Dat blijkt uit nieuw rekenwerk van de federale energieregulator Creg.
De verschillen tussen de goedkoopste en duurste contracten op de markt blijken ook veel groter dan gedacht: voor aardgas betalen gezinnen in Vlaanderen soms 520 euro te veel, voor elektriciteit 182 euro.
De dure contracten zijn meestal zogenaamde 'verlengingscontracten': oude contracten die op hun einde komen en door de leverancier stilzwijgend worden verlengd, zo berichtten La Libre Belgique en La Dernière. Die verlenging gebeurt aan de oude en hoge elektriciteits- en aardgasprijzen (prijs voor de elektriciteit of het gas zelf, zonder distributie- en netkosten of taksen) die toen golden. Intussen zijn de prijzen voor de grondstof elektriciteit en aardgas fors gedaald.
Die verlengingscontracten zijn nu ook opgenomen in de Creg Scan, de tool die door de energiewaakhond is ontwikkeld om contracten te vergelijken. Blijkt dat de verschillen tussen die verlengingscontracten en de goedkoopste producten vandaag op de markt veel groter zijn dan gedacht.
Vooral voor aardgas blijken de verschillen veel groter dan aangenomen. 'Dubbel zo groot', klinkt het bij de Creg. Zo bedraagt het verschil in Vlaanderen tussen het duurste contract voor elektriciteit en het goedkoopste contract 182 euro per jaar, voor aardgas bedraagt dat verschil zelfs 520 euro.
De leverancier moet een aanbod doen met het goedkoopste product. Dat aanbod staat echter vaak op een plaats waar het niet in het oog springt van de consument.
Volgens de Creg hebben 500.000 particulieren in België (200.000 voor aardgas en 300.000 voor elektriciteit) zo'n dure verlengingscontracten. Een blik op de Creg Scan leert dat vooral Eni en Luminus de kampioen zijn van die verlengingsproducten. Bij de Creg wijst men er op dat de verlengingscontracten 'perfect wettelijk' zijn, aldus woordvoerster Annemarie De Vreese. Als de contracten op hun einde komen, worden ze automatisch verlengd. 'De leverancier moet wel een aanbod doen met het goedkoopste product.' Dat aanbod staat echter vaak op een plaats waar het niet in het oog springt van de consument.