interview

Hans Waege: 'Ik bekijk mijn kunstverzameling niet als een belegging'

©Frédéric Pauwels / HUMA

Professor Hans Waege (49) is sinds 2016 intendant van het Belgian National Orchestra (BNO). Hij was directeur van de Filharmonie van Antwerpen en van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. ‘Om hedendaagse kunst te verzamelen hoef je niet rijk te zijn.’

1. Had u verwacht carrière te maken in de cultuursector?

‘Helemaal niet. In 1998 werd ik professor aan de universiteit van Gent. Daarna nam ik een pauze om me bezig te houden met de hervorming van het statistisch bureau van de Vlaamse regering. Ik bleef intussen deeltijds aan de universiteit werken. Ik ben pas later in de culturele sector gerold. Ik heb getwijfeld tussen de stabiliteit en de vrijheid van een universitaire carrière en het leiden van een orkest.’

2. Beïnvloedt uw functie de manier waarop u met geldkwesties omgaat?

‘Nee, geld is voor mij ondergeschikt aan andere waarden. Met ouder worden en naarmate je jezelf beter leert kennen, vind ik die waarden almaar belangrijker.’

3. Waarvoor bent u bereid een fortuin te betalen?

‘Voor een schilderij van Caravaggio. Maar als ik zoveel geld bezat, zou ik het ook gebruiken om kunst in de maatschappij financieel te ondersteunen.’

4. Waaraan zou u nooit één cent besteden?

‘Aan slechte muziek, al vrees ik dat ik er al gekocht heb. Maar ik zal nooit één cent aan voetbal uitgeven.’

5. Stoort het loon van voetbalspelers u in vergelijking met dat van orkest-muzikanten?

‘Het heeft altijd iets immoreels om overdreven veel geld te verdienen. Dat moet worden rechtgezet. Ik vind dat je veel geld mag verdienen, maar alleen als je ook op een eerlijke manier aan de maatschappij bijdraagt. Zoals Bill Gates, die een deel van zijn fortuin laat doorvloeien naar kunst, gezondheid en wetenschap. Mensen die grootschalige fiscale fraude plegen en weigeren een bijdrage te leveren aan de maatschappij waarin we leven en groot geworden zijn, storen me enorm.’

Ik zal nooit één cent aan voetbal uitgeven.
Hans Waege
Intendant Belgian National Orchestra

6. Klopt het dat u hedendaagse kunst verzamelt?

‘Ja. Daarvoor hoef je niet rijk te zijn, anders zou ik het niet doen. Met enkele honderden euro’s kan je al iets moois kopen, vooral van jonge kunstenaars. In mijn beroep heb ik vaak te maken met muziek uit het verleden, maar zo kan ik een stap dichter bij de huidige maatschappij zetten. In de hedendaagse kunst kan bovendien niemand voor jou bepalen wat goed is en wat niet. Het is heel persoonlijk.’

7. Is het ook een goede belegging?

‘Zo heb ik het nooit bekeken. Wat ik heb gekocht, beschouw ik als uitgegeven. Ik heb nooit iets uit mijn collectie opnieuw verkocht.’

8. Een klassiek concert kost veel minder dan een concert van U2. Vindt u dat normaal?

‘Ik ga niet zeggen wat normaal is en wat niet. De kunstwereld en die van de populaire cultuur zijn zeer verschillend. Maar kunst blijft een fundamentele waarde. Ze ligt aan de basis van ons mens-zijn.’

9. Hoe probeert u mecenassen te overtuigen?

‘Ik zeg hen dat klassieke muziek een van de fundamenten van onze cultuur vormt en dat we jongeren moeten aanmoedigen ernaar te luisteren. Artistieke instellingen vormen het symbool van een natie, van haar identiteit. We moeten er fier op zijn. Een orkest is een weerspiegeling van de maatschappij.’

10. Wat is onmisbaar voor uw levenskwaliteit?

‘Iets wat niet te koop is maar zichzelf opbouwt: liefde, passie, uitmuntendheid, spiritualiteit, en zonder twijfel moraliteit. Dat laatste is de basis van onze maatschappij.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content