netto

Is 'autodelen' echt goedkoper?

Voor steeds meer Belgen is een eigen auto een financiële blok aan hun been. Dat blijkt uit de cijfers van Cambio, een aanbieder van 'carsharing' die zijn populariteit het laatste jaar sterk zag toenemen. Maar is het echt voordeliger om af en toe een auto te huren?

(netto/de morgen) – 'Carsharing' of 'autodelen' is in zekere zin een verwarrende term. In het geval van Cambio gaat het immers om een privébedrijf dat de wagens zelf aankoopt en ze vervolgens verhuurt aan zijn leden. Wie slechts heel sporadisch een wagen nodig heeft, reserveert via het internet en pikt de auto op bij een van de bijna 250 locaties van Cambio, waarvan 78 in Vlaanderen. Dat kan desnoods voor een paar uur, wanneer u bijvoorbeeld grote aankopen plant. Daarin zit meteen ook het grote verschil met klassieke verhuurbedrijven als Hertz of Avis.

Cambio telt naar eigen zeggen al 6.805 abonnees, tegen volgens jaar moet dat aantal opgelopen zijn tot zo'n 10.000. De hoge brandstofprijzen en de economische crisis hebben de dienst een duwtje in de rug gegeven, aldus de initiatiefnemers in De Morgen. Vooral in Gent lijkt het systeem aan te slaan. De Oost-Vlaamse hoofdstad is goed voor 788 autodelers, opvallend meer dan in Antwerpen, waar Cambio slechts 438 abonnees telt.

Wat kost het?

Het woord 'abonnees' doet het al vermoeden, aan Cambio zijn vaste kosten verbonden. Naast de opstartkosten van 35 euro betaalt u elke maand abonnementsgeld tussen 4 euro en 22 euro. Cambio stelt immers drie formules voor, in functie van uw gebruik. Betaalt u minder abonnementsgeld, dan liggen achteraf de gebruikskosten – de prijs per uur of per dag en per kilometer – hoger.

De volgens Cambio meest gebruikte formule rekent maandelijks 8 euro aan en kost vervolgens 1,75 euro per uur en 23 eurocent per kilometer, brandstof inbegrepen. De prijzen zakken wanneer u voor één dag (21 euro) of één week (125 euro) huurt. De prijs daalt ook per kilometer naar 19 eurocent, als u eenmaal tijdens een huurbeurt meer dan 100 kilometer rijdt. Het gaat hier voor alle duidelijkheid om de tarieven voor een kleine auto (Opel Corsa, Ford Fiesta of VW Polo). Grotere auto's zijn duurder.

Voordeliger?

We berekenden het vorige week al, wie zelf een auto koopt, betaalt over een periode van 5 jaar bijna 35.000 euro. Die berekening ging echter uit van een jaarlijks gebruik van circa 20.000 kilometer. Te veel om nog te kunnen genieten van de voordelen van Cambio, geeft men daar zelf toe. Volgens de initiatiefnemers loont autodelen voor wie per jaar niet meer dan 12.000 kilometer aflegt. We leggen de lat voor het gemak op 10.000 kilometer.

Doen we onze berekening opnieuw, dan stellen we vast dat een eigen auto u in dat geval de eerste vijf jaar 30.703,51 euro kost. Om de prijs van Cambio te kunnen berekenen, gaan we ervan uit dat u voor de meest gebruikte formule kiest en de 10.000 kilometer verdeelt over 50 weekends. U huurt de auto dus telkens voor twee dagen, in onze berekening van zaterdag 10 uur tot zondag 18 uur.

De abonnementskosten zijn snel berekend: voor 96 euro per jaar blijft u lid van Cambio. De huurkosten bedragen voor één dag en 8 uur 35 euro. Op jaarbasis is dat 1.750 euro. Rijdt u inderdaad telkens 200 kilometer, dan betaalt u voor die rit telkens 42 euro, per jaar dus nog eens 2.100 euro. Totale kostprijs per jaar: 3.946 euro. Op vijf jaar tijd hebt u met andere woorden 19.730 euro betaald.

In dat scenario bespaart u dus al snel een kleine 11.000 euro, oftewel iets minder dan 2.200 euro per jaar. Let wel, terwijl we bij de aankoop van een eigen auto uitgingen van een ruime Volkswagen Passat, krijgt u bij Cambio voor dat geld enkel een kleine Polo ter beschikking. Kiest u voor een Opel Astra Break, dan loopt de prijs bij Cambio al op tot 25.130 euro. Schaft u een tweedehandswagen aan, dan verdwijnt het verschil bijna helemaal. Een tweedehandse Passat met 70.000 kilometer op de teller kost u de eerste vijf jaar slechts 19.854,11 euro, amper duurder dan vijf jaar lang met een gehuurde VW Polo rondrijden.

Deel uw auto met uw buren

Naast Cambio bestaan er ook nog privé-initiatieven rond autodelen. U kunt bijvoorbeeld zonder veel papierwerk een auto delen met uw buurman of u aansluiten bij een bestaande groep. De grootste groep autodelers vinden we opnieuw terug in Gent, waar het gaat om 22 auto's en zo'n 270 leden. De vzw Autopia biedt ondersteuning aan dat soort initiatieven.

Op de website vinden we een inschatting van de kosten. Die zouden voor een dieselauto maximaal 0,30 euro per kilometer bedragen, vaste én variabele kosten inbegrepen. Wie per jaar dus ongeveer 10.000 kilometer aflegt, mag rekenen op een prijs van ongeveer 15.000 euro voor de eerste vijf jaar. Uiteraard hangt de werkelijke prijs af van het type wagen en het aantal leden dat er gebruik van maakt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content