netto

Kun je witte producten vertrouwen?

Elke supermarkt heeft ze tegenwoordig in haar rekken liggen: de producten van het huismerk die qua prijs ver onder de bekende merken duiken. Maar zijn die 'witte' alternatieven wel te betrouwen?

(netto/oivo/hln) - De Europese consumentenorganisatie OIVO onderzocht 163 producten van de belangrijkste supermarktmerken en komt met een genuanceerd antwoord naar buiten. Volgens OIVO zijn de verschillen tussen de witte producten te groot om ze in één hokje te kunnen stoppen.

Soms vergelijkbaar, vaak minder van kwaliteit

Bij eenvoudige producten deden er zich de minste problemen voor. Wie bijvoorbeeld ananas in blik koopt, kan perfect het dure merkproduct van Del Monte links laten liggen en voor een quasi identiek wit product kiezen. Bij cornflakes zijn de verschillen iets groter, omdat sommige huismerken geen vitamines of mineralen aan de maïsvlokken toevoegen, iets wat Kellogg's steevast wel doet. Verder blijkt geraspte Emmental vooral - subjectief - van smaak te verschillen en zijn er bij halvolle melk eigenlijk geen verschillen vast te stellen.

OIVO waarschuwt met name voor de ongezonde ingrediënten die witte merken vaak gebruiken. Zo bevatten de worstjes van Carrefour, 365 (Delhaize), N1 (Carrefour) en Everyday (Colruyt) 'mechanisch gescheiden vlees', in feite een afvalproduct. Ook wordt er door sommige huismerken stevig bespaard op nochtans essentiële ingrediënten. OIVO stelde vast dat in de sinaasappellimonade van Carrefour helemaal geen fruitsap zit.

Tenslotte zijn er producten waarbij het net de grote merken zijn die tekortschieten. OIVO schrijft in zijn rapport bijvoorbeeld dat de magere kwark van Aldi van alle onderzochte merken de meeste proteïnes bevat, veel meer dan een potje Danone.

Meer informatie is nodig

Alles hangt af van de strategie van de fabrikant en de aspecten waar hij op bespaart, zo besluit OIVO. Wel pleit de organisatie voor meer en duidelijkere informatie op de etiketten zodat de consument goed geïnformeerd kan beslissen of de besparingen opwegen tegen het eventuele kwaliteitsverlies.

"Belangrijke gegevens ontbreken vaak, vooral over de aard van de vetten (verzadigde, omega 3, omega 6, transvetzuren)", zo merkt OIVO op. De organisatie pleit voor een verplichte vermelding van de voedingswaarden op alle etiketten, ongeacht wie het product op de markt brengt. Een Europees voorstel daarover ligt momenteel ter discussie. "Goedkoop mag geen synoniem zijn voor povere of onbestaande informatie", aldus nog OIVO.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect