Ga naar De Tijd ×
×
13 reacties
Recentste eerst
  • Oudste eerst

Michel V.672

09:56 - 24 januari 2017

Van zo iemand moet je toch houden! Doe zo voort Professor...en veel geluk

Sven V.62

14:32 - 23 januari 2017

Het helpt natuurlijk als hoogleraar dat je later een hoog pensioen hebt, en je hier niet moet voor sparen.

Frank V.201 (fv362406)

13:00 - 23 januari 2017

al wat je aan fondsen gekocht hebt sinds begin 2015 brengt maar evenveel of zelfs minder op dan een spaarboekje. Dus ja die bankiers zijn uit op de commissie en bovendien moeten ze dan minder geld deponeren bij de ECB.

Sven V.62

14:34 - 23 januari 2017

@Frank V.201 -  Wat is de beleggingshorizon van uw fondsen? Ik vermoed niet dat gelijk welke bankier fondsen verkoop en zegt dat ze ieder jaar zullen renderen, vermoedeli

Marc RAES 7

14:47 - 23 januari 2017

@Frank V.201 -  Niet akkoord, ik beleg al jaar en dag zelfstandig (door de beleggingsadviezen van mijn bankiert te lezen) uitsluitend in de land, regio, thema en sectorfondsen van mijn bankier voor tussen min. 25 - max. 40% aandelen, rest (bedrijfs) obligatiefondsen volgens gelijkaardige criteria: landen, regio's, thema's, sectoren. Daarnaast gemengd pensioenspaarfonds en enkele vastgoedaandelen (GVV's) en dat levert mij toch een mooie jaarlijkse return op (ook sinds 2015). Gedeeltelijk switchen (arbitreren) tussen de distributiefondsen kost me niks (geen beurstaks, noch overstapkosten) en de jaarlijkse' koepon levert mij een inkomen op als gepensioneerde. Veel moeite? Helemaal niet, maandelijks beleggingsinfo grondig lezen en interpreteren en alleen (gedeeltelijk) switchen (arbitreren) als je akkoord gaat met de nieuwe of veranderde aanbevelingen. Ik zie mijn kantoordirecteur maar 1x op het jaar ... !!!

Peter h.23

17:02 - 23 januari 2017

@Marc R.259 -  Fondsen rekenen beheerskosten aan en dat zie je ergens, bovendien nemen ze ook dakfondsen , dat is dan dubbele commissie die je niet ziet. En wat meer is de fondsen zijn in de meeste gevallen buitenlandse vehikels dus verwerven de banken die fee extra muros....

Sven V.62

12:22 - 23 januari 2017

Ervan uitgaan dat de bank er enkel op uit is om commissies op te strijken, en zich niet bekommert om de belegging op zich is een brug te ver. Als de klanten negatieve ervaringen heeft zal de bankier de volgende maal waarschijnlijk geen belegging kunnen aanbieden. Dus het is een wisselwerking waarbij beide partijen belangen hebben.

Marc RAES 7

12:10 - 23 januari 2017

Wat een onzin, als alle kantoordirecteurs de klanten die nooit iets anders willen dan een klassiek spaarboekje zouden moet wegjagen, dan kan men het kantoor sluiten. En wat de goedkope kritiek op fondsen betreft: welke individuele belegger haalt jaar na jaar of over de lange termijn de returns die de gemengde pensioenspaarfondsen opleveren, los van het fiscale voordeel ... !!!

Johan D.1468

11:34 - 23 januari 2017

Voorbeeld van salonsocialist

ERIK CROMBEZ 2

11:05 - 23 januari 2017

Van Brendegem is een man met wie ik graag eens op weekend zou willen gaan ; onvoorstelbaar boeiende man , van alle markten thuis . ik heb altijd wiskunde gehaat , maar die man kan mij vol ongeloof uren laten luisteren naar zijn wiskundige uiteenzettingen . Op dat moment is er niets boeiender in mijn leven . Die man zit vol relativering - kan alles in een context plaatsen en altijd met een flinke scheut humor . Begint met een uitleg over "A " , en sleurt heel het alfabet er door ! Zalige man !

Peter h.23

10:58 - 23 januari 2017

Zijn bankdirecteur die zal hem al tientallen malen aangesproken hebben om fondsen te kopen.=>meer commissie voor de bankier. Deze morgen hoorden we op de radio dat Torfs van de Universiteit van Leuven met 4 % van zijn portefeuille problemen heeft omdat men in Fondsen belegd is, fondsen die dus niet klaar en duidelijk zijn in het samenstellen van hun portfolio ! Blijkbaar is men in ons land niet meer geïnteresseerd om aandelen te kopen in plaats van fondsen. Fondsen die de banken mooie commissies opbrengen en bovendien dan nog eens beheerskosten aanrekenen. De Univ betaalt al beheerskosten op hun portfolio en dan nog eens op onderdelen van de portfolio. En doceren zij dat dan ook nog ? Arme Universiteit. .

Jozef V.205

10:46 - 23 januari 2017

Dat is een wiskundige wiens spaargeld allemaal op een spaarrekening staat ? Ik dacht dat wiskundigen intelligente mensen waren ?

paul l.322

09:03 - 23 januari 2017

gemakkelijk als je ouders voor jou gezorgd hebben en zijn bankdirecteur heeft waarschijnlijk nog niet eens gemerkt dat er geld op zijn spaarboek stond , goedkoop commentaar

Jan Bucquoy: 'Het is beter te sterven met schulden dan met bezittingen'

13
Reageren
 © VRT
3 Leestijd

2 foto's

Jean Paul Van Bendegem: 'Ik drijf mijn bankdirecteur tot absolute wanhoop.'

10 geldvragen aan Jean Paul Van Bendegem

  • 22 januari 2017 08:00

Jean Paul Van Bendegem (63) is niet alleen wiskundige en filosoof, hij is sinds kort ook een van de sidekicks in het Canvas-programma ‘De ideale wereld’. De wereld van het geld is niet zijn natuurlijke habitat. ‘Ik drijf mijn bankdirecteur tot absolute wanhoop.’

Advertentie

Advertentie

Advertentie

1 Speelt geld een belangrijke rol in uw leven?

‘Ik heb geld nodig om rond te komen en alles aan te schaffen dat ik nodig heb om te overleven. In die zin is geld noodzakelijk. Maar verder dan dat gaat mijn interesse niet. De zoektocht naar een hoger rendement is me helemaal vreemd. Ik laat alles op mijn spaarboekje staan. Daardoor drijf ik mijn bankdirecteur tot absolute wanhoop.’

2 Hebt u ooit belegd?

‘Niet echt. Ik heb ooit aandelen gekocht van de krant Vooruit en later ook van de krant De Morgen, toen die in financiële moeilijkheden raakten. Dat waren vooral investeringen uit overtuiging, je wist op voorhand dat je dat geld niet zou terugzien.’

3 Geeft u geld aan goede doelen?

‘Ik geef veel lezingen. Vaak geef ik de verenigingen waar ik kom spreken de keuze: ofwel betalen ze me een vergoeding, ofwel betalen ze een iets hoger bedrag en schenken ze dat aan een goed doel van mijn keuze. Want als ik eerlijk ben, heb ik dat geld strikt genomen niet nodig. Er zijn redelijk wat verenigingen die het goede doel steunen.’

De zoektocht naar een hoger rendement is me totaal vreemd.

4 Van wie leerde u uw belangrijkste les over geld?

‘Mijn ouders hadden een groothandel in groenten en fruit. We hadden het financieel goed en behoorden tot de betere middenstand. Toch heeft mijn moeder me altijd aangespoord om verstandig en zuinig met geld om te springen. Soms ging ze daarin een beetje te ver, door kapotte spullen tot het uiterste te blijven recycleren en herstellen. Dat zie je nu niet meer. Het is gemakkelijker en goedkoper om dingen weg te gooien dan om ze te herstellen. Dat vind ik jammer.’

5 Hebt u een vakantiewoning?

‘Mijn vrouw en ik zijn zeker geen vastgoedinvesteerders, maar we hebben een klein buitenverblijf in Sint-Laureins, dat mijn vrouw ooit geërfd heeft. We verblijven er vooral tijdens de zomer. We kunnen het dus perfect buiten de zomermaanden verhuren, maar dat geeft naast de zorgen over het onderhoud nog eens bijkomende beslommeringen. Daar hebben we geen zin in.’

 

6 Wat is uw grootste ergernis over geldzaken?

‘Onlangs heb ik me erg geërgerd aan het verhaal van voetballer Axel Witsel, die in China jaarlijks een monsterbedrag van 18 miljoen euro zal verdienen. Dat vind ik verschrikkelijk. Niet omdat ik jaloers ben, maar omdat zoiets de waarde van geld helemaal ondergraaft. Ik zie niet hoe iemand zoveel miljoenen waard kan zijn. Dat klopt niet meer.’

 © Tom Verbruggen © Tom Verbruggen

7 Aan welk object bent u het meest gehecht?

‘Boeken zijn mijn grote passie. Ik heb een collectie van bijna 7.000 boeken, waarvan sommige een halve eeuw geleden werden gekocht. Het zijn stilaan zeldzame exemplaren geworden. Ik zou het heel jammer vinden als die collectie verdwijnt of uiteenvalt. Daarom overweeg ik om ze in een stichting onder te brengen.’

8 Hebt u al werk gemaakt van successieplanning?

‘Mijn vrouw en ik hebben geen kinderen, dus dat is eigenlijk nodig. Maar we vallen ten prooi aan het klassieke psychologische effect dat een intense bezorgdheid over successieplanning je onvermijdelijk het gevoel geeft dat je aan het afronden bent. Daarom zijn we er maar schoorvoetend mee bezig.’

9 Voor welke uitgaven hebt u een zwak?

‘Elke maand spendeer ik zo’n 500 euro aan boeken. Daarnaast gaan we graag lekker eten. Ooit hebben we een restaurant met twee sterren bezocht, maar dat doen we niet meer. Het eten was verrukkelijk, maar de sfeer was veel formeler. Dan hoeft het niet meer. Dan ga ik liever naar een uitstekend, maar betaalbaar en gezellig restaurantje.’

10 Geeft u geld uit aan kunst?

‘De voorbije jaren heb ik geregeld werken van jonge, veelbelovende kunstenaars gekocht. Niet als investering - ik ben toch te oud om er ooit de vruchten van te plukken - maar om dat jonge geweld een duwtje in de rug te geven. Ik heb maar één criterium: ik moet het werk aangenaam vinden. En in principe ligt mijn grens op 5.000 euro. Al sluit ik niet uit dat ik bereid ben meer te betalen als ik een werk subliem vind.’ (lacht)

Bron: De Tijd

Advertentie

Advertentie
× Sluiten