Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Oudjes slaan aan het gamen

In de Amerikaanse stad Los Angeles vindt deze week de E3-beurs plaats, dé hoogmis van de gamesindustrie. Wie denkt dat de sector zich alleen op pubers richt, heeft het mis, want net senioren blijken het nieuwe doelpubliek.
Advertentie

(netto/metro) - De beurs, die morgen haar deuren sluit, is dit jaar dan ook een stuk minder druk, luidrichtig en hyperkinetisch dan we gewend zijn. Hoewel het aantal schiet- en racespellen groot blijft, spreken de softwarehuizen dit jaar uitdrukkelijk over de 'toegankelijkheid' van hun games, vooral voor een 'ouder publiek'.

Met name Nintendo weet groot uit te pakken in Los Angeles. Het Japanse merk kende de afgelopen 18 maanden een enorm succes met zijn Wii-console, een spelcomputer die het voor één keer niet moet hebben van snellere chips of scherpere beelden. De aantrekkelijkheid van de Wii zit hem vooral in de manier waarop je de console bedient, namelijk met een 3D-afstandbediening die precies de bewegingen van je hand volgt. Speel je bowling, dan is het dus gewoon een kwestie van de juiste rolbeweging te maken - zenuwachtig op wat knopjes te zitten drukken is verleden tijd. Dat maakt de Wii aantrekkelijk voor gezinnen én ouderen.

De nieuwe hype: sociale games

Die laatste doelgroep wordt ook bediend door de zogenaamde 'Brain Training' spelletjes, op zich niet meer dan een reeks interactieve reken- en denkoefeningen, maar opnieuw razend populair. Ook hier is het Nintendo dat langs de kassa passeert.

Verwacht je dus de komende maanden aan een hele reeks 'sociale' spelletjes van allerlei fabrikanten. Sony heeft op de beurs alvast laten verstaan dat zijn draagbare spelconsole PSP (Playstation Portable) met dit soort games nieuw leven ingeblazen zal worden. "Er is de laatste tijd een grote beweging bezig die vrouwen, jonge meisjes en bejaarden moet betrekken bij het gamen," zo klinkt het uit de mond van Piers-Harding Rolls, een analist die de sector volgt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud