Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Hoe Steve Jobs van Apple terug succes maakte

Succes volgt een bepaald traject, bij Apple is dat niet anders. Steve Jobs keerde terug naar het bedrijf waar hij eerder bedankt werd voor bewezen diensten.

Video- De favoriete quotes van Steve Jobs

Redder-in-nood Steve Jobs

In 1997, 12 jaar nadat hij uit het bedrijf werd geduwd dat hij zelf had opgericht, komt Steve Jobs terug op de proppen.

Zijn strategie :

  • weinig producten uitbrengen,
  • niet noodzakelijk de technisch beste apparaten,
  • aan een hogere prijs dan de concurrenten,
  • producten die omwille van hun stijl en design een hebbeding zijn

Die aanpak werd duidelijk op zijn eerste meeting die hij bijeenriep bij zijn terugkomst. Hij stelde de retorische vraag: "Leg mij uit wat er hier niet gaat?" Zonder dat hij een antwoord verwachtte, gaf hij zelf de aanzet: "Wat hier niet gaat, zijn jullie producten. Ze stellen absoluut niets voor." De toon was meteen gezet.

"Superproducten maken" die het dagelijkse overstijgen

Steve Jobs heeft maar één doel: innovatie. Het budget dat Apple uittrekt voor onderzoek en ontwikkeling lijkt met 3% bescheiden te zijn maar er zit een strategie achter. In tegenstelling tot Microsoft, dat 14% van zijn omzet aan onderzoek spendeert, focust Apple met zijn 3% op een beperkt aantal projecten, waar het volop op inzet. Dat is gewaagd maar Steve Jobs gaat er dan ook prat op dat al zijn ideeën ook goede ideeën zijn.

Een ander handelsmerk : design

Obsessie voor perfectie

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud