netto

Nephybrides zwaarder belast

©Annelien Smet

De zogenaamde valse hybrides hebben fiscaal afgedaan als bedrijfswagen.

Wie een bedrijfswagen ook privé mag gebruiken, heeft een belastbaar voordeel. Niet het werkelijke voordeel wordt belast, wel een forfait.

Een van de elementen in de berekening daarvan is de CO2-uitstoot. Bij sommige hybride wagens is de CO2-uitstoot op papier een stuk lager dan de werkelijke uitstoot, omdat ze over een erg kleine batterij beschikken. Die elektrische batterij wordt nauwelijks herladen, en als dat toch gebeurt, heeft de auto maar een autonomie van 30 à 40 kilometer, waardoor in de praktijk bijna uitsluitend op brandstof wordt gereden en (bijna) nooit met de elektrische batterij.

De nieuwe regels gelden voor plug-in-hybrides of oplaadbare hybridevoertuigen die aangekocht, geleased of gehuurd zijn vanaf 1 januari 2018.

Voor die zogenaamde nephybrides wordt het belastbaar voordeel vanaf 1 januari 2020 anders berekend. Voortaan zal er gerekend worden met de CO2-uitstoot van het overeenkomstige niet-hybride voertuig met dezelfde brandstof. Er wordt met andere woorden abstractie gemaakt van de batterij. Bestaat er geen overeenstemmend voertuig met uitsluitend een diesel- of benzinemotor, dan wordt de uitstootwaarde met 2,5 vermenigvuldigd.

1 Komt uw auto in aanmerking?

De nieuwe regels gelden voor plug-in-hybrides of oplaadbare hybride voertuigen die aangekocht, geleased of gehuurd zijn vanaf 1 januari 2018. De auto heeft een elektrische batterij met een energie­capaciteit van minder dan 0,5 kWh per 100 kilogram van het wagengewicht of een uitstoot van meer dan 50 gram CO2 per kilometer.

‘Voor auto’s die aangekocht, geleased of gehuurd werden vóór 1 januari 2018 zijn er geen wijzigingen’, zegt Amandine Boseret, juridisch expert bij hr-dienstverlener Acerta.

2 Hoe wordt het overeenkomstige voertuig bepaald?

‘Dat is de verantwoordelijkheid van de autofabrikant of de invoerder van de wagens’, aldus Boseret. ‘Ze zullen het corresponderende voertuig moeten bepalen en de nodige technische informatie doorgeven aan de Federale Overheidsdienst Financiën. Voor nieuwe wagens wordt het overeenstemmende voertuig bepaald op het ogenblik van de marktintroductie.’

Voor wagens die al op de markt zijn op 31 december 2019 moeten de fabrikanten of invoerders de nodige gegevens vóór 20 april 2020 bezorgen aan de fiscus. Die laatste zal de informatie publiceren op zijn website.

Dezelfde CO2-uitstoot wordt ook gebruikt voor de berekening van de beroepskosten die de werkgever kan aftrekken voor de bedrijfswagen.

Lees meer over wat er voor uw loon en werk verandert in 2020 in de gids 'Uw Geld in 2020', nu zaterdag bij De Tijd.

Uw geld in 2020

Nu zaterdag 14/12, gratis bij De Tijd

50 nieuwigheden die uw portemonnee raken


Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n