Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Waal ligt meer wakker van koopkracht dan Vlaming

Regelmatig bereiken ons berichten van dalende koopkracht. Tussen perceptie en realiteit is vaak een verschil, maar nu blijkt almaar vaker uit sectorcijfers dat we met zijn allen wel degelijk de vinger op de knip houden.
Advertentie

(netto/metro/hln) - De dalende koopkracht is de grootste bekommernis van de Europeanen. Eerder schreven we al dat de energieprijzen een fameuze kopzorg zijn voor de Belgen maar dat wordt nu uitgebreid naar de algemene koopkracht, aldus het Duitse onderzoeksbureau GfK.

Walen bezorgder dan Vlamingen

De sterke prijsstijgingen en de hoge inflatie doen zich overal voelen, aldus GfK. Liefst 29% van de Europeanen noemt de dalende koopkracht het grootste probleem. In België is dat zelfs 39% en in Wallonië liefst 55%. 'Slechts' de helft Vlamingen, zo'n 27%, maakt zich zorgen om de koopkracht. Vlamingen zijn meer bezorgd over de politiek (19% tegen 12%) en criminaliteit (14% tegenover 6%).

Restaurant

De consument gaat ondanks de economische malaise nog wel uit eten, maar geeft er minder aan uit. Uit cijfers van Horeca Vlaanderen blijkt dat de omzet in de sector de eerste helft van 2008 met 8 à 10 procent gedaald is ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, aldus De Morgen. De budgetbeperking is er op alle vlak. "In de gerechten, de keuze van de dranken...", somt secretaris-generaal Luc De Bauw van Horeca Vlaanderen op. "In plaats van een fles wijn gaat de klant naar een karaf huiswijn. Een maaltijd in een klassiek restaurant wordt vervangen door één in een bistro."

Reizen en kledij

De kledingsector laat weten dat de dalende koopkracht hen enorm treft. Hun ervaring leert dat de Belg een vakantie verkiest boven nieuwe kleren, schrijft Metro. Het persoonlijke welzijn heeft de voorkeur op een extra truitje. De kledingsector krijgt dan als eerste klappen. Dat bevestigt kredietverzekeraar Atradius die de risicofactor voor verschillende sectoren berekend. Zij merken nu op dat het met de kledingsector fors achteruit gaat en dat die trend versterkt zal worden met het najaar. Vooral kleinere winkels, met een traditioneel koopkrachtiger publiek, merken dat hun klanten verhuizen naar grotere en goedkopere ketens.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud