Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Wapen u tegen ongewenste verkooppraatjes

Irritante telefoons met flauwe reclameboodschappen. E-mails die de zoveelste promotieactie aankondigen. Hoe kunt u die promopraatjes te vermijden?
©BELGA

ING ontketende vorige week een storm van verontwaardiging. De Nederlandse financiële groep kondigde een proefproject aan waarbij ze data van klanten, mits ze hun fiat geven, zou meedelen aan andere ondernemingen. Die zouden de bankenklant dan kunnen benaderen met ‘advertenties op maat’. Blijkt uit de financiële transacties van een ING-klant dat hij nogal wat decoratiemateriaal aankoopt in een bepaalde winkel, dan zouden concurrerende decoratiewinkels die klant kunnen verleiden met gerichte acties. Dat was althans het opzet. Want door de golf van kritiek werden de plannen snel weer afgevoerd.

Dichter bij huis paste BNP Paribas Fortis zijn algemene voorwaarden aan. De klanten geven de grootste bank van het land daarin de toelating om klantengegevens door te spelen aan een tiental ‘handelspartners’. Daaronder de verzekeraar AG Insurance en de kredietkaartbedrijven MasterCard, Visa en American Express. Daarmee kunnen die handelspartners de klanten met promotieacties of direct marketing benaderen.

De Privacycommissie neemt het dossier grondig onder de loep. Want banken spelen met vuur als ze klantendata aan andere bedrijven doorspelen. Klanten staan er terecht op dat financiële instellingen de geheimhoudings- en discretieplicht respecteren. Banken mogen de vertrouwelijkheid van de betaalgegevens niet beschamen. Alleen als de klant daar geen graten in ziet, kan een bank gegevens aan andere ondernemingen doorgeven voor commerciële doeleinden.

Dat geldt ook voor andere bedrijven. Ook zij kunnen uw gegevens alleen aan andere ondernemingen bezorgen voor commerciële doeleinden op voorwaarde dat u daarmee instemt.

Dé vraag is hoe uitdrukkelijk die toelating moet zijn. Juridisch belanden we dan in een grijze zone. Want voor BNP Paribas Fortis en voor veel andere ondernemingen volstaat het dat die toelating is opgenomen in de algemene voorwaarden.

Verzet

Helaas nemen bitter weinig consumenten de tijd om de kleine lettertjes van de algemene voorwaarden te lezen. Daarom heeft de consument, ook als hij de algemene voorwaarden heeft aanvaard, altijd het recht zich te verzetten tegen het vrijgeven van zijn persoonsgegevens aan andere ondernemingen. Meer nog. ‘Het bedrijf mag u niet als klant weigeren of schrappen omdat u zich verzet’, zegt Eva Wiertz, de woordvoerster van de Privacycommissie. Zelfs als u de algemene voorwaarden van BNP Paribas Fortis aanvaardt, kunt u zich uitdrukkelijk verzetten tegen het vrijgeven van uw persoonsgegevens zonder dat de bank uw rekeningen mag schrappen of mag weigeren er een te openen.

De Belgische privacywaakhond heeft op zijn website een formulier beschikbaar waarmee u dat verzet kunt aantekenen.

U hoeft dat formulier niet aangetekend te versturen. U dient uw verzoek ook niet te motiveren. Wel moet u het formulier dagtekenen en ondertekenen. U moet er ook een identiteitsbewijs bijvoegen, zoals een kopie van uw identiteitskaart. Anders zullen sommige ondernemingen uw verzet negeren.

Stelt u nadien vast dat het bedrijf uw data toch aan een andere onderneming heeft bezorgd, dan kunt u met uw klacht terecht bij de Privacycommissie. Die zal dan bemiddelen zodat het bedrijf toch nog een gunstig gevolg geeft aan uw verzoek.

Robinson

Er zijn nog andere kanalen om u te verzetten tegen de marketingacties van bedrijven waar u geen klant bent. Ontvangt u reclame op naam en per post en wenst u die niet langer te ontvangen, dan kunt u zich laten registreren op de Robinson-maillijst.

Wenst u eindelijk verlost te worden van de telefonische verkooppraatjes , vaak op de meest onmogelijke momenten, laat u dan registreren op de Bel-me-niet-meer-lijst. 145.000 landgenoten maakten van die mogelijkheid al gebruik.

Op beide lijsten kunt u zich inschrijven via de website www.robinson.be of per brief aan Robinson-lijst, Belgian Direct Marketing Association, Noordkustlaan, 1, 1702 Groot-Bijgaarden.

De registratie is kosteloos en biedt het voordeel dat ondernemingen u dan niet meer per post of per telefoon met reclameboodschappen mogen bestoken.

Specifiek voor telefonische oproepen, kunt u zich via de Bel-me-niet-meer-lijst ook verzetten tegen oproepen van uw eigen telecomoperator, zoals Belgacom.

Hoewel de Robinson-lijst flink wat consumenten verloste van de reclamejongens, is het systeem niet 100 procent sluitend. De lijsten beschermen u niet tegen huis-aan-huisreclame, want die staat niet op naam. Ook werpen de lijsten ook geen buffer op tegen reclameboodschappen die u per e-mail of per sms worden toegestuurd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud