Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Worden uw boodschappen duurder?

De droogte teistert het noordoosten van Europa, Rusland en Oekraïne. Daardoor dreigt een tekort te ontstaan op de graanmarkt. Betekent dat ook dat de prijzen zullen stijgen?
Advertentie

(netto/de tijd) – "Het graan in Europa kreunt onder het tekort aan water. De opbrengst van de graangewassen zal dit jaar geen hoge toppen scheren", zegt Philippe Burny, professor Plattelandsontwikkeling en Landbouwbeleid aan de Universiteit van Luik - Gembloux Agro Bio Tech. Volgens de eerste ruwe schattingen zal de oogst van tarwe en gerst in Frankrijk dit jaar lager uitvallen dan in 2009. Er is sprake van een minderopbrengst van respectievelijk 1,3 miljoen en 2 miljoen ton.

Ook Rusland en Oekraïne, ook wel de graanschuur van Europa genoemd, hebben zwaar te lijden onder de weersomstandigheden van deze zomer. In Rusland is al 20 procent van de gewassen door de warmte afgestorven. Het Ministerie van Landbouw heeft de oogstvooruitzichten dan ook naar beneden bijgesteld. De oogst wordt geschat op slechts 85 miljoen ton in plaats van 95 miljoen ton.

De vraag die iedereen zich stelt, is dan ook: zullen de tegenvallende oogsten ook leiden tot hogere prijzen in de grootwarenhuizen?

Minder dan 10% van de prijs

Stijgt ook úw loon
in september?

Lees meer

Niet noodzakelijk. "Ook tijdens de voedselcrisis van 2008 zijn de prijzen slechts licht gestegen", zegt Philippe Burny. "Dat toont aan dat grondstoffen de prijs in de winkels slechts beperkt beïnvloeden. Vooral arbeidskrachten, energie en allerhande investeringen spelen een doorslaggevende rol. De prijs die aan de boer wordt betaald voor het graan, vertegenwoordigt minder dan 10 procent van de prijs van een brood."

Peter Haegeman, onderzoeksdirecteur bij de Belgische Federatie van de Distributie (Fedis) is het daarmee eens. "De producten worden steeds gesofisticeerder op het gebied van textuur, verpakking, enzovoort. Neem nu ontbijtgranen: het aanbod is zo uitgebreid, dat de grondstof op zich niet veel meer voorstelt." Dat geldt ook voor aardappelen: aardappelen worden niet meer in bulk verkocht, maar wel in tal van verschillende verpakkingen en in alle maten en gewichten.

Volatiliteit zonder gevolgen

Grondstoffen
in portefeuille

Hoe ze beheren?

De distributeurs zijn niet verontrust. Zij hebben leren leven met speculatie. "De voedingsindustrie heeft zich bij die volatiliteit neergelegd. Er moeten echt serieuze schommelingen plaatsvinden, zoals 2 of 3 jaar geleden, voor dat gevolgen heeft voor de prijzen in de winkel", vervolgt Peter Haegeman.

Aan industriële kant verwacht ook Chris Morris, algemeen directeur van Fevia (Federatie Voedingsindustrie), geen prijsstijgingen. Toch niet op korte termijn. "De contracten tussen leveranciers en distributeurs worden jaarlijks onderhandeld. Alleen in erg uitzonderlijke omstandigheden, zoals 2 of 3 jaar geleden, worden ze voor de einddatum gehernegocieerd. Maar vandaag bevinden we ons in een totaal andere situatie. Als er al een prijsstijging komt, is dat zeker niet meer voor dit jaar."

Volgens Chris Morris is ook de manier waarop de concurrentie wordt gespeeld, van groot belang. "Als de leverancier zijn prijzen verhoogt, begint ook in de distributie de concurrentie te spelen. Iedereen kijkt dan de kat uit de boom en wacht tot een van de concurrenten zijn prijs verhoogt."

Geen prijsstijging op komst

Goedkoop winkelen
in het buitenland

Meer weten

Ook de grootwarenhuizen panikeren niet. Luc Rogge, algemeen directeur van Colruyt, verwacht niet dat graanproducten duurder zullen worden. Is dat wel het geval, dan zal Colruyt zeker niet als eerste reageren of wachten tot de concurrentie actie onderneemt.

"Wij verwachten geen prijsstijgingen op korte termijn", zegt ook Julie Stordiau, woordvoerder van Carrefour België. "Als er toch een verhoging komt, dan zal dat niet voor het einde van het jaar gebeuren, en dan nog alleen maar voor de grote merken. De consument kan dus nog altijd voor onze eigen merken kiezen. Die zullen zeker niet duurder worden."

Moraal van het verhaal: hoewel de prijsstijging van de graanproducten op het eerste gezicht een handicap lijkt, biedt ze duidelijk ook opportuniteiten. Het is voor de distributeurs de uitgelezen kans om de eigen producten te promoten.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud