Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Wanbetalers voortaan vogelvrij?

Nu de regering overweegt om het betalingsbevel goed te keuren, staan consumentenorganisaties en zelfstandigenorganisaties lijnrecht tegenover elkaar. Waarover gaat de heisa?
Staat u op
de zwarte lijst?
Lees meer

(netto) - Deze week zou de Kamer een wetsvoorstel goedkeuren dat het 'betalingsbevel' zou invoeren. Het cdH, dat de wet vorige week nog goedkeurde, wou op het allerlaatste moment wijzigingen doorvoeren waardoor de stemming met een week is uitgesteld. De PS zag de wet liever meteen verdwijnen. Bedoeling is dat een bedrijf na één onbetaalde factuur (hoe klein het bedrag ook) de consument al na één aanmaning via eenzijdig verzoekschrift tot onmiddellijke betaling kan dwingen.

Wat is het betalingsbevel?

In de praktijk zou dat betekenen dat een onderneming bij niet-betaling één aanmaning moet versturen per aangetekende brief. Wordt daarop niet gereageerd, dan kan het bedrijf via een standaardformulier een betalingsbevel afdwingen. De schuldenaar krijgt vervolgens de veroordeling in de brievenbus en heeft 30 dagen de tijd om beroep aan te tekenen. Gebeurt dat niet, dan kan een gerechtsdeurwaarder de beslagprocedure opstarten.

Zo raakt u niet bedolven
onder de schulden
Lees meer

Dat is een groot verschil met de (omslachtige) procedure die vandaag wordt gehanteerd. Daarbij sturen bedrijven vaak tot tweemaal toe een aanmaning, pas daarna volgt een aangetekende brief en na tal van tussenstappen wordt de consument eventueel voor de rechter gesleept. Dan duurt het vaak ook nog eens een jaar vooraleer er effectief een uitspraak is.

Het wetsvoorstel lokt alvast hevige reacties uit waarbij voor- en tegenstanders lijnrecht tegenover elkaar staan.

'Onschuldige redenen'

Een van de koele minnaars van het betalingsbevel is Robin Van Trigt van het Vlaams Centrum voor Schuldbemiddeling (VCS). Hij vreest dat veel mensen die nu al op de rand van armoede leven, daardoor helemaal het fatale duwtje in de rug zullen krijgen.

Hij maakt nog een ander bezwaar. "De consument komt het pas te weten als hij het vonnis in de brievenbus vindt met de boodschap: de rechtbank heeft u veroordeeld tot onmiddellijke betaling. De volgende stap is de deurwaarder die de meubeltjes komt opschrijven. Men gaat er helemaal aan voorbij dat veel mensen facturen niet of te laat betalen om heel onschuldige redenen. Men is verhuisd en facturen blijven op het oude adres komen. Of men ligt in het ziekenhuis. Of men is ondertussen gescheiden en woont ergens anders", vertelt Van Trigt afgelopen weekend in De Morgen.

'Faillissement vermijden'

Luc Soens, directeur van het Liberaal Verbond voor Zelfstandigen ziet dat anders: "Een op de drie faillissementen van zelfstandigen en kmo's is te wijten aan wanbetalers. Die wanbetalers zijn andere bedrijven, overheden maar ook particulieren. Zij betwisten de factuur niet, maar vertikken het gewoon om te betalen." Dat is ook de teneur bij andere organisaties van zelfstandigen. "Het uitstel van het betalingsbevel is een gemiste kans om onbetwiste schuldvorderingen eenvoudiger, makkelijker en sneller af te handelen", vindt ook Karel van Eetvelt van Unizo.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud