Netto Het antwoord op al uw geldvragen
Advertentie

Internetbankieren: populair maar weinig gebruiksvriendelijk

Steeds meer Belgen mijden traditionele bankkantoren en openen een rekening op het net. Banken spelen hier handig op in, maar trekken zich weinig aan van de gebruiksvriendelijkheid van hun systemen.
Advertentie
Als internetbankieren uitvalt, dan levert de site vaak hooguit een cryptische foutmelding af.

(netto/belga) - Internetrekeningen zijn al lang niet meer het exclusieve speelterrein van kleinere spelers of buitenlandse banken. Ook de grotere namen hebben begrepen dat hun klanten zitten te wachten op een pure webrekening.

De meest recente grootbank om overstag te gaan is Dexia. Daar lanceert men de Dexia Internet Spaarrekening, goed voor een basisrentevoet tot 4 procent. "Het internet neemt een steeds belangrijkere plaats in in de bankgewoonten van de Belgen," klinkt het als motivatie. De bank laat achter de schermen kijken en verklaart dat vandaag al één op de vier Dexia-klanten een internetcliënt is. Elke maand zouden er 15.000 nieuwe webklanten bijkomen, aldus een woordvoerder.

Frustrerende foutmeldingen

Tegelijkertijd kan internetbankieren voor heel wat frustraties zorgen. Volgens een studie van het softwarebedrijf InternetVista, zijn de websites immers niet altijd even gebruiksvriendelijk. Het onderzoek stelde vast dat het internetbankieren weliswaar zelden of nooit uitvalt, maar dat surfers bij een technisch probleem vaak helemaal niet geholpen worden. Op het scherm verschijnt hooguit een erg technische foutmelding die klanten bepaald niet gerust kan stellen. InternetVista vraagt een betere begeleiding bij problemen.

De studie wijst de website van Axa aan als minst betrouwbare, omdat ze tijdens een test van één maand in totaal 5 uur onbereikbaar was. De Bank van de Post viel in totaal 3 uur uit, de sites van Lanbouwkrediet en Dexia elk 2 uur.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud