(netto) – Ik wil een iPod-touch van 8GB kopen. Maar hoeveel gaat mij dat kosten? Fantastisch, bij Makro staat net die iPod in de aanbieding voor 239 euro. Maar ik ga toch ook eens kijken bij de concurrentie. Met wat geluk is het toestel daar nog wat goedkoper. Maar wat blijkt? Het kost 239 euro bij Photo Hall, 239 euro bij Euro Center en, u raadt het al, ook 239 euro bij Krëfel. Mijn zoektocht heeft dus niets opgeleverd, want alle detailhandelaars hanteren exact dezelfde prijs. Is er dan geen concurrentie meer?
Adviesprijs…
Consumentenorganisatie Test-Aankoop protesteert tegen het feit dat er in sommige sectoren verdacht weinig prijsverschillen te zien zijn. De consumentenorganisatie vergeleek meer dan 18.000 prijzen van 547 modellen van gsm’s, gps-toestellen, televisies, enzovoort. In totaal kwamen 13 productcategorieën aan bod. "In sommige categorieën blijkt er nergens enig prijsverschil te zijn. Producten die nog niet lang te verkrijgen zijn, krijgen vaak overal de zogenoemde adviesprijs opgeplakt", legt de consumentenorganisatie uit.
…of opgelegde prijs?
Maar Apple is niet het enige merk dat door Test-Aankoop wordt geviseerd. Ook andere marktleiders zoals TomTom, Samsung, HTC en Miele hanteren voortdurend vaste prijzen. "Voor sommige producten vragen winkeliers in liefst 80 procent van de gevallen dezelfde prijs. Er is dus duidelijk sprake van ongeoorloofd opgelegde prijzen", meent Jean-Philippe Ducart, woordvoerder van Test-Aankoop. Het lijkt er dus op dat de leveranciers en de distributeurs van de producten van die merken onderling prijzen afspreken en zo elke vorm van concurrentie onmogelijk maken.
Verifieer de prijs!
We hebben de vaststellingen van Test-Aankoop ook afgetoetst aan de producten van TomTom. Deze week staat de gps GO
Wat zegt de wet?
Maar als die praktijken verboden zijn, hoe slaagt Apple er dan in om zijn iPod Touch overal in België te verkopen voor 239 euro? "Ondanks de Europese en Belgische wetgeving over de bescherming van de concurrentie blijft die situatie aanslepen. Gewoon omdat er geen enkele controle wordt uitgevoerd. In plaats van erop toe te zien dat de wet wordt nageleefd, laten de bevoegde instanties dat allemaal maar begaan", zegt de woordvoerder. De consumentenorganisatie Test-Aankoop heeft de mededingingsinstanties dus gevraagd om hierover verder onderzoek te verrichten.
En de markt?
Lars Vervoort, woordvoerder bij Carrefour, is het niet eens met de aantijgingen over prijsafspraken tussen aanbieders en leveranciers. "Wij bevinden ons in een zeer concurrerende markt, met concurrenten op elke hoek van de straat. Logisch toch dat een verkoper aandachtig rond zich kijkt om te zien wat andere verdelers doen. Door de crisis zijn consumenten nog prijsgevoeliger geworden." Dat eenzelfde product bij verschillende aanbieders voor dezelfde prijs te koop is, is het resultaat van een spel dat elke dag opnieuw gespeeld wordt om telkens opnieuw de laagste prijs te kunnen aanbieden.”
Apple verdedigt zich en zegt geen vaste prijzen op te leggen aan zijn verdelers. “Ze zijn vrij om onze producten te verkopen tegen de prijs die ze zelf mogen bepalen”, verduidelijkt Alan Hely, woorvoerder van Apple.
Toch nog een beetje concurrentie
Nochtans heeft Test-Aankoop voor sommige modellen van eenzelfde merk toch nog prijsverschillen van 100 tot 150 euro kunnen vaststellen. "In de multimediasector is er meer variatie in de prijzen. U kunt dan ook heel wat besparen door de prijzen van bepaalde producten, zoals digitale camera’s, met elkaar te vergelijken. Volgens de onderzoekers waren slechts 36 procent van de prijzen van digitale camera’s van het merk Canon identiek. Voor televisies van Samsung, Sony en LG was dat 50 procent", luidt de mededeling.
Wilt u ook een tablet onder de kerstboom?
Wij Belgen volgen de ontwikkelingen van hightechgadgets op de voet. Heel wat landgenoten zullen zich dit jaar dan ook een tablet aanschaffen. U ook? Welke kiest u dan het best?
Voor een vergelijkende tabel tussen de iPad, iTouch, de Samsung Galaxy Tab, de Dell Streak, Archos 101 en Archos 28, klikt u hier.