Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Stievie gaat week terug in Vlaamse zendschema's

Het mobiele tv-platform Stievie schiet op 6 december commercieel uit de startblokken. De applicatie om mobiel televisie te kijken wordt in de markt gezet tegen 9,99 euro per maand.
In de aanvangsfase bevat Stevie tien tv-zenders. Het is wel de bedoeling dat aanbod uit te breiden. ©vmma

Stievie is een creatie van de grote Vlaamse zendergroepen SBS, VMMa en VRT. Die sloegen vorig jaar de handen in elkaar om een platform te ontwikkelen voor het ‘tweede scherm’, tv-jargon voor smartphones en tablets. Na maanden van interne en externe tests besliste VMMa om Stievie in een dochtervennootschap onder te brengen en zo een extra stap te doen met het project.

Hoe die extra stap er precies uitziet, werd gisteren aan pers en publiek voorgesteld. Stievie schiet commercieel op 6 december uit de startblokken. Vanaf dan is het mogelijk om Een, Canvas/Ketnet en OP12 (VRT), VTM, 2BE, Vitaya, Kzoom en Jim (VMMa) en Vier en Vijf (SBS) via uw tablet of smartphone te bekijken. Dat kan zowel live als uitgesteld. De applicatie laat toe een week terug in de tijd te gaan in de zendschema’s van de Vlaamse zenders. Dat is veel uitgebreider dan in de maandenlange testfase, toen Stievie slechts 36 uur ‘terugkijktijd’ bood.

Niet alles van wat lineair in het zendschema van de zenders staat, is beschikbaar op Stievie. Sommige, vooral oudere, buitenlandse programma’s zijn niet beschikbaar wegens rechtenkwesties. Ook voor film zijn de mogelijkheden beperkt. Via een herstartfunctie kunnen gebruikers een film herbekijken zolang die nog bezig is. Is de film in het reguliere zendschema afgelopen, dan is het onmogelijk die met Stevie opnieuw te bekijken

De dienst wordt gelanceerd tegen 9,99 euro per maand, ‘een prijs in lijn met wat er internationaal op de markt is’, stelt Jo Nachtergaele van Stievie. Die prijs biedt de consument het recht om reclame te skippen. Het bedrijf kiest voorlopig dus niet voor een model met een goedkopere versie, waarbij reclame kijken dan wel verplichte kost zou worden. Het is echter niet uitgesloten dat zo’n model er in de toekomst nog komt.

Met de commerciële lancering van Stievie is het momentum voor mobiel tv kijken compleet. Zowel de distributeurs (Belgacom en Telenet) als de contentbedrijven hebben nu elk hun eigen mogelijkheden om kijkers te bedienen via andere schermen dan de klassieke televisie (zie overzicht). Onlogisch is die belangstelling niet. Het kijkgedrag van vooral jongeren verschuift meer en meer naar andere schermen dan dat ene grote scherm in de woonkamer. Die nieuwe generatie kijkers ook op het mobiele scherm op hun wenken te bedienen is cruciaal om de strijd om de ‘eyeballs’ te winnen van videowebsites als YouTube.

Maar ook op een ander niveau is de lancering van Stievie een interessante ontwikkeling. Voor het eerst zijn de leveranciers van inhoud ook hun eigen distributeurs. Voorlopig gebeurt dat op erg kleine schaal. Met tien zenders in het aanbod is Stievie nog geen enorme bedreiging voor de weelde aan kanalen die Telenet of Belgacom aanbieden. ‘We zijn complementair’, zo klinkt het bij Stievie zelf.

Maar Stievie is naar eigen zeggen wel van plan snel meer zenders aan het aanbod toe te voegen. Bovendien is het via oplossingen als Apple TV al mogelijk content van uw tablet of smartphone op uw grote scherm te krijgen. Naarmate de technologie beter wordt, kan de mobiele technologie van de zenders dus wel een concurrent worden voor de klassieke distributeurs. Voorlopig is dat zuivere toekomstmuziek, maar de consumenten kunnen enkel beter worden van de grotere concurrentie.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud