netto

Moet u uw kadastraal inkomen aangeven in uw belastingaangifte?

©rv

In 2014 kocht ik een gezinswoning met een kadastraal inkomen (ki) van 900 euro. Sindsdien geef ik dat ki elk jaar aan in mijn belastingaangifte. De woning is het enige vastgoed dat ik bezit. Maar nu vertelde iemand me dat ik dat ki niet hoef aan te geven. Klopt dat? En klopt het dan ook dat ik jaren te veel belastingen heb betaald?

Op alle vastgoed dat u bezit, moet u jaarlijks onroerende voorheffing betalen. Voor uw gezinswoning, dat is de woning waarin u zelf woont, hebt u daarmee meteen afgerekend met de fiscus. Dat betekent dat u het kadastraal inkomen van uw eigen woning niet meer hoeft aan te geven in de jaarlijkse belastingaangifte. U deed dat wel, waarschijnlijk in het vak 1106 van Vak III in de aangifte. Dat vak is echter bedoeld voor tweede verblijven.

Jef Wellens, fiscalist van Wolters Kluwer: ‘De vraagsteller heeft al die jaren onterecht belasting betaald op een vrijgesteld inkomen.’ Want door het ki van de gezinswoning hier ten onrechte in te vullen, belastte de fiscus de gezinswoning zoals hij niet-verhuurde tweede verblijven belast: hij indexeert het aangegeven ki en verhoogt het met 40 procent. Dat bedrag wordt bij uw overige inkomsten gevoegd en belast tegen uw hoogste belastingtarief. Dat zogenaamde marginale belastingtarief kan oplopen tot 50 procent (plus gemeentebelasting). Uw gezinswoning heeft een ki van 900 euro. Door dat aan te geven betaalde u daar voor aanslagjaar 2019 een belasting op van 50 procent op 900*1,8230 indexatiecoëfficiënt voor 2019)*1,4 = 1.149 euro die u onterecht betaalde.

Recuperatie

‘De vraagsteller contacteert best zo snel mogelijk zijn belasting - kantoor om zijn vergissing recht te zetten’, zegt Francis Adyns van de federale overheidsdienst Financiën. ‘Als het gaat om een materiële vergissing - zoals verkeerd optellen van twee bedragen of een fout bij het overschrijven van een bedrag - of nieuwe elementen die u door overmacht pas laattijdig kunt voorleggen, zal de administratie op eenvoudig verzoek uw situatie rechtzetten.

U moet daarvoor geen officieel bezwaar indienen. U kunt de nieuwe elementen per telefoon, per e-mail of tijdens een bezoek melden aan uw belastingkantoor.’ ‘U hebt daarvoor vijf jaar, te tellen vanaf 1 januari van het aanslagjaar. Voor aanslagjaar 2019 (inkomsten 2018) begint de termijn op 1 januari 2019 en loopt hij tot 31 december 2023.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect