Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Wat mag speelgoed kosten?

Als het gaat om het verwennen van de kinderen, springt de Belg vrij kwistig om met geld. Vooral aan speelgoed geeft hij veel uit. Welk speelgoed is in trek en wat kost dat allemaal?

(netto) - De crisis lijkt geen vat te hebben op de speelgoedsector. Die doet het uitstekend. De zakencijfers en verkoopvolumes floreren! Tijdens de eerste zes maanden van 2009 steeg het zakencijfer met 6,7 procent tot 92,14 miljoen euro in vergelijking met dezelfde periode in 2008 (86,35 miljoen euro). Die 92,14 miljoen euro komt overeen met 7,62 miljoen stukken speelgoed. De gemiddelde prijs van een stuk speelgoed bedraagt momenteel 12,10 euro (tegenover 10,94 euro in 2007 en 11,45 euro in 2008).

Een mooie prestatie, zeker als we rekening houden met de huidige economische crisis. Speelgoed behoort nu eenmaal niet tot de categorie van de levensnoodzakelijke producten. Maar sommige consumenten denken daar blijkbaar anders over.

"De blakende gezondheid van de speelgoedsector is moeilijk te verklaren", zegt Camille Foutz, Senior Business Analyst bij het Entertainment Department Frankrijk-Benelux bij NPD Group. "We stellen wel vast dat de consument eerder bespaart op voeding en auto’s dan op speelgoed. Zelfs al stijgen de prijzen, dan nog blijven de ouders speelgoed voor hun kinderen kopen. De enige verklaring is dat de mensen in tijden van crisis meer terugvallen op zekere, geruststellende waarden. En speelgoed is nu eenmaal een zekere waarde."

Kwaliteit ten top!

Wanneer ouders iets aan hun kinderen willen geven, gaan ze vooral op zoek naar kwaliteit en duurzaamheid. "De consument geeft inderdaad de voorkeur aan duurzamer speelgoed", zegt Pierre-Simon Gilliot van Noukie’s. "Er is heel wat minder vraag naar speelgoed van een mindere kwaliteit of speelgoed dat dient voor massaverkoop. De ouders van vandaag kiezen voor speelgoed of pluchen knuffels van een sterke kwaliteit. Ze willen hun kinderen geen rommel geven."

Ook Camille Foutz stelt vast dat ouders de voorkeur geven aan kwaliteit. "Er wordt tegenwoordig veel meer speelgoed onder licentie gekocht. Tussen 2008 en 2009 kende de verkoop van dat type speelgoed zelfs een grotere stijging dan de speelgoedmarkt in zijn geheel. Sommige licenties die 100 procent Belgisch zijn, doen het bovendien bijzonder goed. Ik denk bijvoorbeeld aan het Bumba-gamma van Studio 100. Het speelgoed moet naar iets verwijzen, van goede kwaliteit zijn en vooral in de ogen van de ouders een meerwaarde hebben tegenover ander speelgoed."

In 2009 vertegenwoordigt speelgoed onder licentie een marktaandeel van meer dan 20 procent (21,7%). Dat is een stijging met 11,4 procent in vergelijking met 2008. En dan is de eindejaarsperiode nog niet begonnen... "Het is moeilijk te voorspellen of de stijging tijdens de eindejaarsperiode even groot zal zijn als tijdens het eerste semester", zegt Camille Foutz. "Die periode vertegenwoordigt 50 procent van de jaaromzet. Tenzij de gemiddelde prijs daalt, is er geen enkele reden om pessimistisch te zijn. De markt zal positief blijven."

Trofee voor speelgoed van het jaar

Het ene speelgoedartikel heeft uiteraard meer succes dan het andere. De artikelen die het meeste succes kenden, werden uitgeroepen tot 'Speelgoed van het jaar'. Dat is een officiële onderscheiding die wordt uitgereikt door de Belgische speelgoedfederatie.

In juni kwam een jury bijeen, samengesteld uit kleinhandelaars en kopers. Samen beoordeelden zij 61 speelgoedartikelen, verdeeld over 11 categorieën, en kwamen ze tot deze palmares.

  • Stimulerende activiteiten: Draaimolentje van kleuren relax & play OM + Pharsana Chicco
  • Speelgoed eerste leeftijd: Magic Melody Muziekfabriek – Tomy (Crea Fancy)
  • Meisjeswereld en poppen: Loop- & Giechelpop – Mattel
  • Artistieke en creatieve activiteiten: Harumika Starter Set – Bandai
  • Bouwspellen: Lego City Bouwplaats – Lego
  • Elektronische spellen: V.Smile Motion – Vtech
  • Jongenswereld en voertuigen: Heli Mission – Silverlit (Spectron)
  • Beeldjes Safari Verzorgingspost – Playmobil
  • Educatieve en wetenschappelijke spellen: Science X® Groene energie – Ravensburger
  • Gezelschapsspellen voor het hele gezin: Suspect – Ravensburger
  • Gezelschapsspellen voor kinderen: Woordenrace – Anaton’s Editions (Asmodee)
  • Denk- en logicaspellen: Colour Code – Smart Games (Smart)
  • Prijs van de jury Lulabie: Scent a Brand (Macovi)

Opzet van de trofee is de fabrikanten, invoerders of agenten te belonen voor hun dynamische aanpak bij het zoeken naar en voorstellen van originele en creatieve spellen en speelgoedartikelen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud