Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Verdien geld aan je hobby's op het web

Het einde van het jaar staat voor de meeste onder ons gelijk aan extra vakantiedagen en eindelijk wat meer vrije tijd. Tegelijkertijd is het ook een erg dure periode, met veel extra uitgaven. Toch kan je beide verzoenen, op voorwaarde dat je je van je creatiefste kant laat zien.

(netto) - De winter is gemaakt om binnen te zitten. Heel wat mensen zoeken deze dagen de huiselijke gezelligheid op en pikken vaak ook de draad van een lang verwaarloosde hobby opnieuw op. Of je nu je fotocamera, je drumstel of je naaimachine van onder het stof haalt, met het resultaat van je creatieve vonk kan je bijna altijd wel geld verdienen.

Met je zelfgebreide sjaals naar de lokale parochiezaal trekken is een goede start, maar wie van zijn hobby een echte bijverdienste wil maken, kijkt best naar het internet. Daar vind je nu eenmaal een veel groter publiek en spreek je in veel gevallen ook internationale kopers aan. Naast veilingsites als eBay of koopjessites als Kapaza, doken er de laatste maanden en jaren ook heel wat gespecialiseerde webwinkels op. We overlopen even de mogelijkheden:

Fotografen

De meeste amateurfotografen hebben al lang de voordelen van Flickr ontdekt. De site, een onderdeel van Yahoo!, laat toe je foto's onder te brengen in digitale albums, ze te voorzien van sleutelwoorden en in een heuse slideshow te gieten. Zeker die sleutelwoorden zijn belangrijk, want ze laten anderen toe je foto terug te vinden.

Flickr sloot eerder dit jaar een overeenkomst met Getty Images, zowat de grootste leverancier van foto's ter wereld. Getty levert thematische foto's aan de media en andere bedrijven en gaat daarvoor via Flickr ook op zoek naar beelden van 'gewone' fotografen. Maak je deze winter een foto van je zoon of dochter op de skipiste, dan bestaat dus de kans dat een of andere touroperator het beeld koopt voor zijn winterbrochure van volgend jaar. Zaak is dus je beelden zo 'breed' mogelijk te omschrijven. De verkoopprijs van de beelden schommelt tussen de 18 en de 126.000 euro, afhankelijk van de manier waarop het beeld gebruikt zal worden. Tussen de 30 en de 40 procent daarvan is voor jou.

Naast Getty zijn er ook andere bedrijven die zich toelegden op themafoto's. Op die sites kan je zelf je beelden uploaden. Hoe meer sites je foto in hun database hebben staan, hoe groter uiteraard de kans dat je betaald zult worden. Een van de grootste spelers in die sector is iStockphoto, waar je mag rekenen op een gemiddelde vergoeding van 1 tot 5 euro.

Muzikanten

Muziek is bij uitstek een product dat digitaal verspreid wordt. Niets makkelijker dus dan je creative kunstwerkjes als mp3 op het net aan te bieden. Ook als Belg kun je daarvoor terecht op de bekende Amerikaanse site Last.fm. Die biedt je de nodige ruimte om je muziek te publiceren en jezelf voor te stellen en houdt netjes bij hoeveel keer je songs beluisterd zijn. Snel rijk zul je er niet mee worden, reken op hooguit een halve dollarcent per keer dat er naar een nummer van jou geluisterd wordt.

Ook hier bestaan er steeds meer alternatieven. Zo is er BlastMyMusic, een dienst die je op een makkelijke manier toelaat je muziek te verkopen via je eigen website. Je bepaalt zelf de prijs, BlastMyMusic treedt enkel op als tussenpersoon en rekent daarvoor 35 procent aan. Met andere woorden: 65 procent van de verkoopprijs komt op jouw rekening terecht.

Filmmakers

Wie filmpjes wil plaatsen op het net, denkt uiteraard in de eerste plaats aan YouTube. De site mag dan wel immens populair zijn, toch zul je er als Belgisch filmmaker in spe geen geld verdienen. YouTube betaalt wel voor filmpjes die erg populair zijn, maar doet dat alleen voor zover de auteur in de VS, Canada of Groot-Brittanniƫ woont.

Ondertussen betalen concurrenten van YouTube wel al Belgische gebruikers voor hun bijdragen. De bekendste site is die van Revver met een relatief omvangrijk publiek, waar gebruikers 50 procent van de reclamegelden uitbetaald krijgen. Ook wie video's plaatst op zijn site of blog mag rekenen op 20 procent van de inkomsten.

Schrijvers

Wie (verborgen) schrijverstalent heeft kan natuurlijk makkelijk zijn teksten op het net plaatsen. Maar veel slimmer is het om ze alsnog op papier te laten afdrukken. Ook hier zijn er tal van bedrijven die je het werk en de last uit handen nemen. Een ondertussen erg grote speler is het Amerikaanse Lulu.com. Achter de site die veel wegheeft van Amazon, gaat een zogenaamde 'print on demand' activiteit schuil. In mensentaal: de boeken die jij digitaal opstuurt naar Lulu worden pas afgedrukt wanneer iemand een exemplaar bestelt. Dat bespaart natuurlijk veel kosten en maakt ook een uitgave op 10 of 20 exemplaren nog winstgevend. De exacte uitbetaling waar je als auteur kan op rekenen, wordt geval per geval berekend.

Handwerkers

Niet alles hoeft digitaal te zijn op het net. Ook wie zich liever met breien, naaien of andere handwerkjes bezighoudt kan een centje bijverdienen. Opnieuw via een gespecialiseerde site: op Etsy.com zet je je eigen webwinkel op en bepaal je zelf de prijzen van je producten. In dit geval moet je natuurlijk wel zelf instaan voor de verzending naar de koper. Etsy rekent per transactie een klein bedrag aan (vaak minder dan 1 dollar).

Erg leuk is het 'Alchemy' gedeelte van de site, waarbij Etsy kopers toelaat specifieke producten aan te vragen. Als verkoper werk je op zo'n momenten op bestelling en kan je dus hogere prijzen aanrekenen. Etsy is een Amerikaans initiatief, maar kent ondertussen ook een pak Europese (ver)kopers.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud