyere. ‘U bent trouwens niet verplicht te annuleren. Bij TUI hebt u standaard de mogelijkheid om uw reis twee keer te veranderen. Zo kunt u uw skivakantie omruilen voor om het even welke bestemming en voor een vertrekdatum tot eind oktober 2021.’

‘Als de reisorganisator een reis annuleert en als met de voucher een nieuwe boeking wordt gemaakt, geldt ook daarvoor weer de mogelijkheid om twee keer de boeking te wijzigen zonder administratie- of wijzigingskosten.’ En een extra zekerheid voor de reiziger: zodra hij zijn voucher gebruikt voor een nieuwe boeking wordt de reissom opnieuw gedekt door het Garantiefonds Reizen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud