Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Vakantiehuis geboekt? Screen de verhuurder

Een Nederlandse oplichter heeft tientallen Vlaamse en Nederlandse gezinnen opgelicht via zijn website. Hij bood vakantiehuisjes en appartementen aan in Spanje die niet bleken te bestaan. Wat kan u doen om te vermijden dat u ook in die valstrik trapt?

Zomaar op eender welke website een vakantieverblijf boeken is niet verstandig. De site villaspanjehuren.nl, die intussen offline is gehaald, kwam afgelopen dagen in slecht daglicht. Mooie vakantiehuisjes werden er beloofd, dor gras werd er geboden. Meer dan ooit is het oppassen geblazen vooraleer u op een website mag toezeggen. Enkele tips om te vermijden dat u bij aankomst ontdekt dat uw reisbureau of verhuurder u heeft opgelicht.

Controleer uw reisbureau vooraf

Reisbureaus met een vergunning zijn altijd verzekerd. Dat betekent dat de kans groter is dat u bij problemen uw geld terugziet. Op de website toerismevlaanderen.be vindt u alle Vlaamse reisbureaus met een vergunning. Andere Belgische reisorganisaties die verzekerd zijn, kan u terugvinden op de website van het Garantiefonds Reizen: www.gfg.be.
Op de site van het reisbureau moet u het erkende vergunningsnummer kunnen terugvinden, dat bestaat uit een ‘A’, gevolgd door vier cijfers.
Bij de Vereniging Vlaamse Reisbureaus (VVR) kan u nog eens checken of het reisbureau waar u uw vakantie wilt boeken, wel degelijk in orde is. U kan daarvoor bellen naar 050/25.00.60 of surfen naar www.vvr.be.

Check het keurmerk van uw reisbureau

Als u graag uw reis wilt boeken via een Nederlandse website, moet u controleren of die lid is van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen. Dan moet het keurmerk ‘ANVR’ op de site staan. Voor Frankrijk is dat ‘SNAV’.
Maar pas op, want zo’n keurmerk kan worden nagemaakt. De beste raad is nog steeds gewoon langsgaan bij een bekend reisbureau bij u in de buurt.

Hieronder vindt u nog enkele tips van de site Consumentenbedrog van het OIVO voor wie een vakantiehuisje wil huren.

  • Er moeten twee exemplaren worden opgemaakt van het geschreven contract met de volledige omschrijving van de voorzieningen en de voorwaarden: één voor de kandidaat-huurder en één voor de eigenaar-verhuurder.
  • Controleer de huurvoorwaarden en het huurvoorstel. Vraag schriftelijke toelichtingen over alle voorwaarden van de aanbieding en bewaar de reservatiebewijzen binnen handbereik.
  • Ga na of u als huurder verzekerd bent tegen de huurrisico’s (brand, waterschade). Is dat niet het geval, vraag dan aan uw verzekeraar om een uitbreiding van de polis of een specifiek contract voor de duur van uw verblijf. Controleer ook of de verzekerde waarde overeenstemt met de waarde van de inboedel van het logies.
  • Controleer bij aankomst of de gegevens over de voorzieningen en de huurvoorwaarden correct zijn.Wacht niet tot het einde van uw verblijf om een probleem of tekortkoming te melden. Als er problemen zijn en de verhuurder is eerlijk, dan zal hij proberen een oplossing te vinden of u zo snel mogelijk een compensatie voor te stellen. Op het einde van uw verblijf is dat al een stuk moeilijker.
  • Maak bij aankomst en bij uw vertrek een boedelbeschrijving op (meubilair, meterstanden zonneblinden, ramen, sloten, gasfles).
  • Als er dan toch een geschil ontstaat met de verhuurder, zorg dan voor bewijsmateriaal (foto’s, bandopname, getuigenissen).
  • Wanneer u niet akkoord gaat met de toestand van uw gehuurde vakantiewoning en de problemen werden ter plaatse niet opgelost, dan kan u een aangetekende zending sturen waarbij u die problemen signaleert aan de verhuurder of het reisbureau. Een modelbrief vindt u op www.arnaques.be.
Slachtoffer van vakantiebedrog?

Is uw vakantie verpest? De airconditioning van uw hotelkamer die het een hele week laat afweten, reukhinder, een zwembad dat nog niet af is, het strand dat vol met afval ligt,… Een rechtbank is dan niet meteen de beste oplossing voor het reisgeschil. Gelukkig bestaan er gespecialiseerde en erkende partijen die een foutgelopen vakantie vergoeden. U neemt het best contact op met de Geschillencommissie Reizen, die zorgt voor een snellere en goedkopere oplossing dan de rechtbank. Voor meer tips: klik hier.

Ook slachtoffer van villaspanjehuren.nl?

Bent u ook het slachtoffer geworden van de site villaspanjehuren.nl? Dan kan u zich (enkel voor Belgen) melden op eco.inspec.fo@economie.fgov.be. Bij uw klacht moet u de nodige documenten toevoegen met (zoals briefwisseling, contracten). De Belgische overheid zal de klachten dan overmaken aan het Nederlandse gerecht.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud