In 45 procent van de gevallen gaat het om meldingen over verkoop en reclame via het internet. De meeste meldingen gaan over spookfacturen (1.169), problemen bij de levering van producten (1.236), ongewenste communicatie (1.169) of schending van consumentenrechten.
De straffen kunnen bij de zwaarste overtredingen oplopen tot een boete van 600.000 euro en 5 jaar cel. Consumenten en bedrijven die financieel verlies lijden, komen er in de meeste gevallen (90%) met een kater van ongeveer 100 euro vanaf. Maar sommige meldingen gaan over veel grotere bedragen, van enkele honderdduizenden euro's. Dertig procent van de meldingen wordt onmiddellijk overgemaakt aan de politie.
Opmerkelijk is het fenomeen van de namaakschoenen. De Economische Inspectie heeft 294 meldingen over namaak gekregen via het Meldpunt, waarbij 42 procent (123 meldingen) was verbonden aan de aankoop van schoenen op het internet.
Ter herinnering: begin 2016 werd het uniek meldpunt gelanceerd voor slachtoffers van inbreuken op de regelgeving en van fraude, misleiding, bedrog en oplichting (https://meldpunt.belgie.be). 'Veel consumenten en ondernemers wisten voorheen niet goed waar ze terecht kunnen met hun fraude-ervaring. Het Meldpunt komt hier aan tegemoet en helpt consumenten en ondernemers om hun rechten te kennen en om ze af te dwingen', zegt minister van Economie en Consumenten Kris Peeters. Verwacht wordt dat er over heel 2016 meer dan 23.000 klachten zulllen binnenkomen. Vorig jaar waren er 16.197 meldingen.