Netto Het antwoord op al uw geldvragen

'Ik weet niet of ik al mijn rekeningen nog kan betalen'

Bas Leinders (37) volgt de karavaan met grote belangstelling. Hij reed acht jaar geleden als testpiloot voor de teams Jordan en Minardi. Hij is de laatste Belg voor Jérôme D'Ambrosio die het zover wist te schoppen in de Formule 1.

Bas Leinders is dan wel actief geweest in de Formule 1, een wereld met ook veel glitter en glamour, toch maakt hij zich nog wel eens zorgen over geld. 'Het gebeurt dat ik me afvraag of ik alle rekeningen nog wel kan betalen. Ik heb twee kinderen van tien en acht jaar en ik wil toch dat ze later kunnen studeren. Om dat mogelijk te maken, wil ik nu geld opzijzetten. Ik heb erover nagedacht om te kiezen voor een beleggingsproduct, maar ik ben er nog niet uit.'

Houdt u uw uitgaven nauwkeurig bij?

'Ik ben niet de beste man om een budget te beheren. Tijdens mijn racecarrière gaf ik soms meer geld uit dan dat er binnenkwam. Dat komt door het vele reizen, wat erg duur is. Daardoor moest ik regelmatig lenen om alle kosten te kunnen betalen. Nu beheer ik mijn budget beter. Dat moet ook wel, want ik ben verantwoordelijk voor een raceteam. Daarnaast houd ik mijn bonnetjes goed bij. Ik geef die aan mijn vrouw, want zij helpt me bij mijn boekhouding.'

Hebt u een levensverzekering?

'Toen ik 18 werd, heb ik meteen een verzekering afgesloten, ook al was het toen niet verplicht. Autoracen is een gevaarlijk beroep. Bij de Formule 1 moet je er sowieso een hebben om te mogen racen. Ik betaal dat uit eigen zak. De premie valt nog mee omdat de aandacht voor veiligheid in de sport zo groot is. Ik kan met 200 kilometer per uur crashen op een racebaan zonder ernstig gewond te raken.'

Kreeg u als kind zakgeld?

'Zo'n 35 Belgische frank per week, toen ik een jaar of negen was. Ik wist eigenlijk nooit goed waar ik het aan moest uitgeven. Soms zette ik het dan maar op een spaarrekening. Toen ik ging karten, kreeg ik minder zakgeld omdat mijn ouders dat ook betaalden.'

Wat is de duurste auto die u ooit hebt gekocht?

'Een gezinswagen. Ik heb nooit een sportwagen gehad en ik heb er ook geen interesse voor. Het is voor mij veel belangrijker dat er ruimte is voor mijn gezin dan dat ik er hard mee kan rijden. Een auto koop ik altijd samen met mijn vrouw. Ik zet alle voor- en nadelen van de wagens op een rij en we nemen samen de beslissing.'

Hebt u veel verdiend aan de autosport?

'Veel geld heb ik tot nu toe niet gehad. Dat had anders kunnen zijn als ik het sponsorgeld in mijn eigen zak had gestopt en niet in de racewagen. Alleen: zonder die opoffering was ik nooit zover gekomen. Ik had veel beter voor een carrière in Japan gekozen, waar je meer prijzengeld krijgt. De Formule 1 was mijn droom en daarom ben ik in Europa gebleven. Er staat dus wel geld op mijn spaarrekening, maar dat is een bescheiden bedrag.'

Hebt u het ooit moeilijk gehad om de eindjes aan elkaar te knopen?

'Ik heb best wel wat financiële problemen gehad. Zo moest ik ooit mijn laatste 200 euro afgeven aan mijn vrouw, vlak voordat ik zou vertrekken naar de Grote Prijs van Monaco. Gelukkig waren de reis en het verblijf al betaald. Maar de avond voor de race had ik zelfs geen geld meer om eten te kopen. Ik heb dan maar een zak chips gegeten. Mijn vrouw en ik zijn uiteindelijk veel sterker uit die moeilijke periode gekomen.'

Bezoekt u wel eens een sterrenrestaurant?

'Ik probeer minstens een keer per maand uit eten te gaan, want ik ben een liefhebber van lekker eten. Het liefst ga ik naar een restaurant met een Michelinster. Ik neem dan meestal een lunchmenu en een glaasje wijn.'

Wat is uw laatste grote uitgave?

'In juni heb ik een mountainbike gekocht voor 1.200 euro. Op het internet heb ik de verschillende modellen vergeleken. Ik heb een kleine korting gekregen omdat ik de leverancier kende. Op de prijs probeer ik altijd af te dingen. Het is stom om dat niet te doen omdat je 50 procent kans hebt op succes.'

Welk voorwerp zou u voor geen geld ter wereld willen verkopen?

'De zilveren trofee die ik heb gewonnen toen ik voor de allereerste keer Europees kampioen karting werd. De financiële waarde is onbelangrijk. De trofee is opgedragen aan een andere karter die een jaar voor het kampioenschap overleed. Dat maakt dat voorwerp voor mij bijzonder waardevol.'

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud