netto

Hebt u een extra verzekering nodig voor online aankopen?

©Netto - Mon Argent

Zeven op de tien Belgen kopen geregeld via internet. Moet u zich nu verzekeren tegen verlies of beschadiging van onlineaankopen?

10 miljard euro. Zoveel gaven de Belgen vorig jaar online uit. Een nieuw record. Een verrassing is dat natuurlijk niet: zeven op de tien Belgen zijn fervente onlineshoppers, zo blijkt uit het jaarlijks onderzoek van Comeos, de federatie voor de handel en diensten. En ze geven steeds meer uit. Het gemiddelde bedrag van de uitgaven blijft met 100 euro per maand weliswaar stabiel, maar de maandelijkse uitgaven boven 100 euro stegen in 2017 met 20 procent.

Moet u zich nu verzekeren tegen verlies of beschadiging van onlineaankopen? Neen, want als consument bent u al goed verzekerd, zelfs al bent u zich daar niet van bewust.

1. Wettelijke bescherming

→ Uw pakket komt niet aan

Is uw bestelling na een redelijke termijn van 30 dagen nog niet aangekomen, neem dan contact op met de verkoper. Geef hem een redelijke termijn om de bestelling opnieuw op te sturen. ‘Slaat de verkoper die nieuwe leveringstermijn in de wind? Dan kunt u het contract beëindigen en hem een volledige terugbetaling vragen’, zeggen ze bij het Europees Centrum voor de Consument (ECC).

Soms weigert de verkoper de koopwaar opnieuw te leveren onder het voorwendsel dat het pakje al werd afgeleverd. Dat is zijn recht. Maar hij moet daarvan dan wel het bewijs leveren. Kan hij dat niet, dan gaat men ervanuit dat er geen levering plaatsvond. In dat geval hebt u recht op een nieuwe levering of volledige terugbetaling.

→ De inhoud van uw pakket is beschadigd

Ook hier is de verkoper aansprakelijk, ongeacht wie het transport heeft uitgevoerd. ‘Maar let op, neemt u de levering in ontvangst, dan is de verkoper niet langer aansprakelijk voor de stukken. Met andere woorden: aanvaardt u het pakje, dan stemt u in met de staat ervan. Voor schade die u later vaststelt (krassen, scheuren of vlekken), zult u moeilijk een terugbetaling van de verkoper krijgen.’

→ U krijt een verkeerde bestelling

De Europese wetgeving maakt het mogelijk om de vervanging van een verkeerd geleverd product te eisen, en dat op kosten van de verkoper. ‘Is dat niet mogelijk, eis dan de annulering van uw bestelling en de volledige terugbetaling van uw aankoopsom, inclusief de leveringskosten.’

2. Aankoopbescherming

In theorie loopt alles dus vlot. Maar als u te maken krijgt met een verkoper met slechte bedoelingen is er gelukkig niet alleen de wet die u beschermt.

Verzekeringsgids 2018

Welke verzekeringen heeft u echt nodig en welke dumpt u beter?

De juiste verzekering voor elke fase in uw leven.  

De Verzekeringsgids is op 20/10 verschenen. Bent u abonnee van De Tijd? Klik hier om de gids (PDF versie) te lezen.

Wanneer u uw onlineaankoop betaalt via een gratis PayPal-account bent u automatisch gedekt door de ‘aankoopbescherming’. Die dienst betaalt het volledige bedrag van uw aankopen terug ‘wanneer de artikelen aanzienlijk afwijken van de beschrijving van de verkoper of wanneer u een bestelling krijgt die tijdens de levering beschadigingen heeft opgelopen’, zeggen ze bij PayPal Benelux.

Sinds mei 2017 is die bescherming van toepassing op diensten (opleidingen, fotografie enzovoort), op tickets (concerten, voorstellingen, sportevenementen enzovoort) en op reizen (vluchten, hotels enzovoort).

Meer nog, als de aankoop bij ontvangst niet overeenstemt met wat u ervan verwachtte en u beslist om het product terug te sturen, kunt u aan PayPal vragen de terugzendkosten tot 30 euro terug te betalen, en dat tot twaalf keer per jaar.

Om te kunnen gebruikmaken van die dienst moet u gewoon eenmalig de dienst activeren.

3. Rechtsbijstandsverzekering

Bepaalde verzekeraars bieden een rechtsbijstandsverzekering aan. Die beschermt de belangen van hun klanten op het internet. Zo bijvoorbeeld de ‘eProtect’-formule van Axa. Bij een geschil komt die verzekering tussenbeide om de situatie te deblokkeren (door bemiddelings- of advocatenkosten te maken). Maar de verzekering betaalt het product zelf niet terug, want dat blijft de taak van de verkoper. ‘Ook goed om te weten is dat sommige contracten privéleven een waarborg ‘consument’ bevatten. Die kan bij geschillen over onlineaankopen ook tussenbeide komen’, zegt Chloé Tillieux, woordvoerster van Axa.

Tips voor wie een pakje in ontvangst neemt
  1. Controleer het pakje meteen terwijl de koerier wacht. Is het beschadigd, weiger het dan. Of neem het aan onder voorbehoud en noteer uw opmerkingen op de afleveringsbon.
  2. Neem foto’s van de beschadigde verpakking.
  3. Neem onmiddellijk schriftelijk contact op met de verkoper (per mail of per aangetekende brief) en vraag hem om te ruilen of terug te betalen.
  4. Neem bij een geschil contact op met ECC België via www.eccbelgie.be.

Andere verzekeraars bieden dan weer geen enkele dekking. Dat is zo bij AG Insurance. Daar ziet men er het nut niet van in omdat de consument al door bepaalde waarborgen is beschermd. Maar ook omdat er dan sprake is van dubbel gebruik met wat al bestaat op het niveau van de kredietkaart.

4 . Extra bescherming dankzij kredietkaart

Een vijftiental kredietkaarten biedt dekking voor een beschadigde of verkeerde levering, alsook voor niet-levering van goederen die online zijn gekocht. Dat blijkt uit een uitgebreid vergelijkend onderzoek van Topcompare.be. Voor die kaarten moet u meestal wel betalen. Het gaat dan over een bijdrage die schommelt tussen 5 en 108 euro per jaar. Alleen de Visa Gold-kaart van Keytrade is gratis. Die komt bijvoorbeeld tegemoet in de kosten voor goederen met een waarde van 75 tot 500 euro en heeft een interventielimiet van 500 euro per jaar.

Sommige kaarten dekken hogere bedragen (maar hebben dan weer andere interventielimieten).

Voorbeeld

  • De MasterCard Gold van BNP Paribas Fortis (46 euro/jaar) dekt tot 1.000 euro per schadegeval en is beperkt tot slechts twee schadegevallen per jaar.
  • De Beobank Extra World Mastercard kost slechts 5 euro/jaar en verleent tussenkomst tot 1.250 euro per jaar en per schadegeval.
  • De Argenta MasterCard Gold (40 euro/jaar) tot slot verzekert tot 1.500 euro per schadegeval per jaar.
KaartJaarlijkse bijdrageVergoeding (*)
Keytrade Visa Gold0 €Tot 500€/jaar | Waarde van het goed: 75 à 500€
Beobank Extra World Mastercard5 €Tot 1.250€/jaar en per schadegeval | Waarde van het goed: min. 50€
Argenta MasterCard Gold40 €Tot 1.500€/jaar en per schadegeval | Waarde van het goed: min. 50€
,,,,,,,,,
KBC Platinum 108 €Tot 1.500€/jaar en per schadegeval

Bron: Topcompare.be, 31/08/2018. (*) Bij niet-levering, beschadigde levering of verkeerde levering van onlineaankopen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content