Netto Het antwoord op al uw geldvragen

Nu uw stookolietank vullen?

Sinds de jaarpiek in mei is een vat Brent-olie al bijna een kwart goedkoper geworden. Een klim van de olieprijs is niet meteen in zicht. De Belgische consument profiteert mee, al is de dure dollar wel een spelbreker.
©REUTERS

De prijs voor een vat Brent-olie zakte gisteren even naar 52,28 dollar, het laagste peil sinds maart. Sinds de jaarpiek van 6 mei is ruwe olie al 23 procent goedkoper geworden. Daarmee zit de olieprijs duidelijk in een berenmarkt, een correctie van meer dan 20 procent. In de loop van de dag nestelde de prijs zich weer boven 53 dollar per vat.

De terugval van de voorbije dagen is toe te schrijven aan nieuws uit de Verenigde Staten en China, ’s werelds grootste verbruikers van olie. In de VS blijft de olieproductie stevig, bleek vorige week. ‘Analisten hadden nochtans verwacht dat de olieproductie in de VS snel zou afnemen, omdat die pas rendabel is bij een prijs van 65 à 70 dollar per vat. Er zijn wel platformen waar de productie gestopt is, maar wie actief gebleven is, pompt nu meer op dan voorheen om de lagere prijzen te compenseren’, weet marktstrateeg Marc Eeckhout (BNP Paribas Fortis). ‘Velen hebben zich ook gewapend tegen de lagere olieprijzen door hun kosten te verlagen en zich in te dekken.’

Daarnaast pompt Saudi-Arabië nog steeds op recordniveau olie op. En terwijl er al een overaanbod aan olie is, wordt de markt binnenkort ook overspoeld met olie uit Iran. Door het historische atoomakkoord dat het land onlangs met het Westen sloot, vallen de economische sancties weg en mag Iran weer olie exporteren.

©Mediafin

De vraag naar olie blijft daarentegen zwak. In China vertraagt de groei van de economie, wat een rem zet op de behoefte naar olie. Door de recente crash op de Chinese beurzen - gisteren viel de Shanghai Composite-index nog eens 1,7 procent terug - wordt bovendien gevreesd dat die groeivertraging wel eens groter kan uitvallen dan verwacht, en dat de Chinese economie dus eerder een harde in plaats van een zachte landing zou maken.

50 à 60 dollar per vat

Volgens Brian Gilvary, de financieel directeur van de oliereus BP, zullen de olieprijzen nog een tijdje laag blijven. Onder meer omdat het effect van de extra Iraanse olie nog niet zichtbaar is op de markt.

ING België gaat dit jaar uit van een gemiddelde olieprijs van 65 à 75 dollar per vat. ‘Wellicht zal die prognose wel wat verlaagd worden. Maar 50 dollar per vat valt moeilijk te motiveren op lange termijn, omdat de productie tegen de huidige prijsniveaus niet rendabel is. Tenzij China natuurlijk echt een harde landing zou maken’, aldus econoom Philippe Ledent.

BNP Paribas Fortis heeft zijn vooruitzichten wel al bijgesteld. ‘Wij gaan voor de komende twaalf maanden uit van een prijs van 50 à 60 dollar per vat’, stelt Eeckhout. ‘Op korte termijn zal de olieprijs zeker onder druk blijven staan. Een bescheiden herstel van de wereldeconomie - waarvan we nog steeds uitgaan - zal het olieverbruik wel doen toenemen, maar onvoldoende om het overaanbod weg te werken en de olieprijs omhoog te stuwen.’

Voor de consument is de lagere olieprijs goed nieuws. Vandaag zakt de maximumprijs voor benzine 95 met 3,8 cent naar 1,494 euro per liter. Diesel werd gisteren goedkoper en stevent af op prijzen aan de pomp van 1 euro of minder. ‘Voor stookolie wordt morgen een prijsdaling verwacht van naar schatting 30 euro per 1.000 liter’, zegt Omer Coeckaerts, energiespecialist van de website Brandstofprijzen.be. Wie zijn stookolietank wil vullen, wacht dus beter nog even.

Ondanks de lage stookolieprijs - vorige week dook de prijs onder 600 euro per 1.000 liter voor wie meer dan 2.000 liter bestelt- is er nog geen rush op stookolie. ‘In de zomermaanden is het traditioneel kalmer. Het stookolieseizoen komt meestal eind september, begin oktober op gang’, weet Johan Mattart van de brandstoffenfederatie Brafco. ‘Maar je weet tegen welke prijs je vandaag koopt. Volgende maand kan die weer veranderd zijn, in de goede of slechte richting.’

Speling

Coeckaerts raadt aan de prijzen op de beurs van Rotterdam in het oog te houden. ‘Daar noteren de afgewerkte olieproducten, waar de prijzen aan onze pomp op gebaseerd zijn. Prijsveranderingen aan de pomp zijn evenwel gebaseerd op gemiddelden van de voorbije zeven dagen, wat maakt dat je wat speling hebt en je dus kan wachten tot de prijzen daar weer wat stijgen.’

De prijsdaling aan de pomp wordt wel geremd door de duurdere dollar. De Amerikaanse munt is de voorbije maanden verder verstevigd, waardoor we minder dollars voor onze euro’s krijgen. Begin dit jaar was een euro 1,21 dollar waard, terwijl dat nu 1,10 dollar is. Dat heeft tot gevolg dat diesel, benzine en stookolie nu meer kosten dan begin dit jaar, ook al noteert de Brent bijna weer op het peil van toen. In een jaar tijd zijn de prijzen wel fors gezakt. Voor stookolie betalen we een kwart minder, voor diesel bijna 15 procent en voor benzine 95 8 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud