Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Tips voor kunstkoopjes in crisistijden

De internationale kunstmarkt kreeg onlangs rake klappen. Ook de Belgische markt werd getroffen. Hoe kan u inspelen op een markt waar hedendaagse kunst nog weinig interesse opwekt?

(netto) - De crisis treft eerst de (financiële) top van de markt en juist in dat segment spelen Belgische kunstenaars niet mee. Hoeveel werken van hedendaagse Belgische kunstenaars halen meer dan 1 miljoen dollar, pond of euro? We kunnen ze zelfs over een periode van 10 jaar op één hand tellen.

Verandering van smaak?

Financiële crisissen leiden, net als oorlogen, vaak tot een verandering van de smaak. In de twintigste eeuw vindt men daar genoeg voorbeelden van. Na WOI is het uit met de kunst van de Belle Epoque. De grote werken van de Salonschilders waarvoor in Londen, Parijs en Berlijn miljoenen (in gouden munten!) werden betaald, verloren ineens hun waarde en dat heeft een kleine eeuw geduurd. Na WOI kwam het 'moderne' (de avant-garde, het expressionisme, art deco) in de mode, maar niet voor lang. De crash van 1929 breekt brutaal de carrière af van veel modernistische kunstenaars, die moeten teruggrijpen naar klassieker werk om te overleven.

Dat zou vandaag ook kunnen. William Goetzmann, professor aan the Yale School of Management, in het tijdschrift Art+Auction van juli: “Het heeft er de schijn van dat we een radicale verandering van de smaak  beleven. Als de economie en de sociale normen werkelijk veranderen, dan zou dat wel eens de manier kunnen beïnvloeden waarop wij naar dingen kijken als de in stukken gesneden haaien van Damien Hirst.” En in verband met de te verwachten evolutie zegt hij: “Wij zullen de meesters van het verleden herontdekken. Er zijn periodes waarin Amerika de wortels van zijn kunst, het regionalisme, verheerlijkt. Wij herontdekken de oude waarden voor onszelf, wees dus niet verwonderd dat Grant Wood en Thomas Hart Benton ineens echt goed zijn.” Het gaat hier om ‘regionale’ schilders (vroeger haast een scheldwoord), de eerste in ‘American Gothic’, de tweede van het volksleven.

5 tips
  • Voor wie nu begint te verzamelen is de hedendaagse kunst van 2008 niet meer aan te raden. Gooi het radicaal over een andere boeg.
  • Begin met uw budget. Denk niet dat kunst kopen tussen 100 en 500 euro ondenkbaar is. Het is het proberen waard.

  • Vermijd de dure en mondaine plekken: Knokke, ’t Zuid, de Zavel enzovoort. Ga op zoek naar galerijtjes die buiten die buurten liggen, of kleinere veilingen (waar de opkopers niet in de rij staan). Daar zijn de prijzen anders. Je krijgt er ook niet de leugenachtige garantie dat uw werk na elke kunstbeurs in waarde stijgt. Die zeepbel is al ontploft.

  • Waarom geen jonge kunstenaars zoeken nog voor zij in het galeriecircuit zitten? Dat is zelfs zeer eenvoudig. Op het einde van het schooljaar zijn er in academies en kunstscholen tentoonstellingen. U ontdekt er misschien niet dadelijk het nieuwe grote genie. Maar hier en daar is er wel iets interessants te zien. Neem contact op met de jonge kunstenaar. Die zal u geen fortuinen vragen en bovendien moedigt u hem of haar aan op de meest efficiënte manier, door iets te kopen.

  • Vergeet niet dat vele tientallen bekende kunstenaars dit jaar nog helemaal niets verkocht hebben. Dat schept ruimte om een prijs (uw prijs) voor te stellen. Koop desnoods iets kleins, maar wel iets dat de kunstenaar zelf gemaakt heeft, geen getekende reproductie en zeker geen imitatie van wat in de mode is of was. Gebruik de crisis in uw voordeel.

Begin met uw budget. Denk niet dat kunst kopen tussen 100 en 500 euro ondenkbaar is. Het is het proberen waard.

Vermijd de dure en mondaine plekken: Knokke, ’t Zuid, de Zavel enzovoort. Ga op zoek naar galerijtjes die buiten die buurten liggen, of kleinere veilingen (waar de opkopers niet in de rij staan). Daar zijn de prijzen anders. Je krijgt er ook niet de leugenachtige garantie dat uw werk na elke kunstbeurs in waarde stijgt. Die zeepbel is al ontploft.

Waarom geen jonge kunstenaars zoeken nog voor zij in het galeriecircuit zitten? Dat is zelfs zeer eenvoudig. Op het einde van het schooljaar zijn er in academies en kunstscholen tentoonstellingen. U ontdekt er misschien niet dadelijk het nieuwe grote genie. Maar hier en daar is er wel iets interessants te zien. Neem contact op met de jonge kunstenaar. Die zal u geen fortuinen vragen en bovendien moedigt u hem of haar aan op de meest efficiënte manier, door iets te kopen.

Vergeet niet dat vele tientallen bekende kunstenaars dit jaar nog helemaal niets verkocht hebben. Dat schept ruimte om een prijs (uw prijs) voor te stellen. Koop desnoods iets kleins, maar wel iets dat de kunstenaar zelf gemaakt heeft, geen getekende reproductie en zeker geen imitatie van wat in de mode is of was. Gebruik de crisis in uw voordeel.

Kunst of aandelen?

4 procent, dat is de gemiddelde jaarlijkse groei van de waarde van die kunstwerken opgetekend in die halve eeuw. Dat is minder dan die van aandelen, die veel gemakkelijker te verkopen zijn. Er zijn korte periodes waarin de groei hoger ligt, tot 11 procent, maar dat duurt niet lang. De auteurs raden dan ook aan kunst te kopen om niet-financiële redenen. Ze merken wel op dat voor grote meesterwerken andere wetten gelden… In de onderzochte periode doen vooral Amerikaanse kunststromingen als het abstract expressionisme en de popart het goed, vooral bij veilinghuizen Christie’s en Sotheby’s.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud