(netto) – De Belgische sectorfederatie Febelfin schreeuwt al geruime tijd van de daken dat de Belgische banken tot de goedkoopste behoren in Europa. Daarvoor verwijst de federatie naar het jaarlijkse onderzoek ‘World Retail Banking Report’ van Capgemini. Althans: naar het onderzoek dat in 2005 werd uitgevoerd. Want sindsdien geeft de consultant geen cijfers meer van individuele landen. In plaats daarvan beperkt de studie zich nu tot een vergelijking van geografische zones waardoor recente vergelijkende cijfers per land niet meer bestaan.
Dermot Redmond, onderzoeker bij Capgemini: "Wij zijn gestopt met het publiceren van cijfers per land omdat dat altijd leidde tot discussies over de mate waarin de kosten en het aanbod van retailbanken over de landen heen werkelijk vergelijkbaar zijn. Retailbankieren is immers een zeer lokaal gebeuren. In elk land verschillen de gewoontes, wat leidt tot een verschillend productgebruik." Inderdaad, een internationale vergelijking van bankdiensten is noodgedwongen gebaseerd op een kluwen van ontransparante cijfers.
Wat kost het?
- 70,3 euro: dat is het gemiddelde bedrag dat een bankklant elk jaar voor zijn dagelijkse bankzaken betalen. Bankieren is het goedkoopst in de regio Azië-Pacific (54,3 euro) en het duurst in de Europese landen die niet behoren tot de eurozone (76,6 euro). In de eurozone bedraagt de gemiddelde kostprijs 71,1 euro.
- 31 euro: dat bespaart een internetgebruiker jaarlijks in vergelijking met een bankklant die bankiert via het kantoor. Dat is een verschil van 34 procent. In de eurozone betaalt een internetgebruiker gemiddeld 61,8 euro en een kantoorgebruiker gemiddeld 78,1 euro.
- 6,1 procent: dat is het percentage waarmee de kostprijs van dagelijkse bankzaken in 2008 in de eurozone is gedaald. Die daling komt volledig op rekening van Ierland. Zonder Ierland werden bankzaken in de eurozone gemiddeld 0,8 procent duurder.
Vergelijken?
Zelfs nationaal is het al onbegonnen werk om de kosten van een basispakket dagelijkse bankdiensten (zichtrekening, spaarrekening, betaalkaarten, kredietkaarten, overschrijvingen, afhalingen) met elkaar te vergelijken. Dat komt onder andere omdat elke bank werkt met pakketrekeningen die telkens anders ingevuld worden. Sprekend is dat er voor bankzaken geen vergelijkende (overheids)websites bestaan, zoals wel het geval is voor wie op zoek gaat naar het voordeligste tarief voor gsm, vaste telefoon of internet.
De stelling dat Belgische banken in een internationaal perspectief tot de goedkoopste behoren, is gebaseerd op verouderde cijfers. Bovendien schetst het rapport van Capgemini een onvolledig beeld. De consultant baseert zich op spelers die samen een marktaandeel van circa 80 procent hebben. In ons land nemen de vier grootbanken Dexia, Fortis, ING en KBC dat in. Voor België betekent dat ongetwijfeld een overschatting van de gemiddelde kostprijs, aangezien prijsbrekers niet opgenomen zijn in het onderzoek.
Bankieren duurder?
Minder hoopgevend voor ons is dat de eengemaakte Europese betaalruimte SEPA de kosten van bankzaken in de eurozone naar elkaar zal convergeren. Als België werkelijk een van de goedkoopste landen is op dit moment, zou dat dus neerkomen op een prijsstijging. SEPA staat voor Single Euro Payments Area. Het doel van SEPA is om in Europa één 'betaalruimte' te creëren waarbij overschrijvingen, domiciliëringen en betaalkaarten nationaal en grensoverschrijdend op vergelijkbare wijze werken.
Tips
Door de bankencrisis van de afgelopen maanden moeten de banken het geweer van schouder veranderen om het vertrouwen van hun klanten terug te winnen. Maar de banken staan niet alleen. Ook de klant moet zijn verantwoordelijkheid opnemen. Daarom deze 6 tips om de relatie met uw bankier te verbeteren.